با گذشت سه سال از عمر عرضه کنسولهای ایکس باکس سری ایکس و ایکس باکس سری اس کمپانی مایکروسافت (Microsoft)، چیزهای زیادی برای گفتن وجود دارد که در طول این نسل باید بیشتر از اینها صحبت شود. بالاخره هر طرفداری از هر سمتی منتظر است تا در نهایت برنده رقابتهای پلیاستیشن در برابر اکس باکس را در پایان نسل شناسایی کنند. با این حال، در فروشگاه دراگون شاپ به بررسی عملکرد سه ساله این کنسول میپردازیم و میبینیم که آیا هنوز این سیستم سرگرمی ارزش خرید دارد یا خیر؟
فکر میکنم بین همه طرفداران صنعت بازیهای ویدیویی، نسل کنسول ایکس باکس وان برای مایکروسافت خیلی خوب نبود. هر زمینه رقابتی که ممکن است خود برند و کنسول پلی استیشن ایجاد کرده باشد، تقریباً فوراً از بین رفت و اگرچه همه چیز مطمئناً با پیشرفت نسل، به خصوص با معرفی سرویس اکس باکس گیم پس در سال 2017، برای ایکس باکس بهبود یافت؛ ولی آسیبی که در دو سال اول به آن وارد شد بسیار زیاد بود. همین موارد باعث شد تا بعدها اینطور تلقی شود که مایکروسافت از همان ابتدای نسل هشتم کنسولهای خانگی رقابت را به سونی باخته است.
اینکه بگوییم فشار زیادی برای موفقیت دو کنسول ایکس باکس سری ایکس/اس وجود دارد، دست کم گرفته شده است؛ پس باید به این سوال پاسخ دهیم که دقیقاً نسل فعلی کنسولهای اکس باکس تاکنون برای مایکروسافت چگونه پیش رفته است؟ منصفانه است که بگوییم شروع مطمئناً بسیار بهتر از آنچه Xbox One داشته، انجام داده که همین مسئله هم جای تقدیر دارد. با این حال، شکی وجود ندارد که همه چیز هنوز آنطور که شاید و باید پیش نرفته است.
بیایید ابتدا با نکات مثبت نسل نهم کنسولهای مایکروسافت شروع کنیم؛ زیرا چیزهای زیادی وجود دارد که باید از آنها راضی بود. برای شروع، ایکس باکس سری ایکس و اکس باکس سری اس شاهد جریان ثابتی از عناوین چند پلتفرمی عالی در سه سال اول خود بوده است. اگرچه شرکت مایکروسافت نسخه اصلی عجیب و غریب معاملات انحصاری را از دست داده است (Final Fantasy 16 شاید قابل توجه ترین آنها باشد)، سخت افزار نسل فعلی مایکروسافت هنوز هم در سه سال اول خود بازی های باورنکردنی را به کتابخانه خود اضافه کرده است، از جمله بازیهای بزرگ و مهم میتوانیم به محصولاتی مانند Elden Ring، Dead Space، Resident Evil 4، Alan Wake 2، Street Fighter 6، Rogue Legacy 2، و بسیاری دیگر (و Baldur's Gate 3 نیز به زودی از راه خواهند رسید) اشاره کنیم.
اما مطمئناً، کنسولهای ایکس باکس هیچوقت واقعاً در بخش عناوین چندپلتفرمی کم نذاشتهاند؛ اما در مورد پیشنهادات بازیهای انحصاری شخص اول مایکروسافت چطور؟ این شرکت در نیم دهه گذشته به طور اساسی مجموعهای از شرکتها و استودیوهای شخص اول خود را بهبود بخشیده است و طبیعتاً انتظارات از آن برای ارائه یک جریان ثابت از محتوای انحصاری دهن پر کن به خوبی بالا رفته و اولین جرقهاش را به واسطه انتشار بازی Starfield مشاهده کردهایم. این که آیا آنطور که انتظار میرود آنها موفق به انجام رقابت میشوند یا نه، موضوعی است که در مدت کوتاهی به آن خواهیم رسید؛ اما شکی نیست که این کار بسیار بهتر از اکثر عناوین نسل هشتمی ایکس باکس وان، اگر نه همه آنها، انجام خواهد شد.
برای مطالعه بیشتر: سری بازی Call of Duty در مسیر اشتباهی قرار گرفته است
از زمان عرضه کنسولهای ایکس باکس سری ایکس و اکس باکس سری اس در انتهای سال ۲۰۲۰ میلادی که اوج بیماری کویید ۱۹ بود و به همان خاطر، کمپانی سازنده با کمبود قطعات در توسعه مشکل داشت و به خوبی نتوانست از بازار مشتاق و پر تلاتم صنعت بازیهای ویدیویی استفاده کند (هرچند که رقیب آن نیز چنین مشکلی را داشت)، شاهد عرضه تعدادی از عناوین اول شخص مهم بودهایم که گاهاً بسیار سرگرمکننده و دوستداشتنی از آب در آمدهاند.
به طور مثال ما اینجا میتوانیم به بازی Forza Horizon 5 اشاره کنیم که بدون شک یکی از بهترین بازیهای مسابقهای آرکید است که نمونهاش حالا حالاها تولید و منتشر نخواهد شد. چه کسی را میتوانید پیدا کنید که بتواند ایرادات بزرگی از مجموعه فورزا هورایزون بگیرد؟ پس پلتفرمهای Xbox از همان ابتدا شروع نسل نهم با دستی پر به رقابت با سونی و پلیاستیشن پرداختهاند. شاید با خودتان بگویید که خب جدا از یک مجموعه خوش نام، مایکروسافت کار دیگری برای مخاطبان و بازیکنان انجام نداده است؛ اما این تفکر هم اشتباه خواهد بود. استودیوی بازیسازی دابل فاین (Double Fine) همچنین بازی Psychonauts 2 را منتشر کرد که به عنوان یک محصولی که برای مدت زمان طولانی در دست توسعه قرار داشت، بسیار خوب از آب درآمد.
هرچند که بازی Psychonauts 2 در نهایت یک محصول مولتیپلتفرم بود، اما امتیاز ساخت آن دست استودیوی بازیسازی است که الان زیر مجموعه شرکت Xbox Games قرار دارد. از دیگر محصولات پرآوزه ایکس باکس در زمان عرضه کنسولهای نسل نهمی، بازی Halo Infinite است که تجربهای انکار ناپذیر و لذت بخش برای بیشتر علاقهمندان به ژانر عناوین اول شخص تیراندازی بود. حتی اگر با همه بخشهای آن مشکل داشته باشید، هیلو اینفینیتی جهش فنی بینظیری نسبت به بازی Halo 5 داشت که مدت زمانی قبلتر برای ایکس باکس وان منتشر شده بود.
علاقهمند به تجربه بازی Marvel’s Spider-Man 2 هستید؟ این ترفندها را به خاطر داشته باشید
کارها و روال ذهنی شخصی به اسم فیل اسپنسر (Phil Spencer) به عنوان مدیرعامل برند ایکس باکس و رئیس بخش سرگرمیهای مایکروسافت تا جایی جلو رفت که آنها سال گذشته توانستند استودیوی بازیسازی بتسدا سافتوورک را در کنار اکتیویژن – بلیزارد خریداری کنند و به همین واسطه یکی از جاهطلبانهترین عناوین موجود در صنعت بازیهای ویدیویی یعنی بازی Starfield را نیز به انحصار خود درآورده تا مستقیماً برای کاربران و علاقهمندان به Xbox و سایر پلتفرمهای مایکروسافت در دسترس قرار گیرد. این بازی یک محصول نقشآفرینی فضایی عالی، گسترده، کاملا اعتیادآور بود که دستاورهای خیلی خوبی برای مایکروسافت داشت و سال ۲۰۲۳ به گونهای قرار است پایان یابد که شاهد انتشار Forza Motorsport هستیم و این بازی هم یک محصول مسابقهای شبیهساز شده درست مثل بازی Gran Turismo 7 خواهد بود که از قضا برای رقابت با آن محصول عالی نسل نهمی سونی وارد گود رقابت میشود.
مطمئاً در مقایسه با آنچه که خروجی انحصاری شرکت مایکروسافت به طور سنتی بوده است، سالهای ابتدایی عرضه ایکس باکس سری ایکس و اکس باکس سری اس نشانههای ملموسی از بهبود در روند آینده را به ما نشان داده است. با این حال، متاسفانه این موضوع با برخی از اخطارها و خطاهای بزرگ همراه هست؛ چراکه در زمینه بازیهای انحصاری مایکروسافت تا کنون آزمون و خطاهای زیادی انجام داده که در بیشتر مواقع شکست خورد است. به عنوان مثال سال ۲۰۲۲ میلادی را در نظر بگیرید. آن سال، اکس باکس باید درحالی که آب و هوای رقابت عالی بود، ضربه خودش را میزد؛ اما از آنجایی که سال ۲۰۲۱ میلادی عناوینی چون Halo Infinite، Forza Horizon 5 و Psychonauts 2 را منتشر کرده بود، دیگر چیزی در چنته نداشت.
البته خود سال ۲۰۲۱ به خودی خودش سال بسیار عالی برای ایکس باکس بود، چراکه سونی از گود رقابت خارج شده بود و مایکروسافت داشت بازار بازیهای ویدیویی را کنترل میکرد. البته این موضوع نیز دور از ذهن نیست که تاخیرهای ناشی از دوره کویید ۱۹ روی محصولات تاثیر گذاشتند و باعث شدهاند تا شرکتی در حد مایکروسافت نتواند برنامهریزی منظم جهت تولید و عرضه بازیهای انحصاری داشته باشد. با این حال خود شرکت ناشر هم در انتشار عناوین تحت تصرفش زیاده روی کرد و میتوانست هر سه بازی یادشده را به طور منظم طی سه سال گذشته روانه بازار کرده تا حداقل طرفداران از تقویم خالی بازیهای انحصاری رنج نبرند.
برای مطالعه بیشتر مخاطبان | ۱۵ تفاوت بین بازی Alan Wake 2 با نسخه اول
البته دلایل مسخره دیگری هم وجود داشت. به عنوان مثال، بازی Halo Infinite را در نظر بگیرید که در زمان لانچ و راهاندازه، بازخوردهای قابل توجهای به دست آورد؛ اما به دلیل پشتیبانی ضعیف پس از عرضه، نتوانستند از پتانسیلش استفاده کنند. برنامهها پیرامون یکی از با ارزشترین داراییهای ایکس باکس و کمپانی مایکروسافت به همین راحتی از بین رفت؛ چراکه هم بخش تک نفره داستانی و هم بخش چند نفره رقابتی پتانسیل عالی برای گسترش داشت. البته استودیوی ۳۴۳ اینسدتریس بهروزرسانیهای قابل توجهای را برای بخش آنلاین بازی یادشده منتشر کرده، اما باید زمان بگذرد و ببینیم که چه برنامههایی برای گسترش بخش داستانی وجود دارد؟
بعد از این قضیه، ما بازی Redfall را داشتیم که ممکن است یکی از ضعیفترین و ناامیدکنندهترین بازیهای انحصاری در تاریخ صنعت سرگرمی باشد که توسط مایکروسافت منتشر شد. تغییر گرایش بازیهای داستانی محور به سمت عناوین آنلاین هیچوقت موفقیت آمیز نبوده؛ به عنوان مثال فرض کنید که از این پس مجموعه God of War به جای ارائه یک خط داستانی اصیل و با کیفیت، روی بخش چندنفره تمرکز کرده و بخواهد بازیکنان را وارد فضای آنلاین کند. این موضوع چه واکنشی از شما را ارائه میکند؟
دقیقاً استودیوی بازیسازی آرکین (Arkane) هم این مشکل را داشت و نتوانست محصول خواست خودش را بسازد، بلکه برای بقاء مجبور به ساخت یک محصول آنلاین محوری شد که تجربهاش را هم به خوبی نداشت و در نهایت یک محصول واقعاً بی ارزش و خسته کننده را روانه بازار کرد و نتایج انتقادی و تجاریاش آنقدر تکاندهنده بود که اکثر ما با مطالعه نتایجش شوکه شده بودیم. حتی هنوز هم از نتیجه اتفاقاتی که ممکن است برای تیم سازنده به وقوع بپیوندد، نگران هستیم؛ چراکه آنها اولین بازی انحصاری خودشان را برای ایکس باکس ساخته بودهاند و در نهایت شرکت مایکروسافت ممکن است به خاطر عملکرد ضعیفی که داشتند، آرکین را با تعدیل نیرو مواجه کند.
معرفی نسخه جدید کنسول پلی استیشن ۵ را دیدهاید؟ اطلاعات آن را از طریق این لینک مطالعه کنید
حتی اگر مایکروسافت هم رحمی از خودش نشان دهد، بازیکنان هرگز استودیوی بازیساری آرکین را نمیبخشند؛ زیرا با وجود هر مشکلی که قطعاً تیم سازنده از آن مطلع بود، آنها ۷۰ دلار محصول خودشان را برای فروش قرار گذاشته بودهاند که وضعیت را وخیمتر کردهاند. سال ۲۰۲۳ میلادی به لطف خریدهای میلیارد دلاری مایکروسافت، همچنان سال خوبی برای طرفداران بوده است. بازی Starfield به تنهایی توانست ارزش بازار انحصاری ایکس باکس را یک تنه بالا ببرد؛ اما در نهایت Redfall یکی از بدترین بازیهایی شناخته میشود که کارنامه سال جاری مایکروسافت را لکهدار کرده است.
با نگاهی به همه اینها، نمیتوان دقیقاً گفت که سه سال اول نسل فعلی کنسول دقیقاً به برنامه ریزی برای مایکروسافت رفته است، اما در عین حال نمی توان گفت که هیچ نقطه عطفی وجود نداشته است. مطمئناً فراز و نشیبهای زیادی در حال حاضر وجود داشته است، با نشانههای واضحی از بهبود نسبت به نسل Xbox One، اما شاید نه به اندازهای که بسیاری از کارشناسان و طرفداران این کنسول امیدوار بودند. البته، امید در آینده بر این است که مایکروسافت بتواند قدرت (و کیفیت) نسخه های اول شخص را در آینده حفظ کند.
در خصوص سرویس گیم پس چطور؟ بالاخره وقتی صحبت از کنسولهای ایکس باکس میشود و اسم مایکروسافت را به میان میآوریم، باید در خصوص یکی از ویژگیهای مهم این سیستم سرگرمی هم صحبت کنیم؛ اینطور نیست؟ به هر حال، گیم پس یکی از استراتژیهای طولانی مدت اکس باکس در طول سالهای اخیر بوده است، بنابراین باید اینطور گفت که در شروع نسل نهم کنسولهای خانگی، وضعیت این سرویس اشتراکی بهتر از قبل شده و خیلی از مخاطبان در طول نسل جاری به خاطر گیم پس، اقدام به تهیه یکی از کنسولهای اکس باکس کردهاند.
مایکروسافت به خاطر خریدهای میلیارد دلاریاش، مثل معماله ۶۹ میلیارد دلاری اکتیویژن – بلیزارد و عناوین پر طرفدار استودیوهای بازیسازیی که خریداری کرده (مثل بتسدا)، اکنون کتابخانه قدرتمندی از بازیها را در سرویس اشتراکی خود دارد. حتی بر اساس اخبار به دست آمده، به نظر میرسد که بازیهای اکتیویژن در سال آینده میلادی قرار است که به صورت پلهکانی وارد گیم پس شده و انبوهی از بازیهای قدیمی و جدید را داشته باشیم. با این حال، همه بازیهای انحصاری پلتفرمهای ایکس باکس نیز از روز اول در اختیار کاربرانی قرار میگیرند که اقدام به پرداخت چند دلار کرده و اشتراکهای ماهانه این سرویس را میگیرند.
برای علاقهمندان به سی دی پراجکت رد | سی دی پراجکت چه درسی از انتشار Cyberpunk 2077 گرفت؟
از عناوین بزرگ و جدیدی که طی روزهای اخیر در اختیار این دسته از کاربران قرار گرفته است و باعث شده تا برخی از بازیکنان جدید کنسولهای ایکس باکس نیز اقدام به خرید اشراکهای گیمپس کنند، میتوانیم به عناوینی چون A Plague Tale: Requiem, Lies of P, Exoprimal, Jusant, Amnesia: The Bunker, Back 4 Blood و Sea of Stars و عناوین دیگر اشاره کنیم. اگر جنبه مثبت و بی چون چرایی از موفقیتهای مایکروسافت در طول سه سال اخیر برای کنسولهای ایکس باکس سری ایکس و ایکس باکس سری اس باشد، بدون شک آن مزیت مربوط به سرویس گیم پس خواهد بود.
گیم پس آنقدر گسترده و بزرگ است که مایکروسافت روی آن حساب ویژهای باز کرده و اگر نسل کنسولهای خانگی به سمت سرویس محور شدن بروند (که این احتمال دور از ذهن نیست)، بنابراین میتوانیم به این موضوع اشاره کنیم که مایکروسافت در سالهای نه چندان دور، پیروز رقابتی خواهد شد که اکنون درگیر آن است. هرچند که فیل اسپنسر به عنوان رئیس بخش سرگرمیهای مایکروسافت و مدیرعامل برند اکس باکس در توضیحات پیشین خود گفته بود که شرکت یادشده هیچ رقابتی با سونی و پلیاستیشن ندارد و رقابت آنها با محصولاتی چون آمازون لونا و گوگل استدیا فقید است؛ اما نباید از یاد ببریم که پایه و اساس شکلگیری مخاطبان از همین نسلهای سرگرمی است که کنسولها هنوز بازیها را به صورت فیزیکی ساپورت میکنند.
در نهایت این موضوع را نیز میتوان به راحتی توضیح داد که مایکروسافت پایه و اساس محکمی برای ساخت کنسولهای سرگرمی در سالهای آینده از همین الان ساخته است. سه سال ابتدایی دوران کنسولهای ایکس باکس سری ایکس و اکس باکس سری اس قطعاً همانطور که خیلیها انتظارش را داشتهاند، به صورت تحولآمیزی سپری نشده بود؛ اما تفاوتهای آشکاری نسبت به نسل هشتم صنعت سرگرمی در آن دیده میشود. ما فقط امیدواریم که در آینده یکپارچگی بیشتری داشته باشیم، چراکه وقتی در این مسیر تیم مدیریتی قدم اشتباهی بردارد، به اندازه نسل قبلی برایشان گران تمام خواهد شد.
لینک منبع: Gamning Bolt
برای نوشتن دیدگاه باید وارد بشوید.