چند روزی است که دموی بازی Resident Evil 4 Remake منتشر شده و در اختیار علاقهمندان و طرفداران بسیار زیاد این بازی جذاب قرار گرفته است. خود بازی اصلی هم قرار است در 24 مارس 2023 – حدود 2 هفتهی دیگر – منتشر شود. دموی این بازی محبوب نشان میدهد که گیمرهای علاقهمند به این بازی قرار است حدود دو هفتهی دیگر بیش از پیش از این بازی جذاب لذت ببرند. بازی Resident Evil 4 Remake آنقدر محبوب و جذاب است که حتی دموی آن هم ارزش بررسی دارد. بد نیست در ادامه نکتهوار به بررسی دموی این بازی جذاب بپردازیم.
بررسی دموی بازی Resident Evil 4 Remake
نهم مارس امسال – حدود 5 روز پیش – بود که در شبکههای اجتماعی بحثهای بسیاری پیرامون دموی بازی Resident Evil 4 Remake صورت گرفتند و این بحثها عمدتاً ناشی از اقدامی از سوی Capcom بودند. Capcom در این روز در توییچ تبلیغاتی را برای دموی این بازی منتشر کرد و همینها بود که بحثهای بسیاری را به میان آورد. در این تبلیغات این سیگنال ارسال شد که کپکام قرار است پیش از انتشار رسمی بازی، یک دموی محدود از بازی منتشر کند. اینگونه هم شد و در زمانی کوتاه پس از انتشار تبلیغات دمو، خود دمو منتشر شد.
مرحلهی روستای این بازی بهصورت دمو آن هم بهصورت نامحدود منتشر شد. منظور این است که دموی این بازی – برخلاف نسخههای پیشین – محدودیت زمانی ندارد و لااقل تا زمانی که بازی اصلی منتشر میشود، قابل بازی است.
دمویی که منتشر شده در واقع چند دقیقهی نخستین این بازی است و جالب آنکه به نسخهی اورجینال بازی بسیار نزدیک و مشابه است. در این دمو گیمر درون خودروی پلیس قرار دارد و قرار است تا انتهای بخش جذاب روستا پیش برود. دموی ریمیکی که کپکام منتشر کرده، نشان میدهد که بازی از قدرت و توان موتور گرافیکی محبوب RE Engine استفاده میکند. گرافیک عالیست و جالب آنکه آن ضعف همیشگی این موتور که به موهای شخصیتها مربوط بود برطرف شدهاست. برخلاف نسخههای قبلی، در این نسخه یک گزینهی اختصاصی در تنظیمات بازی برای تنظیم جزئیات موی لئون در دسترس است و تا حد زیادی این مشکل رایج را برطرف ساختهاست.
اما فارغ از این، نکتهی جالبی که در همان اوایل دمو خودنمایی میکند این است که ریمیک یا بازسازی بازی تفاوت بسیار زیادی با نسخهی اصلی ندارد و در واقع در آیندهای نزدیک که مشغول بازی با این نسخهی بازسازیشده از بازی اصلی شُدید، نباید خیلی از شباهت بالای آن با نسخهی اصلی متعجب شوید. البته این به معنای آن نیست که تغییرات در این نسخه چشمگیر نیستند، بلکه بیشتر منظور این است که تا جای امکان به نسخهی اصلی وفادار ماندهاند و این اتفاقاً خبری خوب برای کسانی است که ماهها مشغول بازی با نسخهی اصلی بازی بودهاند.
نکتهی دیگر آنکه بازی با دمو نشان میدهد که محیطهای بازی وسیعتر از گذشته هستند و به این ترتیب این شانس را داریم که گشتوگذار بیشتر و آزادانهتری داشته باشیم.
با این مقدمه بهتر است خیلی سریع به سروقت بررسی این دمو از بازی جذاب بازی Resident Evil 4 ریمیک بپردازیم:
1- چاقو و نقش اساسیاش
در نقد و بررسی دموی بازی Resident Evil 4 Remake بیتردید باید به نقش چاقو اشاره کرد. در نسخههای پیشین این بازی و حتی در ویدئوها و تیزرها بهوضوح میتوان دید که از نظرگاه طراحان و سازندگان این بازی، چاقو نقشی اساسی در بازی دارد. اما نکتهی جالب این است که در این دمو، چاقوها محدودیت زمانی دارند، یعنی اوضاع به شکلی است که اگر بیش از حد از آنها استفاده شود، میشکنند و دیگر امکان استفاده از آنها نیست. البته گفتنی است که میان تمامی چاقوهایی که در این بازی وجود دارد، فقط چاقوی لئون است که امکان تعمیرش وجود دارد.
اما فارغ از محدودیت زمانی و در راستای صحبتمان پیرامون نقش چاقو در این بازی، باید اشاره کرد که چاقو ابزاری قدرتمند در بازی برای دفع هر گونه حمله از سوی دشمن با سلاح سرد است. البته چنانکه اشاره شد، چاقو همزمان با اینکه نقشی بسیار مثبت در دفع حملات دارد، دوامی مشخص دارد و هرچه از آن استفاده کنیم، عمرش کمتر میشود و بهجایی میرسد که دیگر اصلاً امکان استفاده از آن نیست.
2- سیستم Crafting
نکتهی دیگری که پیرامون این دموی جذاب باید گفته شود این است که سیستم Crafting قدیمی و امکان ساخت مهمات بازگشته و این خبری خوب برای گیمرهای قدیمی این بازی است. در بازیهای قبلی رزیدنت ایول، این قابلیت بسیار کاربردی بود، اما در تصمیمی عجب سازندگان بازی آن را بهکل از نسخهی 4 حذف کردند، اما اکنون گویا دریافتهاند که این قابلیت حذفکردنی نیست و باری دیگر آن را در نسخهی ریمیک 4 به کار گرفتهاند. برای استفاده از این قابلیت باید مقدار مشخصی از Gun Powder و Resource داشته باشید.
3- تخریبپذیری محیط بازی
در بررسی دموی بررسی دموی بازی Resident Evil 4 Remake باید به تخریبپذیری محیط بازی هم اشارهای کوچک داشته باشیم. در واقع بناها و ساختمانهایی که در این بازی دیده میشوند ثابت نیستند و بهطرزی شدید و البته جذاب امکان تخریب دارند. مثلاً زمانی که یکی از دشمنانتان را به سمت یک بنای چوبی هل دهید، خواهید دید که آن بنا تخریب میشود. چنین چیزی را در هیچیک از نسخههای قبلی بازی نمیبینیم و بنابراین میتوانیم از آن بهعنوان پدیدهای جدید نام ببریم.
4- تنظیم درجهی سختی بهشکلی جدید
در تنظیمات دمو – احتمالاً – دیدهاید که گزینهای برای تنظیم درجهی سختی بازی وجود ندارد و بهشکل دیفالت، بازی روی سطح استاندارد قرار دارد، اما جالب است که یک موقعیت جذاب با نام Mad Chainsaw Mode وجود دارد که بهشکل تصادفی در همان ابتدای بازی به گیمر نشان داده میشود. گیمر با پذیرفتن این موقعیت، در واقع میپذیرد که ویژگیهای آن در محیط بازی اصلی هم اعمال شوند. در اینجا با تغییر درجهی سختی، موارد زیادی به بازی اضافه میشوند که کار را برای اتمام بازی بهشدت دشوار میکنند. از جملهی این موارد میتوان به افزودهشدن سلاح TMP به Attache Case، افزایش تعداد دشمنان، قدرتمندشدنشان و همچنین تغییراتی در عملکرد دکتر سالوادور اشاره کرد. در این موقعیت، عملکردی که دکتر سالوادور از خود نشان میدهد تقریباً به عملکرد Super Salvador در حالت Mercenaries در بازی اصلی شبیه است.
5- تلفیق خلاقیت و وفاداری
پنجمین و آخرین بَند نوشتار ما پیرامون دموی بازی Resident Evil 4 Remake باری دیگر اشاره به وفاداری این ریمیک به بازی اصلی دارد و همزمان اشاره دارد به این که نوآوریها و خلاقیتهایی هم در آن صورت گرفتهاند. در واقع سازندگان بازی نخواستهاند که این ریمیک چنان متفاوت شود که انگار بازی جدیدی یا حتی نسل جدیدی از بازی روبهروی گیمرهاست و از همین رو تا حد زیادی به بازی اصلی وفادار بودهاند، در عین حال نخواستهاند چنان وفادار بمانند که گیمرها لب به گلایه بگشایند و بگویند که این ریمیک چندان هم ریمیک نیست!
البته که برای تجربهی ناب بازی Resident Evil 4 Remake باید چند روزی صبر کنیم تا نسخهی اصلی منتشر شود. بسیار بعید میدانم که این نسخه شکست بخورد و به احتمال بسیار زیاد، استقبالی عالی از آن خواهد شد. در آخر گفتنی است که ادعاهایی منتشر شده مبنی بر اینکه این بازی در ps5 نسبت به Xbox X Series بهتر اجرا میشود. اجازه دهید در این مورد پس از انتشار رسمی بازی صحبت کنیم.
برای نوشتن دیدگاه باید وارد بشوید.