ایلان ماسک و چالش‌های ساخت بازی‌های مبتنی بر AI

Elon-Musk-and-the-challenges-of-developing-AI-based-games

ایلان ماسک در جریان معرفی مدل جدید Grok 3 اعلام کرد که شرکت xAI در حال تأسیس یک استودیوی بازی‌سازی مبتنی بر هوش مصنوعی است. این استودیو قصد دارد بازی‌هایی با گرافیک فوتورئالیستیک و فناوری‌های پیشرفته هوش مصنوعی توسعه دهد.

توانایی‌های Grok 3 در توسعه بازی‌ها

در این رویداد، نمایش‌هایی از توانایی Grok 3 در تولید بازی‌ها ارائه شد. برای مثال، این مدل موفق شد نسخه‌ای ساده از Tetris را با استفاده از Python ایجاد کند. همچنین، نمونه‌ای از بازی Bubble Trouble طراحی شد که دارای فیزیک، برخورد اشیا و رابط کاربری دو‌بعدی بود، اما فاقد افکت‌های صوتی الهام‌گرفته از بازی‌های کلاسیک بود.

تمرکز بر گرافیک پیشرفته

ماسک اعلام کرد که استودیوی xAI روی توسعه روشی برای ادغام گرافیک فوتورئالیستیک در بازی‌های مبتنی بر هوش مصنوعی کار می‌کند. به گفته‌ی او، Grok 3 قادر است کیفیت گرافیکی بازی‌ها را تنها با یک دستور افزایش دهد. هنوز مشخص نیست که این قابلیت فقط برای بازی‌های توسعه‌یافته توسط xAI در نظر گرفته شده یا مشابه فناوری‌هایی مانند Nvidia DLSS Super Resolution و AMD FidelityFX Super Resolution به‌صورت مستقل ارائه خواهد شد.

رقابت Grok 3 با مدل‌های پیشرفته

با وجود اینکه استودیوی xAI هنوز در مراحل اولیه قرار دارد، اما Grok 3 توانسته عملکردی بهتر از مدل‌هایی مانند GPT-4o، Gemini 2 Pro، DeepSeek V3 و Claude 3.5 Sonnet ارائه دهد. این مدل با استفاده از 100,000 پردازنده‌ی گرافیکی Nvidia H100 در دیتاسنتر Colossus Supercluster در ممفیس آموزش دیده است.

آینده‌ی بازی‌سازی با هوش مصنوعی

در حالی که جزئیات بیشتری از پروژه‌ی بازی‌سازی xAI منتشر نشده، برخی از شرکت‌های بزرگ مانند Capcom از قبل اعلام کرده‌اند که از هوش مصنوعی مولد برای بهبود گرافیک و فرایند تولید محتوا استفاده می‌کنند. این شرکت با همکاری Google Cloud از ابزارهایی مانند Gemini Pro، Gemini Flash، Imagen و Vertex AI بهره می‌برد.

ماسک همچنین برنامه دارد ظرفیت Colossus Supercluster را به بیش از یک میلیون GPU افزایش دهد. این اقدام می‌تواند سرعت توسعه مدل‌های هوش مصنوعی را افزایش داده و روند ساخت بازی‌های مبتنی بر این فناوری را تسریع کند.

محمد هژبر
درباره ما
ارسال دیدگاه