سی دی پراجکت رد چه درسی از انتشار Cyberpunk 2077 گرفته است؟

سی دی پراجکت رد

استودیوی لهستانی و بازی‌سازی سی دی پراجکت رد (CD Project Red) یکی از معدود استودیوهای بازی‌سازی خلاقی است که همیشه در فراز و نشیب بوده و به خاطر انتشار عناوین مختلف مورد نقد یا تشویق مخاطبان و منتقدان قرار می‌گرفت. با توجه به مشکلات عرضه بازی Cyberpunk 2077 و تلاش برای احیاء مجدد‌اش، سوال اینجا است که تیم سازنده چه درسی از اشتباهات گذشته گرفته و چه برنامه‌هایی برای انتشار بازی The Witcher 4 و Cyberpunk 2 خواهند داشت؟ در این مقاله از دراگون شاپ به پاسخ سوال فوق می‌پردازیم.همه جای دنیا یک اصل به عنوان مفهوم برقرار است و می‌توانید آن را به عنوان کلید موفقیت در زندگی خود قرار دهید؛ یعنی اشتباهات برای درس گرفتن به وقوع می‌پیوندند. این موضوع برای استودیوی بازی‌سازی سی دی پراجکت رد هم که مطمئناً به گنجینه‌ای از علم و دانش بعد از انتشار بازی Cyberpunk 2077 دست پیدا کرده، وجود دارد. تیم سازنده بدترین دوران خودش را بعد از انتشار محصول موردنظر پشت سر گذاشت و حتی تا مرز ورشکستگی هم رفت؛ اما آن‌ها موفق شده‌اند تا از پس غول مشکلات برآیند و معادلات را عوض کنند.

بازی Cyberpunk 2077 ابداً یک شاهکار نبود. اگر تیم سازنده مستقر در استودیوی بازی‌سازی سی دی پراجکت رد برنامه‌های منظمی برای انتشار داشت ( به گونه‌ای که حجم عظیمی از مخاطبان را به خاطر تاخیرهای پی در پی عصبانی نمی‌کرد)، و همچنین اگر برخی از قابلیت‌های مهمی که در زمان معرفی بازی در گیم‌پلی وجود داشت را حذف نمی‌کرد؛ الان معادله به طور کلی عوض می‌شد. با این حال، به خاطر محدودیت‌های سخت‌افزاری کنسول‌ها یا هر بهانه‌ دیگری، آن‌ها محصول فاجعه‌ای را روانه بازار کرده‌اند.

برای مطالعه بیشتر: چرا طرفداران هاردکور Metal Gear Solid از نسخه Twin Snakes متنفر بودند؟

محصولی که در ابتدا اصلاً قرار نبود آنطور که تجربه شد به نظر برسد؛ اما دست بر قضا اتفاقات به خوبی کنار هم قرار نگرفت تا یکی از دارماتیک‌ترین لحظات تاریخ صعنت بازی‌های ویدیویی را شاهد باشیم. با وجود آن همه مشکل و حتی رفتن تا مرز ورشکستگی و حذف شدن بازی Cyberpunk 2077 از فروشگاه‌های مختلف و بزرگی چون PS Store، تیم سازنده عزم خودش را جذب کرد تا بدون از دست دادن فرصت‌های شغلی و خریداری شدن توسط کمپانی‌های بزرگ، یک قدم محکم بردارد.

واضح است که استودیوی بازی‌سازی سی دی پراجکت رد اکنون به خاطر وضعیت عالی که نه تنها بازی Cyberpunk 2077، بلکه بسته الحاقی‌اش یعنی Phantom Liberty دارد بسیار خشنود است؛ اما آن‌ها درس‌های اساسی از وضعیت انتشاراتی یکی از بزرگ‌ترین بازی‌های خود گرفته‌اند. به هر حال، تیم سازنده اکنون قرار است کتاب محصولات RPG جاه‌طلبانه خودش را ببندد و با نگرشی به آینده رو به جلو حرکت کند. سوال اینجا است که تک تک اعضای استودیوی یادشده چه درس‌هایی از سه سال گذشته گرفته‌اند؟

سی دی پراجکت رد

در واقع به این مسئله باید نگاه کنیم که محصولات آینده این تیم سازنده تا چه حد از حماسه Cyberpunk 2077 تبعیت می‌کنند؟ برای پاسخ به این سوال، باید گفت که یک تغییر عمده در اینجا وجود دارد که توسعه‌دهنده قبلاً به صورت عمومی در مورد نحوه رویکرد آن به انتشار بازی‌ها در آینده صحبت کرده بود. در ماه مارس سال ۲۰۲۱ میلادی، یعنی درست بلافاصله پس از شکست انتشاراتی بازی Cyberpunk 2077، میخال نواکوفسکی (Michal Nowakowski) از سی دی پراجکت گفت:

در آینده، این شرکت بازاریابی بازی‌ها را بسیار نزدیک به زمان انتشار آغاز خواهد کرد که همین موضوع علاوه بر چرخه‌های بازاریابی کوتاه‌تر، بر میدیریت صحیح نیز تمرکز خواهد کرد. ما انتظارات را با نمایش واقعی از گیم‌پلی بازی به جای مفاهیم آن و نشان دادن همه جنبه‌ها در تمام پلتفرم‌های مقصد به چشم مخاطبان می‌رسانیم.

البته دو نکته یادشده در صحبت‌های ایشان مربوط به مشکلات اصلی پیش از انتشار بازی Cyberpunk 2077 بوده‌اند که به همین راحتی نباید از کنارشان عبور کنیم. تیم سازنده در آن زمان بیشتر روی مفاهیمی چون جهان سایبرپانکی و انسان‌هایی که به طور عجیب زندگیشان با تکنولوژی گره خورده، کار کرد و در ادامه هم نمایش‌های گیم‌پلی‌اش، مخصوصاً آن نمایش گیم‌پلی ۴۵ دقیقه‌ای معروف، را به صورت ویژه و از پیش طراحی شده به مخاطبان نشان داد تا همه جلوه‌های طراحی و توسعه را رو به جلو نشان دهد.

اگر خوب به خاطر داشته باشید، اولین تیزر مربوط به بازی Cyberpunk 2077 در سال ۲۰۱۳ منتشر شد که البته به صورت سینماتیک بود، اما پروژه بعدی تیم سازنده را به ما نشان می‌داد که فرآیند توسعه‌اش بعد از عرضه جهانی بازی The Witcher 3: Wild Hunt (که در سال ۲۰۱۵ بود) آغاز می‌شود. هرچند که به خاطر انتشار دو بسته الحاقی Blood and Wind و Hearts of Stone که دوتا از برجسته‌ترین بسته‌های الحاقی ساخته شده تاریخ بازی‌های ویدیویی است، فرآیند همه جانبه محصول آخر باز هم به تعویق افتاد؛ اما با این حال باعث شد تا پروسه بازاریابی هم به عقب‌تر بیوفتد.

البته بازاریابی فقط بخش کوتاهی از مبحث ما است؛ چراکه تیم سازنده با این وقت تلف کردن‌ها باعث شد تا در اواخر عمر نسل هشتم کنسول‌های خانگی یعنی پلی استیشن ۴ و ایکس باکس وان، تازه دست به اقدام ساخت محتوایی کند که بفهمد چنین حجم از اطلاعاتی برای این سیستم‌های سرگرمی محدود است. این تفکر، کاملاً ضد توضیحاتی بود که در سال ۲۰۱۳ میلادی ارائه کرده بوده‌اند. آن‌ها در زمان یادشده به وضوح توضیح دادند که Cyberpunk 2077 یک محصول تماماً نسل بعدی (نسل هشتمی) است، ولی با این وجود، تبدیل به یک محصول تماماً نسل نهمی شده بود که حتی به صورت همزمان در بازارهای جهانی به دست علاقه‌مندان نرسید.

علاوه بر این موضوعات، در بازاریابی‌های استودیوی بازی‌سازی سی دی پراجکت رد ما به سختی می‌توانستیم فیلم‌ها یا ویدیوهایی را ببینیم که مربوط به عملکرد فنی بازی روی کنسول‌های پلی استیشن ۴ یا ایکس باکس وان باشد. زمانی که بازی در نهایت منتشر شد، ما متوجه شده‌ایم که چرا تیم سازنده اصلاً روی نمایش نسخه‌های کنسولی نسل هشتمی مانور نداد؛ چراکه نسخه‌های مربوطه عملاً یک بازی خرابی بود که روی سیستم‌های سرگرمی خانگی قابلیت پخش نداشت.

بنابراین، واضح است که میخال نواکوفسکی روی موضوعاتی صحبت کند که در خصوص بازاریابی بازی Cyberpunk 2077 باعث ایجاد تنش‌های زیاد و عدم اعتماد کاربران به سی دی پراجکت رد شده بود. همین صحبت‌های او برای ما خوشبینانه است و پس از انتشار فاجعه‌آمیز سایبرپانک، هر بازی بعدی که توسط این تیم سازنده تولید شود ( که احتمالاً بازی The Witcher 4 در اولویت خواهد بود)، با دقت بیشتری توسط کارمندان مورد بررسی قرار گرفته و مدیران اجرایی هم می‌خواهند با این روندی که کمی بالاتر توضیح داده شد، اطمینان بازیکنان به توسعه‌دهنده را ماندگارتر از قبل کند. به هر حال ما هم امید داریم که آن‌ها با بررسی دقیق پروژه و رفع هرگونه شک و تردید تا زمان انتشار محصولات بعدی خود، باز هم بتوانند آثار شاهکار و خارق‌العاده‌ای را تحویل جامعه مخاطبان دهد.

سی دی پراجکت رد

اما از لحاظ جنبه‌های واقعی گیم‌پلی، بزرگ‌ترین درسی که تیم سازنده از بازی Cyberpunk 2077 گرفته تا روی بازی Cyberpunk 2 اعمال کند چیست؟ اینکه دنباله‌ای برای این محصول نسبتاً عالی وجود دارد؛ چیزی است که از مدت‌ها پیش‌تر تایید شده بود. در اکتبر سال گذشته، استودیوی بازی‌سازی سی دی پراجکت رد در توضیحاتی از برنامه‌های آینده خود گفت که قصد دارد تا دنباله‌ای برای این محصول بسازد که فعلاً با نام رمزی Project Orion در دست تولید قرار دارد.

البته دیگر تیم سازنده لهستانی روی این پروژه کار نخواهند کرد و قرار است شعبه تازه‌ تاسیس آمریکای شمالی این شرکت با انبوهی از بازی‌سازان خلاق و متفکر روی نسخه دوم سری بازی سایبرپانک کار کنند. البته شاید تیم اصلی در آینده‌ای دور روی بسته‌الحاقی مربوط به آن محصول هم کاری انجام دهند، اما فعلاً آن‌ها تمرکز خودشان را روی بازی The Witcher 4 گذاشته تا درست همانند نسخه سوم، با عظمت و شکوهمندی خاصی روانه بازار شود. بر اساس توضیحات و گزارش‌های به دست آمده، ظاهراً گیب آماتانجلو (Gabe Amatangelo) که کارگردان نسخه اول هم بود، قرار است کارگردان بازی Cyberpunk 2 هم باشد.

با توجه به تداوم برنامه‌ها در پشت صحنه، بسیار منصفانه و منطقی به نظر می‌رسد که فرض کنیم بازی Cyberpunk 2 پیشرفت‌های قابل توجه‌ای نسبت به بازی اول دارد و حتی سطح آزادی عمل‌ها و مکانیزم‌های تازه معرفی شده بسته‌الحاقی Phantom Liberty را گسترش دهد. تیم سازنده می‌تواند جهانی پویا‌تر داشته باشد که به واسطه شلوغی‌های محیطی و زنده‌، سیستم مخفی‌کاری چند سطحی پیشرفت کرده باشد و حوزه‌های کلیدی تجربه در بازی‌های جهان باز را چند پله‌ای بالاتر ببرد (البته اگر بازی Grand Theft Auto 6 از استودیوی بازی‌سازی راکستار گیمز این اجازه را به CDPR بدهد)!

هوش مصنوعی و سیستم مکانیزم‌های پیشرفت گیم‌پلی هم از دیگر تغییرات قابل توجه‌ای خواهد بود که در ابتدا برای Cyberpunk 2077 ناامید کننده تلقی می‌شد، اما حالا می‌تواند به یکی از نقاط قوت و اصلی تبدیل شود که همه بازیکنان و علاقه‌مندان عاشقان خواهند شد. فعلاً تصور اینکه سایبرپانک با این حجم از بهبودها و تغییرات بار دیگر به بازار بازی‌های جهانی برگردد، هنوز هم برای ما سخت است؛ اما اتفاقی نیست که هیچوقت نیافتد.

سپس جنبه‌های دیگری از Cyberpunk 2077 وجود دارد که از زمان انتشار بدون تغییر باقی‌ مانده است. اینکه داستان بازی به چه اندازه باید محکم باشد و شخصیت‌های کلیدی فوق‌العاده‌ای را به تصویر بکشد، بحثی است که تیم سناریونویسی بسیار ایده‌آلی را میطلبد. البته داستان نسخه اول و نحوه روایت‌ها و حتی سیستم دیالوگ‌های به کار رفته در آن، قوت قلبی برای مخاطبانی بود که در روزهای ناامید کننده به تجربه اثر یادشده پرداخته بوده‌اند. با این حال، تمام بخش روایی به گرد پای بازی The Wicther 3 هم نمی‌رسد و ما حتی ماموریت‌های ادغامی با خط اصلی داستانی و فرعی مشاهده نمی‌کنیم که پیچش‌های داستانی هیجان‌انگیزی را به ما نشان دهد. اگرچه معیار قراردادن The Witcher 3 برای یک بازی نسل بعدی (احتمالاً) اشتباه خواهد بود، اما تیم سازنده باید این سطح را نیز ارتقاء دهد.

سی دی پراجکت رد

با نگاهی به دستاوردهایی که تیم توسعه‌دهنده با استفاده از انتشار بسته‌الحاقی Phantom Liberty به دست آورده است، می‌توانیم امیدوار باشیم که بازی Cyberpunk 2 در نهایت پیشرفت‌های اساسی و لازم در زمینه‌های داستان‌گویی، انتخاب و جنبه‌های پیامدی آن خواهد داشت. این بسته‌الحاقی داستانی بسیار جذاب و گیرا را روایت می‌کند که با قدرت شروع شده و هرچه پیش می‌روید، در آن بهتر خواهید شد. نکته‌ آموزشی که می‌خواهم به شما بگویم، این است که انتخاب‌های واقعاً سخت داشته باشید.

جایی که هرگز مطمئن نیستید که چه انتخاب دیالوگی را انجام دهید، مطمئن باشید که همانجا اولین گزینه ذهنیتان، بهترین گزینه‌ای خواهد بود که می‌توانید انتخاب کنید. این‌ موارد فقط از دستان جادوگرانه تیم سازنده استودیوی بازی‌سازی سی دی پراجکت رد بر می‌آید و Cyberpunk 2077: Phantom Liberty از این جهت بسیار کامل‌تر و متقاعدکننده‌تر از بازی اصلی بوده و هنوز هم هست. اگر سایبرپانک ۲ بتواند به ساختار این شکلی ادامه دهد، دلایل زیادی وجود دارد که به خاطر انتشار دنباله بعدی، همچنان هیجان‌زده باشیم.

این نکته هم لازم به ذکر است که در پشت صحنه، تیم سازنده به دنبال یک تغییر قابل توجه در زمینه مبارزات خواهد بود. سه بازی آخری که توسط استودیوی بازی‌سازی سی دی پراجکت رد ساخته شده است، یعنی منظورمان The Witcher 2، The Witcher 3 و Cyberpunk 2077 خواهد بود، همگی روی موتور اختصاصی بازی‌سازی رد انجین (RED Engine) ساخته شده‌اند؛ درحالی که پروژه‌های بعدی یعنی سایبرپانک ۲ و The Witcher 4 ظاهراً قرار است روی موتور بازی‌سازی آنریل انجین ۵ توسعه پیدا کنند.

در حال حاضر، من یک توسعه‌دهنده بازی‌های ویدیویی نیستم و به هیچ وجه متخصص (یا هر شغلی نزدیک به متخصص ساخت بازی‌های ویدیویی) در ارائه نظریات موجود در این مقاله به بنده کمک نکرده است. در مورد موتورهای بازی‌سازی و اینکه سی دی پراجکت رد دقیقاً چه تغییراتی را در خط توسعه محصولات خودش ایجاد کند، هنوز مطمئن نیستیم، چراکه تکنولوژی به صورت روزانه در حال تغییر است. با این حال، هنوز نمی‌دانیم که در آینده نزدیک یا دور، تیم سازنده دوباره به موتور بازی‌سازی رد انجین باز خواهیم گشت یا خیر؛ اما خوشبختانه می‌دانیم که موتور بازی‌سازی آنریل انجین یک مجموعه کامل از ابزارهای ساخت و ساز بسیار منعطفی است که کار کردن با آن بسیار راحت تلقی می‌شود.

بنابراین امیدواریم که CD Project Red همه ابزارهای لازم را در اختیار داشته باشد تا بتواند به درستی همه سیستم‌ها و فناوری‌های خود را در موتورها ترجمه کرده و بدون کوچک‌ترین نگرانی روی موضوعات بعدی بازی‌هایش کار کند. علاوه بر آن، توسعه‌دهنده می‌تواند به طور کامل پیشرفت‌های بصری و فنی شگفت‌انگیزی در موتور بازی‌سازی آنریل انجین ۵ داشته باشد تا با استفاده از آن‌ها به وعده‌هایی که در آینده می‌دهد، جامعه عمل بپوشاند. همین موضوع در آینده حتی می‌تواند نگرش بازیکنان و طرفداران به تیم سازنده را مثبت‌تر از زمان کنونی کرده و حتی بهتر از بازه زمانی انتشار The Witcher 3 کند.

سی دی پراجکت رد

مطمئناً به نظر می‌رسد که تمام قطعات برای استودیوی بازی‌سازی CD Projket RED در جای خود قرار دارند تا بتواند از این نقطه به بعد، قدرتی به قوت خودش اضافه کرده و محصولات عالی روانه بازار کند. بازی Cyberpunk 2077 به وضوح یک تجربه یادگیری عظیم برای مدیران و تمام کارمندان تیم توسعه‌دهنده بود. شیوه‌ای که در پیشرفت‌های معنی دار بازی ایجاد شد، نشان می‌دهد که هنوز موارد زیادی برای یادگرفتن وجود دارد. هیچ‌کس شکی ندارد که CDPR یک استودیوی بسیار با استعداد است که می‌تواند برخی از بهترین تجربیاتی که تا به حال برای یک بازی ایجاد کرده‌اند دوباره بسازد.

اگر آن‌ها بتوانند استعداد غیرقابل انکار خودشان را با درس‌هایی که در طی سه سال گذشته از آخرین ساخته خود گرفته همراه کرده و به سمت تولید یک خروجی بزرگ بروند، دوباره به سال‌های طلایی خود در آینده می‌رسند. شما مخاطبان عزیز هم اکنون می‌توانید دو بازی Cyberpunk 2077 و The Witcher 3: Wild Hunt را به صورت مستقیم با ضمانت بهترین قیمت از فروشگاه دراگون شاپ تهیه کرده و تجربه خرید یا بازی خودتان را با ما و سایر مخاطبان به اشتراک بگذارید.

نظر شما در خصوص این مقاله چیست؟ به نظر شما آیا سران کمپانی CD Projket RED می‌توانند از گذشته خودشان به خوبی درس گرفته و به سمت آینده‌ای روشن بروند؟ نظرات خود را پیرامون این موضوعات با ما به اشتراک گذاشته و سایر اخبار و مقالات مرتبط با حوزه بازی‌های ویدیویی را از طریق صفحه اصلی پیگیری و مطالعه کنید.

لینک منبع: gamingbolt

علی جلیلی
درباره ما
ارسال دیدگاه