یکی از اتفاقاتی که همیشه پیرامون بازیهای استودیوی راکستار گیمز (Rockstar Games) رخ میدهد، عرضه ناهماهنگ بین نسخههای کنسولی و رایانههای شخصی است. با توجه به اینکه تا ۱ ماه دیگر اولین تریلر رسمی از بازی GTA 6 (یا هر پسوندی که برای نسخه بعدی سری بازی Grand Theft Auto نامگذاری میشود) منتشر خواهد شد؛ در این مقاله از فروشگاه دارگون شاپ به بررسی این موضوع میپردازیم که آیا نسخه رایانههای شخصی این محصول در نهایت همزمان با کنسولهای خانگی منتشر خواهد شد یا خیر؟
همانطور که احتمالا در جریان هستید، بیشتر بازیهای ویدیویی در طول تاریخ به صورت همزمان روی چند پلتفرم منتشر میشوند. البته منظور ما در این بخش، بیشتر بازیهای بزرگ یا همان AAA است که توسط استودیوهای بازیسازی سطح بالایی ساخته میشوند. به عنوان مثال عناوین شرکت یوبیسافت (Ubisoft) را در نظر بگیرید؛ این محصولات همیشه به صورت یکپارچه روی انواع و اقسام کنسولهای خانگی و سیستمهای سرگرمی عرضه شده و در آینده هم خواهند شد.
البته هنوز هم استودیوهای مختلفی هستند که از این استاندارد طبیعت نکنند. هرچند که این سازندگان جزو شرکتهای بزرگ و نامدار نیستند، ولی با این حال یک هدف مشخص دیگری را دنبال میکنند. برخی از آنها نسخههای کنسولی را زودتر از رایانههای شخصی عرضه میکنند تا با رفع تمام ایرادات احتمالی، بهترین پورت ممکن برای پلتفرم PC را بسازند و برخی دیگر هم این مسیر را به صورت بلعکس انجام میدهند.
بدیهی است که استودیوی بازیسازی راکستار گیمز طرفداران میلیونی روی هر سیستم سرگرمی، به خصوص رایانههای شخصی دارد؛ ولی رویههای انتشاراتی این شرکت از اواخر عمر کنسولهای نسل هفتم یعنی ایکس باکس ۳۶۰ و پلی استیشن ۳ کاملاً عوض شد و در نهایت ما به این مرحله رسیدهایم که برای عرضه یک بازی بزرگ به نام GTA 6 باید دست به قلم برده و شرایطی را تحلیل کنیم که آیا در نهایت مخاطبان PC باز و طرفدار مجموعه موردبحث در روز اول انتشار میتوانند به تجربه این عنوان پرداخته یا مجبور به خرید یک کنسول خانگی یا در نهایت مشاهده انبوهی از ویدیوها در سراسر اینترنت باشند؟
سوال اصلی اینجا است که آیا ما میتوانیم انتظار عرضه یک بازی از سوی راکستار گیمز را داشته باشیم که در روز اول انتشار به صورت همزمان و در کنار کنسولهای خانگی، روی پلتفرم رایانههای شخصی هم منتشر شود؟ پاسخ به طور قطع منفی است. یعنی با توجه به رویهای که مدیران این شرکت در نظر گرفتهاند، ما در آینده نمیتوانیم شاهد انتشار همزمان محصولات راکستار روی تمام پلتفرمها باشیم.
برای مطالعه بیشتر | مقاله: وضعیت کنسولهای ایکس باکس سه سال بعد از عرضه
بله این سوالی است که همچنان در فرومها و انجمنهای خارجی و داخلی پیرامون بازی GTA 6 که قرار است یک شبیهساز واقعی و درجه یک از زندگی باشد و در طی چند سال آینده برای هزاران ساعت ما را سرگرم کند، پرسیده میشود. در اوایل دسامبر، استودیوی بازیسازی راکستار گیمز قرار است اولین تریلر رسمی از جدیدترین نسخه مجموعه Grand Theft Auto را منتشر کند که بدون شک هیچ محصولی در حد و اندازه این بازی برای صبر کردن نیست. اینکه آیا میتوانیم انتظار انتشار همزمان این بازی را روی همه سیستمهای سرگرمی داشته باشیم یا نه، سوالی است که احتمالا در پایان تریلر یادشده از آن با خبر خواهیم شد، اما همچنان میتوانیم این ادعا را داشته باشیم که یک پاسخ واضح و روشن در دست داریم و فعلا جواب منفی خواهد بود.
اگر صرفاً بخواهیم از سوابق استودیوی بازیسازی راکستار گیمز پیروی کنیم و فرض را بر این بگیریم که تاریخچه تیم توسعهدهنده چه اطلاعاتی در مورد اقدامات آینده به ما میدهد، میتوانیم اینطور فرض کنیم که در زمان انتشار بازی GTA 6 در سالهای آینده، بازی موردنظر تنها فقط روی کنسولهای پلی استیشن ۵، ایکس باکس سری ایکس و ایکس باکس سری اس در دسترس قرار خواهد گرفت که امری دور از ذهن نیست. با توجه به این واقعیت هم که احتمالاي این بازی در اواخر سال ۲۰۲۴ میلادی یا نیمه اول سال ۲۰۲۵ منتشر میشود، پس احتمال میاننسلی بودن هم از بین میرود و کاربران کنسولهای نسل هشمی پلی استیشن ۴ و ایکس باکس وان نیز نمیتوانند به تجربه این اثر ماندگار بپردازند.
در طول پانزده سال گذشته، شما میتوانید فقط تعداد بسیار محدودی از عناوین استودیوی بازیسازی راکستار گیمز را پیدا کنید که به صورت همزمان با کنسولهای خانگی روی پلتفرم رایانههای شخصی هم منتشر شده بودهاند که در این بین میتوان به بازی Max Payne 3 اشاره کرد که البته تاریخ دقیق عرضه نسخه PC این محصول، دو هفته بعد از انتشار روی ایکس باکس ۳۶۰ و پلی استیشن ۳ بود. شاید این مورد در ذهن شما تعریف همزمانی نباشد، اما بهتر از ۲ سال اختلاف انتشار پیرامون پورت PC دو بازی Grand Theft Auto 5 و Red Dead Redemption 2 خواهد بود.
حتی با توجه به اینکه پورت ریمستر شده جدیدی برای بازی Red Dead Redemption 1 معرفی و برای کنسولهای پلی استیشن ۴ و کنسول دستی نینتندو سوییچ چندی پیش منتشر شد، باز هم بازیکنان رایانههای شخصی با گذشت ۱۳ سال نمیتوانند به تجربه این محصول بپردازند که داستانش دقیقا پس از بخش روایی نسخه دوم خواهد بود.
به غیر از این مورد، بازی Grand Theft Auto 4 نیز تا چند ماه پس از عرضه روی کنسولهای نسل هفتمی ایکس باکس ۳۶۰ و پلی استیشن ۳، برای PC منتشر نشده بود. بازی Grand Theft Auto 5 نیز با تاخیر یک سال و نیمی عرضه شد و در نهایت همانطور که گفتیم، بازی Red Dead Redemption 2 نیز با یک سال تاخیر در انتشار نسبت به نسخههای کنسولی در نهایت در اختیار علاقهمندان رایانههای شخصی قرار گرفت. از دیگر عناوین استودیوی بازیسازی راکستار گیمز میتوانیم به بازی L.A. Noir اشاره کنیم که حدودا ۶ ماه پس از عرضه نسخههای کنسولی برای پلتفرم PC منتشر شد و در نهایت مسیر دیرهنگامی بود.
بنابراین واضحی است که در دسترس قرار گرفتن بازیهای ساخته شده از سوی استودیوی بازیسازی راکستار گیمز روی رایانههای شخصی همان چیزی نیست که تیم توسعهدهنده به دنبالش باشند. همین موضوع به ما کمک میکند تا در خصوص وضعیت انتشاراتی بازی GTA 6 که در آینده نزدیک منتشر خواهد شد هم شک و تردید داشته باشیم و نمیتوانیم این موضوع را در نظر بگیریم که چنین چیزی برای مخاطبان آسان خواهد بود یا خیر؟
علاقهمند به تجربه بازی Marvel’s Spider-Man 2 هستید؟ این ترفندها را به خاطر داشته باشید
با این حال، حتی نمیتوانیم موفقیتهای بیشماری که نسخه رایانههای شخصی بازی Grand Theft Auto 5 بعد از این تاخیر در عرضه به دست آورده بود را از یاد ببریم. از زمان انتشار آن بازی روی پلتفرم موردنظر ما در سال ۲۰۱۵ میلادی، همیشه و همواره در صدر پربازدیدترین عناوین فروشگاه استیم بوده است و اکنون بعد از گذشت ۸ سال نیز بیش از ۱۰۰ هزار مخاطب به صورت روزانه و ماهانه به تجربه این اثر به یادماندنی میپردازند. استودیوی بازیسازی راکستار گیمز به طور مداوم تعداد زیادی از فروشهای خودش را روی رایانههای شخصی داشته و درآمدهای ناشی از ریزتراکنشهای بخش آنلاین هم به طور قطع مربوط به بازیکنان رایانههای شخصی است. آیا این چیزی است که تیم توسعهدهنده در زمان انتشار بازی GTA 6 میخواهد از آن صرف نظر کند؟ من بعید میدانم!
صادقانه باید گفت که همه این موارد، یعنی انتشار همزمان بازی GTA 6 روی کنسولهای خانگی و رایانههای شخصی، به تصمیم مدیران پیرامون گستردگی بخش آنلاین این بازی بر میگردد. با توجه به اینکه فروشهای ۸ تا ۱۰ ساله بازی Grand Theft Auto 5 اصلاً مربوط به بخش آفلاین و داستانی نمیشود و تیم سازنده در طول این همه سال روی گسترش بخش آنلاین به وسیله بهروزرسانیهای رایگان و موارد دیگر کار کرده است؛ پس بعید نیست که این اتفاق برای نسخه بعدی مجموعه هم رقم بخورد.
حتی میتوان اینطور تصور کرد که اساساً تیم مدیریتی استودیوی بازیسازی راکستار گیمز و سایر مدیران شرکت مادر این استودیو یعنی تیک – تو اینتراکتیو (Take-Two Interactive) فقط به خاطر درآمدزایی چندین ساله مجبور شدهاند تا قید ساخت و ادامه دادن بقیه عناوین شرکت مثل Bully، Max Payne و غیره را زده و مستقیما به سراغ ساخت نسخه بعدی GTA بروند. البته این توضیحات هنوز در حد یک فرضیه باقی میماند؛ شاید تیم سازنده بخواهد سیاستهایی که در قبال بازی Red Dead Redemption 2 را داشت پیاده سازی کند.
معرفی نسخه جدید کنسول پلی استیشن ۵ را دیدهاید؟ اطلاعات آن را از طریق این لینک مطالعه کنید
یعنی ابتدا بخش داستانی و روایی بازی GTA 6 را عرضه کرده و سپس با تاخیر ۱ ساله (یا هر مدت موردنظر دیگری) GTA Online روانه بازار شود. بنابراین اگر Grand Theft Auto VI از همان روز اول انتشار بدون پشتیبانی از بخش آنلاین منتشر شود، قطعاً ما تعجب نخواهیم کرد. شاید هم با توجه به رابطه بسیار عالی استودیوی بازیسازی راکستار گیمز با کمپانی سونی (Sony)، بخش آنلاین برای مدت زمان محدودی در اختیار کاربران پلی استیشن قرار گرفته و در مدت زمانی دیگر برای کاربران ایکس باکس و پلتفرم رایانههای شخصی در دسترس قرار بگیرد.
پس با این تفاسیر به اصلی میرسیم که باید گفت مقایسه شرایط ویژه عرضه بازی GTA 6 با دوران Red Dead Redemption 2 و Grand Theft Auto 5 یکسان نخواهد بود؛ چراکه هیچ کدام از این دو بازی آخر ساخته شده قطعاً موفقیتهای انتقادی و تجاری روز اولی که بازی جی تی ای ۶ خواهد داشت را به دست نیاورده بودهاند. با توجه به این موضوع که بخش GTA Online درآمدهای هنگفتی برای استودیوی بازیسازی راکستار گیمز خواهد داشت، اصلاً بدیهی نیست که ما فقط نسخه بعدی مجموعه جی تی ای را به چشم یک محصول آفلاین و تک نفره ببینیم و بخش GTA Online بعدها به صورت مجزا منتشر شود. اگر هم برنامهها بر این باشد که استودیوی بازیسازی راکستار گیمز بخش آنلاین یکی از محبوبترین عناوین خودش را در دسترس قرارداده و از همان روز اول هم برای کاربران رایانههای شخصی عرضه کند؛ شک نکنید که هزینه ساخت بازی تا ۲۴ ساعت اول برخواهد گشت.
البته ما باید این مورد را نیز در نظر بگیریم که این احتمال وجود دارد که محتوای جهان بخش آنلاین بازی Grand Theft Auto 5 به بخش بازی آنلاین بازی GTA 6 منتقل شود. اگر چنین فرضی درست باشد و از این پس ما GTA Online را یک محصول مستقل و رایگان آنلاین در نظر بگیریم، سیزن جدید این بازی بعد از عرضه بازی جی تی ای ۶ رقم خواهد خورد. یعنی باید اینطور تصور کنیم که درست مثل پایان فصل اول Fortnite، راکستار هم جهان آنلاین بازی قبلی را به طوری نابود کرده و همه را به جهان جدیدی منتقل کند.
برای علاقهمندان به سی دی پراجکت رد | سی دی پراجکت چه درسی از انتشار Cyberpunk 2077 گرفت؟
بالاخره پایگاه طرفداران GTA Online در طول این سالها زیاد بوده و نمیتوان آنها را به همین راحتی از بین برد؛ مخصوصاً اگر قرار باشد که GTA 6 ابتدا برای کنسولهای خانگی با بخش آنلاین عرضه شده و کاربران رایانههای شخصی همچنان به تجربه محصولی بپردازند که ۱۳ سال پیش منتشر شده بود. از طرفی هم استودیوی بازیسازی راکستار گیمز نمیتواند به یکباره دست از پشتیبانی از بازیی بکشد که ۱۹۰ میلیون نسخه تا کنون فروخته و یکی از پرفروشترین محصولات حال حاضر صنعت بازیهای ویدیویی است. البته این توسعهدهنده قبلاً چنین کاری را با بازی Red Dead Online انجام داده بود و بازیکنان هم از عدم پشتیبانی آن محصول ناامید شده و حتی مراسم یادبودی هم برگزار کرده بودهاند.
در نهایت شاید اینطور میتوانیم به قضیه نگاه کنیم که استودیوی بازیسازی راکستار گیمز تا زمانی که آخرین قطره از فروش بازی Grand Theft Auto را به دست آورد، اقدام به عرضه GTA 6 نکرده و بازی بعدی خودش را برای مدت زمانهای طولانی تاخیر بزند. با این وجود، هر وقت که مدیران فکر کنند که درآمدهای ناشی از سیستم میکروترانزکشن (پرداختهای درون برنامهای) به قدری کم شده که نمیتواند آنها را راضی کند، مطمئن باشید که بازی جی تی ای ۶ روانه بازار خواهد شد.
چنین سناریوهایی دقیقاً چه معنایی میتواند برای نسخه رایانههای شخصی بازی GTA 6 داشته باشد؟ آیا استودیوی بازیسازی راکستار گیمز میتواند اطمینان حاصل کند که Grand Theft Auto VI روی پلتفرمهای بیشتری در دسترس است تا بتواند به سرعت پایگاه بازیکنان نسخه قبل را به طور قابل توجهای به نسخه جدید بکشاند؟ آیا تیم توسعهدهنده اینطور با خودش فکر میکند که زنده نگه داشتن بخش آنلاین GTA 5 باعث میشود تا زمان زیادی را خریداری کرده و بتواند در نهایت بعد از عرضه نسخه آفلاین و روایی بازی جی تی ای ۶ به سراغ اضافه کردن GTA Online 2 در آینده برورد؟ با توجه به سابقههایی که از توسعهدهنده داریم، احتمالا مورد دومی که به صورت سوال پرسیده شد، محتملترین گزینه خواهد بود.
برای مطالعه بیشتر مخاطبان | ۱۵ تفاوت بین بازی Alan Wake 2 با نسخه اول
اگر شما از جمله افرادی باشید که از پلتفرم رایانههای شخصی برای تجربه بازیها استفاده میکنند، موقعیت بازی Grand Theft Auto 6 به گونهای خواهد بود که میتواند عذاب زیادی را به شما وارد کرده و روح و روانتان را اذیت کند. فرض کنید که خیلی از مخاطبان بخش آفلاین و داستانی را به اتمام رساندهاند و اکنون دنبال پیدا کردن رازهای مخفی هستند یا سایر سرگرمیهای اضافه بازی را تجربه میکنند و شما همچنان منتظر هستید تا راکستار گیمز بالاخره از پورت PC این بازی رونمایی کند.
با این حال ما امیدواریم که استودیوی بازیسازی راکستار بتواند سنت شکنی کرده و با عرضه بازی بعدی خود به صورت همزمان روی پلتفرمهای خانگی و رایانههای شخصی، همه مخاطبان را شگفتزده کرده و تجربه یکسانی به کل مخاطبانش در سراسر جهان ارائه کند. با این حال به نظر نمیرسد که چنین قصدی پشت اهداف تیم مدیریتی باشد؛ اما با توجه به اینکه خوشبختانه قرار است به زودی از بازی Grand Theft Auto 6 رونمایی شود، پس نیازی نیست که برای دریافت هرگونه پاسخ احتمالی از طریق اینسایدرهای اطلاعاتی یا منابع اینترنتی معتبر و نامعتبر مدت زمان زیادی را منتظر بمانیم. شما مخاطبان عزیز میتوانید هم اکنون بازیهای موردعلاقه خودتان را از فروشگاه دراگون شاپ با ضمانت بهترین قیمت و ارسال سریع تهیه کرده و تجربه خرید یا بازی خودتان را با ما و سایر همراهان به اشتراک بگذارید.
نظر شما در خصوص این مقاله چیست؟ فکر میکنید که بازی جی تی آی ۶ میتواند به صورت همزمان برای همه پلتفرمها منتشر شود؟ به نظر راکستار گیمز چگونه میتواند دایره مخاطبان خودش را به نسخه بعدی منتقل کند؟ آیا در آینده بازی GTA Online به یک محصول مستقل تبدیل خواهد شد؟ نظرات خود را با ما به اشتراک گذاشته و سایر اخبار و مقالات مرتبط با حوزه بازیهای ویدیویی را از طریق صفحه اصلی پیگیری و مطالعه کنید.
لینک منبع: Gaming Bolt
برای نوشتن دیدگاه باید وارد بشوید.