سونی از طراحی هدست پلی استیشن PSVR2 به همراه طراحی به روز شده برای کنترلرهای PSVR2 Sense رونمایی کرد. در یک پست وبلاگی، هیدکی نیشینو، معاون ارشد تجربه پلتفرم پلی استیشن، اشاره کرد که هدست PSVR2 دارای طراحی صاف، باریکتر، منحنی شکل، سفید روی مشکی و کمی سبکتر از مدل فعلی پلیاستیشن VR است.
هیدکی همچنین یادداشتی از مدیر هنری ارشد یوجین موریساوا به اشتراک گذاشت که با غرور فاش کرد که موفق شده است یک دریچه خنک کننده را در طراحی قرار دهد که باید به جلوگیری از مه شدن لنزها کمک کند.
کنترلرهای PSVR2 Sense مشابه نمونههای اولیه نمایش داده شده در سال گذشته هستند، با همان رنگ سفید روی مشکی مانند هدست که هویت بصری آنها را با کنسول پلی استیشن 5 و کنترلر DualSense مرتبط میکند. موتیف دایرهای شکل در طراحی کنترل کنندهها و هدستها به منظور تداعی نمای 360 درجهای است که تجربه حضور در واقعیت مجازی را برای بازیکنان فراهم میکند.
این هدست به صورت ساده و قابل تنظیم طراحی شده است. یک صفحه تنظیم جدید در این محصول وجود دارد که به کاربران کمک میکند فاصله لنز بین چشمان خود را مطابقت دهند. همانطور که در ژانویه اعلام شد، PSVR2 دارای قابلیت ردیابی چشم، ردیابی دوربین از داخل (بنابراین بدون نیاز به دوربین پلی استیشن)، موتوری برای بازخورد لمسی از خود هدست، صفحه نمایش 4K HDR با وضوح 2000 × 2040 در هر دریچه چشمی و یک دستگاه تکی است. اتصال سیم به کنسول پلی استیشن 5 وجود دارد. همچنین، یک بازی برای PSVR2 اعلام شده است که «Horizon Call of the Mountain» نام دارد. هنوز تاریخ انتشار PSVR2 مشخص نشده است.
نقد و بررسی طراحی هدست PSVR2
متوجه خواهید شد که هدست PSVR2 شکلی شبیه به کنترلر PSVR2 Sense دارد و ظاهری مشابه «گوی» به خود میگیرد. شکل گوی دایرهای نمای 360 درجهای را نشان میدهد که بازیکنان هنگام ورود به دنیای واقعیت مجازی احساس میکنند، بنابراین این شکل به خوبی آن را به تصویر میکشد.
طراحی هدست PSVR2 نیز از ظاهر خانواده محصولات پلی استیشن 5 الهام گرفته شده است. هنگامی که تیم طراحی کنسول پلی استیشن 5 را ساختند، آنها همچنین نسل بعدی هدست واقعیت مجازی را در ذهن داشتند، بنابراین شما متوجه شباهتهایی در ظاهر هر دو اینها خواهید شد. کنسول پلی استیشن 5 دارای لبههای مسطح است زیرا قرار بر این بود که بر روی یک سطح صاف نمایش داده شود، در حالی که تاکید بیشتری بر گرد بودن به طراحی هدست PSVR2 وجود دارد. بدین دلیل که قرار است تماس دائمی با انسان داشته باشد و به همین خاطر شبیه به لبههای گرد هدست طراحی شدهاند.
هدف ایجاد هدستی است که نه تنها به بخشی جذاب از دکور اتاق نشیمن شما تبدیل شود بلکه شما را در دنیای بازی غوطه ور کند تا جایی که تقریبا فراموش کنید از هدست یا کنترلر استفاده میکنید. به همین دلیل است که تیم طراحی به ارگونومی هدست توجه زیادی داشته است و تستهای گستردهای را برای اطمینان از احساس راحتی برای اندازههای مختلف سر افراد انجام دادهاند.
قبلاً تیم طراحی سونی برای متعادل کردن دقیق وزن هدست و داشتن یک هدبند ساده که قابل تنظیم است، بازخوردهای مثبت زیادی در مورد ارگونومی اولین هدست VR داشته است. بنابراین همان مفهوم را برای هدست PSVR2 حفظ کردند. سایر ویژگیها مانند محدوده قابل تنظیم هدست که ناحیه اسکوپ را نزدیکتر یا دورتر از صورت قرار میدهد و محل قرارگیری جک هدفون استریو نیز ثابت باقی میماند.
برای هدست PSVR2، با افزودن ویژگیهای جدید مانند صفحه تنظیم لنز، سونی چند قدم جلوتر رفته است. بنابراین کاربران یک گزینه اضافی برای مطابقت با فاصله لنز بین چشمهایشان برای بهینهسازی دید خود دارند. آنها همچنین یک طراحی باریکتر با کاهش وزن جزئی ایجاد کردند. ساخت طراحی باریکتر با ویژگیهای جدید اضافه شده برای بهبود اولین هدست کاملاً چالش برانگیز بود اما تیمهای طراحی و مهندسی سونی با دیدن طرح نهایی ثابت کردند که این امر ممکن است!
یوجین موریساوا، مدیر ارشد هنری سونی که طراحی هدست PSVR2 را رهبری کرد، در مورد طراحی این محصول میگوید:
«زمانی که شروع به کار بر روی طراحی هدست پلی استیشن PSVR2 کردم، یکی از مواردی که میخواستم ابتدا روی آن تمرکز کنم، ایده ایجاد دریچهای در هدست برای خروج هوا بود، مشابه دریچههای موجود در کنسول پلی استیشن 5 که اجازه میدهد. پ مهندسان ما این ایده را به عنوان یک راه خوب برای اجازه تهویه و جلوگیری از مه آلود شدن لنز در زمانی که بازیکنان در بازیهای VR خود غوطه ور هستند، ارائه کردند.
من روی مفاهیم زیادی برای رسیدن به این هدف کار کردم و در طراحی نهایی، میتوانید ببینید که فضای کمی بین سطح بالایی و جلوی اسکوپ وجود دارد که حاوی تهویه یکپارچه است. من واقعاً به این که چگونه این اتفاق افتاد و بازخورد مثبتی که تاکنون دریافت کردهام افتخار میکنم. امیدوارم طرفداران پلی استیشن ما نیز موافق باشند.»
مورد جالب دیگر، هزاران نماد ریز پلی استیشن است که به طراحی کنسول PS5 و کنترلر DualSense اضافه شده است. همچنین نمادهای ریز پلی استیشن در باندهای جلو و عقب هدست PSVR2 قرار گرفتهاند تا حس راحتی را به آن اضافه کنند.
هنگامی که PSVR2 راه اندازی شد، جهشی بزرگ در نحوه بازیها در واقعیت مجازی ایجاد شد. بسیاری از ویژگیهای جدید هیجانانگیز در سیستم PSVR2 وجود دارد، از جمله وفاداری بصری خیره کننده در وضوح 4K HDR و رندر گرافیکی پیشرفته، ردیابی پیشرفته دوربین از داخل، بازخورد بصری PSVR2 Sense که احساس عمیقی از غوطه ور شدن در بازی را برای کاربر فراهم میکند.
علاوه بر این، سیستم PSVR2 در یک راهاندازی ساده و تک سیم ارائه میشود تا بتوانید بلافاصله به بازیهای خود متصل شوید. کیتهای توسعه PSVR2 در حال حاضر در دست سازندگان بازی است و همه ما از آنچه که آنها برای تبدیل واقعیت مجازی به یک تجربه قابل توجه برای گیمرها به دست خواهند آورد هیجان زده هستیم. ما مشتاقانه منتظر هستیم تا جزئیات بیشتری را در مورد PSVR2 با شما به اشتراک بگذاریم. گوش به زنگ باشید!
منبع: blog.playstation.com
برای نوشتن دیدگاه باید وارد بشوید.