تاریخچه خدای جنگ [God of War] | از یونان تا اسکاندیناوی

تاریخچه خدای جنگ

God of War که در ایران عمدتاً با نام خدای جنگ شناخته می‌شود از بازی‌های قدیمی است، اما همچنان سری‌های مختلف آن عرضه می‌شوند و گیمرهای زیادی از آن‌ها استقبال می‌کنند. اگر در پی بهترین بازی‌های PS2، بهترین بازی‌های PS3، بهترین بازی‌های PS4 و بهترین بازی‌های PS5 بگردید، بی‌شک در هر یک از این فهرست‌ها نام این فرنچایز را می‌بینید. این بازی اسطوره‌ای در ابتدا پیرامون اسطوره‌های یونان بود، اما رفته‌رفته سر از اسطوره‌های نوردیک درآورد. می‌خواهیم در این نوشتار سری به تاریخچه خدای جنگ بزنیم و ببینیم که چطور این فرنچایز جذاب از اساطیر یونان آغاز کرد و به اساطیر اسکاندیناوی رسید. با تاریخچه God of War همراه باشید.

تاریخچه خدای جنگ

1- خدای جنگ | سال 2005

تاریخچه خدای جنگ

همواره این پرسش را در ذهن داشتم که آیا این فرنچایزهای چندبخشی از همان ابتدا قرار بوده که چندبخشی باشند یا سازندگان بعدها چون دیده‌اند که بازی یا فیلم‌شان کلی فروش داشته به این فکر رفته‌اند که بخش‌های بعدی را بسازند؟ به نظر می‌رسد که اغلب‌شان از همان ابتدا به‌عنوان فرنچایز چندبخشی ساخته و منتشر نشده‌اند، بلکه چون فروش بالایی داشته‌اند سازندگان‌شان به فکر ساخت سری‌های بعدی افتاده‎اند. یک دلیل می‌تواند این باشد که سری اول بازی‌ها و فیلم‌ها معمولاً «پسوند» ندارد و در سر‌ی‌های بعدی است که «پسوند» به نام بازی اضافه می‌شود.

سری نخست خدای جنگ در سال 2005 منتشر شد و هیچ پسوندی نداشت. آن زمان‌ها در اوایل جوانی بودم و چندان اهل بازی نبودم، اما می‌دیدم برخی از اطرافیان‌ام را که بسیار درگیر این بازی بودند. در سال 2005 فقط پلی استیشن 2 در دسترس بود و این بازیِ انحصاری سونی هم فقط برای PS2 عرضه شد.

کریتوس نقش اول خدای جنگ سری اول را بر عهده داشت و اختیار او هم بر عهده‌ی گیمر بود. در سری اول خدای جنگ، آتنا – ایزدبانوی خرد – مأموریتی به کریتوس می‌دهد و آن این‌که آرس – خدای جنگ – را به قتل برساند و تقریباً کل بازی به کشاکش و نبرد کریتوس با آرس می‌پردازد. جالب است که پیش‌تر کریتوس شاگرد آرس بوده و این بار شاگرد علیه استاد به نبرد برخاسته‌است.

صحنه‌ی ابتدای بازی تقریباً صحنه‌ی پایانی بازی است، یعنی جایی که کریتوسِ خشمگین به کریتوسِ درمانده تبدیل شده و قصد دارد خود را از ارتفاع به پایین بیندازد.

کریتوس اسلحه‌ی تیغه‌های آشوب را در دست و پا دارد و با این اسلحه است که به نبرد با خدای جنگ و دارودسته‌اش می‌رود، اما در حین بازی او سلاحی دیگر به دست می‌آورد. البته او جز سلاح‌های دردست‌اش، از برخی از قدرت‌های درون بازی و به‌ویژه خشم خدایان برای مبارزات‌اش بهره می‌برد.

در ضمن اضافه کنم که بازی خدای جنگ 1 توسط استودیوی سنتا مونیکا توسعه یافت و «سونی کامپیوتر اینترتینمنت» آن را در 22 مارس 2005 برای PS2 منتشر کرد، یعنی درست زمانی که 2 روز از سال 1384 در ایران گذشته بود.

2- خدای جنگ 2 | سال 2007

تاریخچه خدای جنگ
تاریخچه خدای جنگ

حدود 2 سال بعد از نسخه‌ی نخست، نسخه‌ی دوم خدای جنگ که دنباله‌ی نسخه‌ی نخست بود عرضه شد. هم استودیوی طراح و هم شرکت پخش‌کننده همان قبلی‌ها بودند و گیم‌پلی هم تا حد زیادی شبیه به نسخه‌ی قبلی بود. این بار کریتوس که خود  در پایان بازی قبلی به‌لطف آتنا به خدای جنگ تبدیل شده‌بود، درگیر زئوس بود و درصدد بود که از او به‌واسطه‌ی خیانت‌هایی که کرده‌بود انتقام بگیرد.

سلاح اصلی کریتوس در این بازی هم همان سلاح قبلی بود، اما همچون قبل یک سری سلاح موقت در حین بازی و یک سری قدرت به او داده می‌شد. اضافه کنم که هم در خدای جنگ 1 و هم در خدای جنگ 2 در پایان بازی، چالش‌هایی سر راه کریتوس قرار می‌گیرند که گیمر می‌تواند با انجام آن چالش‌ها پاداش دریافت کند. این چالش‌ها در سری اول 10 چالش و در سری دوم 7 چالش بودند.

در ضمن گفتنی است که در همین دوران بازی‌ای از خدای جنگ برای گوشی منتشر شد که با نام  God of War: Betrayal یا خدای جنگ: خیانت منتشر شد. آن زمان، یعنی سال 2007، بازی در گوشی چندان پیشرفته نبود و به‌اجبار این بازی خدای جنگِ موبایل نسخه‌ای دوبعدی بود، اما چنان زیبا و حرفه‌ای ساخته شده‌بود که با وجود دوبعدی‌بودن بسیار تحسین‌اش کردند.

God of War Betrayal
تاریخچه خدای جنگ | بازی God of War Betrayal

همچنین خود خدای جنگ 2 که برای PS2 ساخته شده‌بود، بارها مورد تحسین قرار گرفت و حتی چند سال بعد، پس از آن‌که PS3 عرضه شده‌بود، شبکه کمپلکس این بازی را بهترین بازی تاریخ PS2 معرفی کرد.

اما تا پیش از آن‌که خدای جنگ 3 در سال 2010 برای PS3 منتشر شود، بازی دیگری پیرامون خدای جنگ و کریتوس منتشر شد که با نام  God of War: Chains of Olympus شناخته می‌شد.

God of War: Chains of Olympus
تاریخچه خدای جنگ | بازی God of War: Chains of Olympus

این بازی خدای جنگ: زنجیرهای المپ برای PSP یا نسخه‌ی دستی پلی استیشن که آن روزها روی بورس بود عرضه شد و اتفاقاً استقبال خوبی هم از آن شد. این بازی‌های موبایل و PSP را به‌عنوان بازی‌های فرعی می‌شناسند و بازی‌های اصلی همان بازی‌های خدایِ جنگ 1، 2، 3، 4 و 5 هستند.

3-  خدای جنگ 3 [God of War III]

God of War III
تاریخچه خدای جنگ

God of War III حدود 3 سال پس از خدای جنگ 2 عرضه شد، اما همچنان از آن استقبال خوبی شد و همین نشان داد که خدای جنگ به جمع بهترین و محبوب‌ترین بازی‌های تاریخ دنیای سرگرمی پیوسته‌است. در خدای جنگ 3 هم همچنان داستان در تاریخ و جغرافیای یونان است و باری دیگر کریتوس با زئوس به نبرد پرداخته‌است، هر چند که در خلال نبرد اصلی‌اش با او نبردهای فرعی بسیار زیادی از جمله با خدای دریا انجام می‌دهد.

گیم پلی بازی همچون دو نسخه‌ی قبلی است و سلاح‌های کریتوس همچنان همان تیغه‌ها و البته سلاح‌های موقتی اند که در حین بازی به دست می‌آورد. تغییرات اصلی خدای جنگ 3 نسبت به خدای جنگ 2 به گرافیک، زوایای دوربین جدید، خشم و خشونت بیشتر و موارد این قبیل بود و در کلِ بازی تغییرات انقلابی زیادی رخ نداده‌بود، اما همچنان از خدای جنگ 3 استقبال شده‌بود، استقبالی که توسعه‌دهنده و منتشر کننده را برآن کرد که نسخه‌های بعدی این فرنچایز جذاب را منتشر کنند. همچنین در خدای جنگ 3 برای اولین بار محتوای قابل‌دانلود وجود داشت و این پیش‌درآمدی بود برای سری‌های دیگرِ این بازی که دارای محتوای قابل‌دانلود – علاوه بر محتوای اصلی – بودند.

تا قبل از آن که نسخه‌ی 4 منتشر شود، چند بازی فرعی دیگر پیرامون گاد او وار منتشر شدند. یکی از آن‌ها بازی خدای جنگ: روح اسپارت [God of War: Ghost of Sparta] بود که در پاییز 2010 برای PSP یا پلی استیشن دستی عرضه شد.

تاریخچه خدای جنگ
تاریخچه خدای جنگ | بازی God of War: Ghost of Sparta

در این بازی، کریتوس از مادرش می‌شنود که برادرش با نام «دیموس» زنده است و کریتوس تصمیم می‌گیرد که چالش‌های پیداکردن برادرش را به جان بخرد و او را پیدا کند. پیدا کردن برادر کریتوس بسیار دشوار است و برای رسیدن به این مقصد، کریتوس راه زیادی را طی می‌کند و باید چالش‌های زیادی را از سر بگذراند. گیمر در PSP کنترل کریتوس را بر عهده دارد و در واقع حل چالش‌ها و گذر از موانع را او انجام می‌دهد. دست‌آخر کریتوس برادرش دیموس را پیدا می‌کند و او را همراه خود می‌کند که به جنگ با خدای مرگ یعنی «تاناتوس» بروند.

اما – و این اما بسیار مهم است – در میان نسخه‌های فرعی خدای جنگ، نسخه‌ای وجود دارد که از همه‌ی نسخه‌های فرعی مشهورتر است، آن را خود استودیوی سنتا مونیکا ساخته و اتفاقاً برای کنسول هم ساخته‌است. نسخه‌های فرعی دیگر برای PSP یا موبایل ساخته شده‌اند و سازنده‌شان هم معمولاً سنتا مونیکا نبوده، اما «خدای جنگ: معراج» که گاهی در ایران از آن با نام خدای جنگ اسنشن [God of War: Ascension] یاد می‌کنند، یک نسخه‌ی فرعی است که بین خدای جنگ 3 و 4 قرار گرفته و در سال 2013 برای PS3 عرضه شد. این بازی دنباله‌ی خدای جنگ 2 و 3 نیست، اما همچنان در حال و هوای کریتوس و خدایان یونان است.

God of War: Ascension
تاریخچه خدای جنگ | بازی God of War: Ascension

در واقع بازی از لحاظ داستانی به قبل از خدای جنگ 1 برمی‌گردد و زمانی را روایت می‌کند که کریتوس توسط فیوری‌ها زندانی شده‌بود. علت زندانی‌شدن‌اش هم شکستن سوگند بود، اما او در همان ابتدای کار از زندان فرار می‌کند و ماجرای بازی از همین‌جا برای گیمر آغاز می‌شود.

خدای جنگ: معراج از منتقدان نقدهای مثبتی دریافت کرد اما اولاً در نزد همین منتقدان خدای جنگ 3 بازی بهتری بود، ثانیاً فروش خدای جنگ: معراج نسبت به نسخه‌های قبلی کمتر بود و همچنین این بازی در سال‌های بعد، یعنی پس از سال 2013، چندان نتوانست نزد گیمرها محبوب شود. یعنی عدم استقبال فوق‌العاده‌ی گیمرها از بازی فقط به روزها و هفته‌های ابتدایی عرضه‌ی بازی محدود نشد و بعدها هم خیلی‌ها چندان سراغ‌اش را نگرفتند، این در حالی است که خدای جنگ: اسنشن نوآوری‌هایی به همراه داشت.

به‌عنوان‌مثال، درحالی‌که خبری از بخش چندنفره در نسخه‌های قبلی نبود، برای نخستین بار در معراج از بخش چندنفره‌ی آنلاین استفاده شده‌بود. در این بخش چندنفره، هر گیمر کنترل سربازی را در دست می‌گرفت و با دیگری به نبرد می‎پرداخت، درحالی‌که هیچ خبری از کریتوس نبود، اما بازیکن می‌توانست از میان چهار خدای زئوس، آرس، پوزئیدون و هادس یکی را انتخاب کند. انتخاب هر یک از این خدایان روی قدرت و سلاح‌های هر بازیکن مؤثر بود. این بخش چندنفره‌ی آنلاین، برخلاف تصور سازندگان، چندان محبوب نشد و برای همین در خدای جنگ:4 اصلاً آن را به کار نگرفتند. همچنین گرافیک بازی بهتر بود و به‌ویژه چهره‌ی خود کریتوس نسبت به گاد او وار 3 بسیار واضح‌تر و طبیعی‌تر جلوه می‌کرد.

نکته‌ی دیگر آن‌که برخلاف سری‌های قبلی، در اسنشن خبری از نوار زردرنگ ذخیره یا سِیو نبود و در عوض «ذخیره‌ی خودکار» یا «آوتو-سیو» آمده‌بود.

4- خدای جنگ 4 | سال 2018

خدای جنگ 4
تاریخچه خدای جنگ

در تاریخچه خدای جنگ قطعاً خدای جنگ 4 که در سال 2018 عرضه شد، جایگاهی ویژه دارد. تمامی نسخه‌های خدای جنگ که از سال 2005 تا 2018 برای کنسول‌های PS2 و PS3 و PSP و موبایل منتشر شده‌بودند، پیرامون اساطیر یونان بودند و کشاکش کریتوس با خدایان مختلف از آرس گرفته تا زئوس را به نمایش می‌گذاشتند، اما 5 سال بعد از گاد او وار 3 بود که گاد او واری جدید پای به عرصه‌ گذاشت و این بار در آن خبری از اساطیر یونان نبود، بلکه داستان بازی به تاریخ و جغرافیای اسکاندیناوی رفته‌بود.

اساطیر یونانی گسترده هستند و همچنین منابع زیادی پیرامون آن‌ها وجود دارند، اما اساطیر اسکاندیناوی که با نام اساطیر نورس و اساطیر نوردیک هم شناخته می‌شوند، گستردگی اساطیر یونانی را ندارند و همچنین منابع زیادی در مورد آن‎ها وجود ندارد، با این حال تحقیق در مورد اساطیر اسکاندیناوی هم جذاب است و هر یک داستانی پر کشمکش دارند. آوردنِ کریتوسِ یونانی به بطن اساطیر اسکاندیناوی کار ساده‌ای نبود، اما پس از عرضه‌ی خدای جنگ 4، بسیاری از منتقدان تأکید کردند که «کوری بارلوگ»، مدیر خلاقیت سنتا مونیکا، شاهکار کرده و به‌خوبی ماجرای یونانی God of War را به ماجرایی اسکاندیناویایی تبدیل کرده‌است.

در خدای جنگ 4 همچنان شخصیت اصلی کریتوس است، اما این بار او یک همراه دارد: آترئوس.

kratos and atreus
کریتوس و پسرش

کریتوس با آترئوس از یونان به اسکاندیناوی آمده‌اند، اما خبری از همسر کریتوس یعنی «فی» نیست. همسر کریتوس مُرده و به او وصیت کرده که خاکسترش را به بلندترین قله ببرد. او این کار را می‌خواهد انجام دهد و در مسیرِ رسیدن به هدف، پسرش را به همراه دارد. اما در همان ابتدای داستان، اصلی‌ترین دشمن کریتوس به درب خانه‌ی او می‌آید و با کریتوس مبارزه می‌کند. در این بین مشخص می‌شود که دشمن کریتوس یک رویین‌تن است، یعنی دردی حس نمی‌کند، اما این حس‌نکردنِ درد همیشگی نیست، چراکه اترئوس به کریتوس کمک می‌کند که قدرت رویین‌تنی دشمن را از بین ببرد.

گیمر در خدای جنگ 4 کنترل کریتوس را در اختیار دارد، اما برخلاف بازی‌های قبلی سلاح اصلی کریتوس تیغه‌های آشوب نیست، بلکه تبری جدید در دست اوست که با نام «تبر لویاتان» شناخته می‌شود. این تبر فقط یک تبر نیست، بلکه در طی نبردها قابلیت‌های ویژه‌ای پیدا می‌کند. همچنین آترئوس به کریتوس کمک می‌کند که در برخی مراحل بهتر عمل کند. جالب است که در اکثر موارد گیمر کنترلی روی آترئوس ندارد، اما در مواردی معدود گیمر می‌تواند از آترئوس هم برای بهترعمل‌کردن کمک بگیرد.

خدای جنگ 4 پس از عرضه هم از سوی منتقدان و هم از سوی گیمرها به‌شدت مورد استقبال قرار گرفت و کار به جایی رسید که در The Game Awards 2018 به‌عنوان بهترین بازی سال 2018 شناخته شد. در فهرستی هم که پیش‌تر پیرامون بهترین بازی‌های PS4 بر اساس نمرات متاکریتیک منتشر کردیم، گاد او وار رتبه‌ی 5 بهترین بازی‌های تاریخ PS4 را به خود اختصاص داده‌است.

داستان بازی، گرافیک، موسیقی و البته گیم‌پلی آن فوق‌العاده اند و اکثر گیمرها را به خود جلب می‌کنند. اگر تا کنون خدای جنگ 4 را بازی نکرده‌اید، پیشنهاد می‌کنم حتماً امتحان‌اش کنید.

خوشبختانه هم دیسک بازی گاد او وار 4 و هم اکانت قانونی‌اش توسط دراگون شاپ عرضه شده‌اند. برای دریافت اطلاعات بیشتر و خرید هر یک از آن‌ها از لینک‌های زیر استفاده کنید:

دیسک بازی God of War 4

اکانت قانونی God of War 4

5- خدای جنگ 5 | سال 2022

god of war 5 ragnarok

درحال‌حاضر که در حال نوشتن این واژگان هستم، ماه‌های پایانی سال 2021 است و گیمرهای گاد او وار منتظر عرضه‌ی خدای جنگ 5 در سال 2022 هستند. جالب است که از پیش گفته شده‌بود سال 2021 زمان عرضه‌ی گاد او وار 5 است، اما به‌سبب شیوع کروناویروس، قرار شد این بازی سال 2022 عرضه شود.

God of War Ragnarök نام نسخه‌ی 5 از گاد او وار است. این Ragnarök به پایان جهان در اساطیر اسکاندیناوی اشاره دارد و بنابراین نسخه‌ی پنجم از خدایِ جنگ هم همچنان درگیر اساطیر اسکاندیناوی است.

منتظر هستیم که این نسخه از God of War عرضه شود!

سخن پایانی

در این نوشتار سری به تاریخچه خدای جنگ زدیم. از سال 2005 شروع کردیم و به 2022 رسیدیم، جایی‌که ماجرای کریتوس در شمال اروپا برقرار است و از یونان فاصله‌ گرفته‌است. اگر تجربه‌ی جالبی از بازی‌های گاد او وار دارید لطفاً تجربه‌تان را با ما و کاربران در میان بگذارید.

منبع: wikipedia

آرش شمسی
درباره ما
ارسال دیدگاه