پنج سال طولانی از عرضه پلی استیشن VR (واقعیت مجازی) توسط سونی در سال 2016 میگذرد اما خوشبختانه پلی استیشن VR2 به زودی در راه است تا بهترین کنسول VR را به سطح بعدی برساند. با توجه به عرضه پلی استیشن 5 در سراسر جهان، تعجبی ندارد که طرفداران برای عرضه هدست PS VR2 با کنسول خانگی جدید آماده باشند. سونی اکنون طراحی، کنترل کنندهها و مشخصات سخت افزار را به اشتراک گذاشته است، همراه با اولین بازی فرنچایز بزرگ خود، اما ما همچنان منتظریم تا بفهمیم چه زمانی عرضه میشود و هزینه آن چقدر خواهد بود. در همین حال، هدست PSVR موجود همچنان با پلی استیشن 5 کار میکند، اگرچه دارندگان باید برای اتصال دوربین به سیستم، آداپتور رایگان درخواست کنند.
PS VR2 چه زمانی عرضه میشود؟
سونی تایید کرده است که روی هدست PSVR 2 کار میکند و امیدواریم بتوانیم آن را در سال جاری ببینیم. مینگ چی کو، تحلیلگر زنجیره تامین، فکر میکند که نسل بعدی هدستهای PSVR در سال 2022 در کنار هدستهای اپل و Oculus ظاهر میشود، پس از اینکه ادعا شده که جزئیات سفارش سازنده لنز تایوانی Yujingguang از این سه شرکت را مشاهده کرده است. براد لینچ، تحلیلگر سخت افزار نیز در ژانویه 2022 گزارش داد که شرکت چینی گورتک برخی از تولیدات این هدست را انجام خواهد داد و تولید انبوه آن به زودی آغاز خواهد شد.
در همین حال، بلومبرگ گزارش میدهد که سونی در نظر دارد یک پنجره تعطیلات 2022 عرضه کند که بسیار منطقی است، به نقل از افرادی که از این موضوع مطلع هستند. با این حال یک منبع بدبینانه دیگر نیز وجود دارد. در کانال یوتیوب PSVR Without Parole ادعا میشود که سونی اکنون در نظر دارد در سه ماهه اول 2023 راه اندازی گردد. این تاخیر به دلیل کمبود تراشههای معمول است اما به طور خاص به کمبود خود کنسول پلی استیشن 5 مربوط میشود. ظاهراً این شرکت تمایلی به عرضه هدست جدید به بازار ندارد که خرید کنسول همراه آن هنوز تقریباً غیرممکن است.
هزینه PS VR2 چقدر خواهد بود؟
اولین باندل استارت پلی استیشن VR در حال حاضر حدود 259 پوند برای خرید در بریتانیا هزینه دارد اما این برچسب قیمت مقرون به صرفه پس از چند افت قیمت به دست آمد. در واقع، کیت کامل پلی استیشن VR در زمان عرضه در سال 2016، 399 پوند و 499 دلار قیمت داشت و ما فکر میکنیم که این قیمت بیشتر نشان دهنده هزینه بالقوه هدست پلی استیشن VR نسل دوم است.
پلی استیشن VR2 از فناوریهای جدید و ارتقا یافته زیادی استفاده میکند تا تجربه کلی واقعیت مجازی را برای گیمرهای پلی استیشن بهبود ببخشد (در ادامه به جزئیات بیشتری میپردازیم) اما البته، استفاده از فناوری پیشرفته میتواند قیمت کلی را افزایش دهد. به عنوان مرجع، Vive Cosmos گران قیمت، 699 پوند و 699 دلار قیمت دارد، اگرچه Oculus Quest 2 اخیرا بسیار ارزانتر و تنها 299 پوند و 299 دلار است. چیزی که میخواهیم بگوییم، این بوده که قیمت بسته به فناوری ارائه شده متفاوت خواهد بود و برای آن، باید منتظر بمانیم تا سونی به طور کامل هدستهای واقعیت مجازی نسل بعدی خود را معرفی کند.
خرید هدست واقعیت مجازی PlayStation PSVR 2
طراحی و مشخصات PS VR2
سونی به تدریج جزئیات مربوط به سخت افزار جدید VR را به اشتراک گذاشته است، به ما نگاهی به هدست و کنترلرهای Sense میدهد و برخی از مشخصات فنی را حذف میکند، اما ما همچنان منتظر یک خلاصه مشخصات جامع هستیم. ما تمام اطلاعات رسمی سونی را در اینجا جمع آوری کردهایم، همراه با نشتها، شایعات و درخواستهای ثبت اختراع که کمی بیشتر را فاش میکنند.
طراحی VR2
طراحی هدست، یکی از آخرین جزئیاتی میباشد که سونی منتظر افشای آن بوده است، اما اکنون میدانیم که چگونه خواهد بود. در پست وبلاگ معرفی طراحی، معاون ارشد Hideaki Nishino توضیح میدهد که این از خود پلی استیشن 5 الهام گرفته شده است، اما دارای لبهها و منحنیهای گردتری است تا نمای 360 درجهای که بازیکنان در فضای VR دارند را نشان دهد. برخی از لمسها به طور عمدی یکسان باقی ماندهاند، به طوری که بازیکنان بازگشته تجربه آشنایی با آن را خواهند داشت، از جمله محل جک هدفون و محدوده قابل تنظیم و هدبند.
اما سایر عناصر جدید هستند مانند صفحه تنظیم لنز برای مطابقت با فاصله لنز بین چشمان بازیکن. در حالی که سونی اندازه و وزن دقیق آن را تایید نکرده است، این وبلاگ همچنین میگوید که هدست جدید هم باریکتر و هم سبکتر از نسل اول میباشد. یکی از تغییرات بزرگ دیگر برای راحتی، یک دریچه جدید در امتداد جلوی دوربین میباشد که به شما کمک میکند تا در جلسات طولانیتر گیم پلی بدون عرق کردن بازی کنید. اگر نگران هستید، نمادهای ریز پلی استیشن موجود در پلی استیشن 5 و DualSense نیز به اینجا بازگشتهاند و در امتداد باندهای جلو و عقب هدست PS VR2 اجرا میشوند.
قابلیت اتصال VR2
بیایید اخبار بد را از سر راه برداریم. یکی از مورد انتظارترین ارتقاء نسل دوم PSVR، اتصال بیسیم است اما سونی قبلاً آن را رد کرده و در وبلاگ پلی استیشن تأیید میکند که هدست با یک سیم به پلی استیشن 5 متصل میشود تا راه اندازی را ساده کند و سهولت کار را بهبود ببخشد. در حالی که امکان یک تجربه بصری با وفاداری بالا را فراهم میکند، از آن استفاده کنید. سیم مورد بحث یک کابل USB-C خواهد بود که با توجه به اینکه سونی یک پورت USB-C را به صورت کاملا برجسته در جلوی کنسول قرار داده، منطقی است.
تاکنون تنها هدستهای واقعیت مجازی که به صورت استاندارد بیسیم بودند، مدلهای مستقلی مانند Oculus Quest 2 هستند که طبیعتاً قدرت کمتری دارند. HTC افزونههای بیسیم را برای Vive و Vive Cosmos منتشر کرده است اما از پخش بیسیم به صورت استاندارد پشتیبانی نمیکند، شاید سونی رویکرد مشابهی را در پیش بگیرد و پس از راه اندازی، یک آداپتور بیسیم عرضه نماید.
کنترلرهای VR2
کنترل کنندههای Move فعلی این کار را انجام میدهند و به شما این امکان را داده تا با محیطهای مجازی تعامل داشته باشید اما بدون ردیابی 1:1، آنها نمیتوانند با تجربه ارائه شده از کنترل کنندههای Vive، Cosmos یا Oculus Touch رقابت کنند و سونی این را میداند. چند هفته پس از اینکه سونی تایید کرد در حال کار بر روی کنترلرهای جدید برای هدست PS VR2 است، این شرکت یک پست بلاگ پلی استیشن منتشر نمود که در آن اولین نگاه درست ما به کنترلرهای آینده، از زمانی که تایید شد که کنترلرهای Sense نامیده میشوند را منتشر کرد و از آن زمان به بعد آن را دنبال کرده است.
سونی با طراحی گوی مانندی که یادآور کنترل کنندههای Oculus Quest 2 است، میگوید که این شکل به شما این امکان را میدهد تا کنترل کننده را به طور طبیعی نگه دارید، بدون محدودیت در نحوه حرکت دستها و طراحی ارگونومیکی که باید به تجربهای راحتتر تبدیل شوند. کنترلرهای Sense همچنین دارای محرکهای تطبیقی و بازخورد لمسی موجود در کنترلر DualSense برای پلی استیشن 5 هستند که مسلماً بهترین ویژگیهای کنترلر جدید سونی میباشند. این قابلیت با تشخیص لمس انگشت پشتیبانی میشود و به شما این امکان را میدهد تا حرکات طبیعی را در بازی انجام دهید، همراه با تعداد زیادی دکمههای اکشن.
در این زمان نیز هیچ چراغ بزرگی برای ردیابی وجود ندارد، سونی در عوض حلقههای ردیابی کوچکتری را انتخاب میکند که در پایین هر کنترلر قرار دارند. طبق گزارش PSVR Without Parole در مورد کنفرانس مخفی توسعه دهنده، تشخیص لمس انگشت یک گام فراتر خواهد رفت، علاوه بر حسگرهای لمسی خازنی، کنترلرها میتوانند تشخیص دهند که انگشتان شما چقدر از حسگرها فاصله دارند و حتی از آن استفاده میکنند. استنباط کنید که انگشتان دیگرتان کجا هستند و بدون اینکه چیزی را لمس کنید، تصوری از شکل کل دستتان ایجاد نمایید. کنترلرهای جدید گام بزرگی برای سونی هستند و این شرکت میگوید که هنوز چیزهای بیشتری در راه است.
ردیابی مبتنی بر هدست VR2
یکی از بزرگترین گامهای رو به جلو برای هدست جدید، این است که از ردیابی از داخل به بیرون استفاده میکند، با دوربینهای تعبیه شده در خود هدست برای ثبت مکان و حرکات شما. مهمتر از همه، این بدان معنا است که نیازی به دوربین خارجی نمی باشد، به این معنی که یک لوازم جانبی ارزانتر برای خرید وجود دارد و یک مقدار شلوغی و کابل کمتر فضای اتاق نشیمن شما را اشغال میکنند.
خرید پلی استیشن وی آر PlayStation VR
ردیابی چشم VR2
دوربینهای یکپارچه تنها پیشرفت ردیابی در پلی استیشن VR2 نیستند. سونی تأیید کرده است که این هدست از ردیابی چشم نیز پشتیبانی میکند و به آن اجازه میدهد تا حتی اگر سر خود را تکان نمیدهید، تشخیص دهد که به کجا نگاه میکنید. سونی پیشنهاد کرده که این به شما این امکان را میدهد تا از جستجو در جهتهای خاصی برای ایجاد ورودی اضافی برای شخصیت بازی استفاده کنید. با استفاده از پتنتی که در جولای 2019 منتشر شد، این هدست همچنین میتواند از این اطلاعات برای اصلاح آنچه که هر چشم میبیند و بهبود عمق استریوسکوپی، همچنین به عنوان تصویربرداری اختلاف منظر، استفاده کند.
Tobii، رهبر بازار ردیابی چشم در فوریه 2022 اعلام کرد که در حال حاضر در حال مذاکره با Sony Interactive Entertainment است تا ارائه دهنده فناوری ردیابی چشم در هدست VR جدید پلی استیشن باشد. عجیب به نظر میرسد که فناوری خاصی تا این اواخر در توسعه هدست وجود نداشته و شاید عجیبتر این باشد که قبل از تکمیل مذاکرات اعلامیه ای اعلام شده است، اگرچه به نظر میرسد که این امر به تبعیت Tobii با مقررات بازار اتحادیه اروپا مرتبط باشد.
صفحه نمایش VR2
هدست PlayStation VR دارای صفحه نمایش 5.7 اینچی با وضوح 1920 در 1080 (386ppi) است که در سال 2016 قابل قبول بود، اما در سال 2022 چندان هم قابل قبول واقع نشد. همانطور که از نسل اول هدستهای واقعیت مجازی دور میشویم، مصرف کنندگان برای بهبود ظاهر کلی محتوای VR و راحتتر کردن مواردی مانند خواندن متن در VR، خواستار نمایشگرهایی با وضوح بالاتر هستند و به نظر میرسد PSVR 2 در این مورد ناامید نخواهد شد.
سونی تایید کرده است که PS VR2 دارای نمایشگرهای OLED با رزولوشن 2000 × 2040 در هر چشم است که وضوح کلی 4000 × 2040 را ارائه و هدست را 4K میکند و از HDR همراه با رندر فووید پشتیبانی مینماید، یک تکنیک رندر که شامل کاهش کیفیت تصویر در دید محیطی میباشد تا امکان بهبود کیفیت در مناطقی که پخش کننده به آن نگاه میکند را فراهم نماید. میدان دید 110 درجه، یکی از وسیعترین میدانهای موجود در بازار هدستهای واقعیت مجازی فعلی است و پشتیبانی از نرخ فریم 90 هرتز و 120 هرتز، تجربه بصری نرمتر و طبیعیتری ایجاد میکند.
بازخورد لمسی VR2
علاوه بر بازخورد لمسی تعبیه شده در کنترلرهای Sense جدید، سونی بازخورد لمسی را در خود هدست گنجانده است. یک موتور داخلی تکی، هدست را در پاسخ به رویدادهای درون بازی میلرزاند که همراه با پشتیبانی صوتی Tempest 3D کنسول میتواند به جذابتر کردن بازیها کمک کند. وبلاگ رسمی سونی میگوید: «برای مثال، گیمرها میتوانند نبض یک شخصیت در لحظات پرتنش، هجوم اجسامی که از نزدیک سر کاراکتر میگذرند یا رانش وسیلهای که در آن شخصیت به جلو میرود را احساس کنند.»
حالت شفافیت VR2
یکی از ویژگیهای شایعه شده اما تایید نشده، حالت شفافیت است. این به هدست اجازه میدهد تا در صورت لزوم مانند زمانی که به یک جسم واقعی نزدیک میشود، با استفاده از دوربینهای رو به جلو هدست، مقدار مشخصی از شفافیت را نمایش دهد. این یکی از ویژگیهای دیگر هدستهای واقعیت مجازی بزرگ است و مطمئناً یک افزودنی خوشآمد به PlayStation VR2 خواهد بود.
ویژگیهای اجتماعی VR2
یک پتنت غیرمعمول از سال 2017 توسط UploadVR کشف شد و نشان میدهد که سونی به روشهایی علاقهمند است تا بازیکنان را در برنامههای اجتماعی واقعیت مجازی بر اساس نه تنها زبان، بلکه بر اساس رفتار و حتی زبان بدن شان، ممنوع کند. ایده این است که کاربرانی که ژستهای خشن انجام میدهند، میتوانند توسط حسگرهای هدست ردیابی شوند و به آنها رتبهبندی ایمنی داده شود.
افرادی که رتبه خاصی را کسب کردهاند، به عنوان خشنترینها برچسب گذاری میشوند تا بتوانند از برخی مناطق اجتماعی منع شده یا برای بررسی علامت گذاری شوند. سونی هرگز این فناوری را در اولین PSVR پیاده سازی نکرد، اما این شاید نشانهای باشد که ممکن است به سراغ این سخت افزار جدید قدرتمندتر بیاید و با آن، سونی ممکن است قصد داشته باشد عمیقتر در جنبه اجتماعی واقعیت مجازی سرمایه گذاری کند.
خرید هدست واقعیت مجازی Oculus Quest 2 VR
سازگار با بازیهای نسل اول PSVR
پلی استیشن 5 تقریباً با کل کتابخانه PS4 سازگار است، بنابراین ما انتظار داریم که برای کتابخانه PlayStation VR نیز اعمال شود، اگرچه این هنوز تأیید نشده است. گزارشی از PSVR Without Parole ادعا میکند که سونی بر روی ریمستر بازیهای نسل اول PSVR تاکید میکند، بنابراین انتظار میرود که تعداد زیادی از عناوین قدیمیتر دوباره منتشر و برای سخت افزار جدید بهینه سازی شوند.
تاکنون تنها دو بازی تایید شده برای PS VR2 وجود داشتند. یکی از بازیها Horizon Call of the Mountain میباشد، یک اسپین آف VR از Horizon Zero Dawn و دنباله آن Horizon Forbidden West. دومی Developer Vankrupt Games است. این در PSVR 2 نیز در دسترس خواهد بود که نشان میدهد هدست اصلی وفاداری لازم برای عنوان را ندارد.
برای اولین بار، این کانال ادعا میکند که سونی تمرکز جدیدی بر روی بازیهای AAA VR خواهد داشت و از آنچه تجربههای واقعیت مجازی مینامد، فاصله خواهد گرفت. برای این منظور، توسعهدهندگان را وادار میکند تا روی بازیهایی کار کنند که از VR و پخش در تلویزیون پشتیبانی میکنند و به عنوان بخشی از آن کمک میکند تا بازیکنان بتوانند فقط نسخههای VR یا تلویزیونی بازیها را در صورت مناسب دانلود کنند.
منبع: echadvisor.com
برای نوشتن دیدگاه باید وارد بشوید.