بدون شک مثل نسل گذشته کمپانی سونی (Sony) به دنبال عرضه کنسول میاننسلی PS5 Pro خواهد رفت؛ اما با این حساب این کنسول چقدر میتواند ویژگیهای برجستهتر و متفاوتتری نسبت به مدل اول داشته باشد؟ در این مقاله از فروشگاه دراگون شاپ ما به بررسی این موضوع میپردازیم.
با توجه به اینکه هنوز به صورت کامل ۳ سال از عمر کنسول پلیاستیشن ۵ نمیگذرد و ظاهراً کمی زود است که در خصوص PS5 Pro صحبت کنیم (چراکه اگر نسل گذشته را برای خودمان معیار قرار دهیم، متوجه خواهیم شد که در ابتدا باید منتظر عرضه مدل اسلیم یا کوچکتر شده کنسول پلیاستیشن ۵ باشیم و سپس در اواخر نسل نهم مدل پرو با به عرصه رقابت بگذارد).
اینطور که از شیوههای کاری کمپانی سونی در نسل گذشته برای ما مشخص شده است، احتمالاً آنها برگ برنده خودشان را که مدل بهروزشده کنسول پلیاستیشن ۵ شناخته میشود را برای عرضه در اواخر عمر نسل کنونی آماده میکنند. تام هندرسون (Tom Henderson)، یکی از روزنامهنگاران و کارشناسان معروف بازیهای ویدیویی، بارها در گزارشهای متنوع و متفاوت خودش خبر از تولید کنسول PS5 Pro داد و گفت که در این برهه زمانی یعنی سال ۲۰۲۳/۱۴۰۲ بسیاری از تیمهای بازیسازی کیت توسعه مدل پرو پی اس ۵ را دریافت کردهاند.
البته در فضای مجازی، صحبتهای بسیار زیادی در خصوص اینکه اصلاً آیا کار ما به کنسولهای میاننسلی میرسد یا خیر، وجود دارد. فرقی هم نمیکند که داریم در خصوص پلیاستیشن صحبت میکنیم یا ایکس باکس؛ چراکه معیار بسیاری از کارشناسان و مخاطبان در آنجایی است که باید جهان گنجایش پذیرفتن این کنسولها را داشته باشد. همه ما میدانیم که فعلاً در جایگاهی نیستیم که بخواهیم بازیها را با وضوح تصویری 8K و نرخ فریم ۱۲۰ تجربه کنیم؛ بنابراین سرمایهگذاری هر دو کمپانی سونی و مایکروسافت (Microsoft) روی این زمینه اشتباه محض است.
با عینکهای واقعیت مجازی دراگون شاپ، به دنیای بازیهای ویدیویی نفوذ کنید
با این حال، ما میخواهیم که نیم نگاهی به مشخصات فنی احتمالی کنسول PS5 Pro داشته باشیم و ببینیم که کدام یک از این ارتقاءها میتواند چشمگیر باشد. چیزی که در این مقاله قصد داریم پیرامون آن صحبت کنیم، در خصوص موضوعی است که میتواند نسخه اولیه کنسول نسل نهمی سونی را تا حد زیادی ارتقاء دهد و البته خارج از عرف نباشد. پیش از شروع مقاله نیز باید در جریان باشید که این اطلاعات توضیح داده شده به هیچ وجه تایید نشدهاند (حداقل در زمان نگارش این مقاله) و همه بر اساس حدس و گمانهایی است که میتوانیم داشته باشیم. بنابراین از شما میخواهیم که اشتیاق خودتان را کنترل کرده و سطح انتظاراتتان را بالا نبرید.
برای شروع، اجازه دهید در خصوص پردازنده هستهای یا همان CPU کنسول آینده کمپانی سونی صحبت کنیم که در حال حاضر نیز، وجه تمایز کنسول پلیاستیشن ۵ نسبت به پلیاستیشن ۴، همین سرعت پردازنده هستهای است. این تراشه سفارشی مبتنی بر قابلیت Zen 2 و عملکرد تک هستهای روی کنسولهای سونی کار میکند که البته هنوز به صورت کامل استاده نمیشود. از آنجایی که بعد از گذشت سه سال، هنوز به حداکثر استفاده از پردازندههای پی اس ۵ نرسیدهایم، به نظر نمیرسد که سونی به جهش بزرگی در زمینه CPU کنسول PS5 Pro داشته باشد.
با این حال، ما انتظار پیشرفت حاشیهای بیشتری نسبت به مدل فت یا اولیه داریم. به همین خاطر، تیم سازنده میتواند بدون هیچ چشم داشتی از یک تراشه ارتقاء یافته مدل Zen 2 استفاده کند که روی فرکانسهای پایهای بالاتر مثل 4.5 گیگاهرتز سوار شده و کلاک اسپیدهای ثابتی را در مدت زمان طولانیتر حفظ کند.
البته در زمینه پردازندههای هستهای هم شایعات مختلفی وجود دارد که به ما میگوید ممکن است برای کنسول PS5 Pro ما حتی به معماری Zen 4 هم دسترسی پیدا کنیم؛ اما به طور کلی این نظریه کمی زیادهروی است، چراکه سونی در زمان عرضه کنسول پلیاستیشن ۴ پرو در نسل گذشته، معماری تراشه اصلی کنسول خودش را تغییر نداد. علاوه بر این موضوع، فناوری Zen 4 در سال ۲۰۲۲ منتشر شده و آن بازه زمانی، همان زمانی بود که خیلی از اخبار در دست تولید قرار داشتن PS5 Pro را تایید میکردهاند. پس نمیتوانیم به این موضوع استناد کنیم که سونی به سراغ تراشههای Zen 4 میرود.
با توجه به سطح ارتقاء گرافیکی بازیهای موجود روی کنسول پلیاستیشن ۵، این سیستم سرگرمی به لطف پردازنده گرافیکی مبتنی بر 10 TELOP RDNA 2-Based GPU نتوانسته تا حداکثر قدرت و کیفیت را به صورت همزمان پردازش کند. در یک نگاه کلی، تجربه بازی Horizon Forbidden West روی پی اس ۵ بسیار چشمگیر و لذتبخش بود؛ اما در خصوص بازی God of War Ragnarok ما نتوانستیم به تجربه 4K Native و نرخ ۶۰ فریم بر ثانیه برسیم که خود این موضوع قابل توجه است و میتواند در انتهای نسل که بازیسازها به حداکثر قدرت کنسولهای نسل نهم میرسند، شرایط را متزلزل کند.
این انتظار را ما از کنسول PS5 Pro داریم که بتواند مشکلات را برطرف کند و گزارشهای مختلفی هم در اختیار داریم که نشان میدهد در آینده، سیستم سرگرمی شرکت ژاپنی سونی دارای ۳۰ پردازنده گروه کاری خواهد بود که در مقام مقایسه باید گفت مدل پایه پلیاستیشن ۵ ۱۶ پردازنده گروه کاری دارد. بنابراین رندر کردن و خروجی کیفیتی بازیها همان نقطه عطفی خواهد بود که تیم سازنده به دنبال دستیابی به آن هستند.
با پول ۱ بازی، ۱۰ بازی متنوع را روی پلیاستیشن ۵ و پلیاستیشن ۴ خودتان تجربه کنید
بر اساس قضاوتی که روی این اعداد داریم، کنسول PS5 Pro احتمالاً شامل پردازنده گرافیکی 20 TFLOP میشوید. از آنجایی که ما نسل کنونی را با نسل قبلی قضاوت میکنیم، در خصوص مدل فت و پرو کنسول پلیاستیشن ۴ نیز قدرت محاسباتی پردازنده گرافیکی ۲ برابر شده بود و همین مسیر را هم میتوانیم برای کنسول پلیاستیشن ۵ در نظر بگیریم. در خصوص معماریهای فنی سیستم سرگرمی موردبحث ما، به همان دلایلی که تیم سازنده به همان پردازنده هستهای RDNA 2 پایبند هستند، به CU یا واحدهای محاسباتی بیشتری نیاز دارند که رسیدن به حداکثر سطوح یادشده را افزایش میدهد. امیدواریم این همان چیزی باشد که به بازیهای انحصاری کمک کند تا نتایج بهترین روی وضوح تصویری 4K Native یا فراتر از آن با نرخ فریم بالاتر به دست آورند.
از دیگر نکاتی که باید به آن بپردازیم، این است که بازیهای مدرن این روزها، از قابلیتی به اسم رهگیری پرتو نور یا Ray Tracing استفاده میکنند که باعث افزایش وضوح تصویری و به طبع بالا رفتن گرافیک میشود. کنسول پلیاستیشن ۵ برای اجرای بازیها روی این قابلیت، ویژگیای به نام Performance Mode دارد که وضوح تصویری 4K و همین رهگیری پرتو نور را هدیه میدهد؛ اما در ازای این کار نرخ فریم را به پایینترین حد ممکن یعنی ۳۰ فریم بر ثانیه میرساند که برای خیلی از مخاطبان اصلا چیز مناسبی نیست.
حتی در خصوص عناوین مخصوصی چون بازی Gran Turismo 7 نمیتوانیم شاهد همچین موضوعی باشیم که در حین گیمپلی، حالت Ray Tracing هم فعال شود که برای محصول انحصاری پلیاستیشن مایه شرمساری است. با فرض قبلی یعنی استفاده از یک پردازنده گرافیکی RDNA 2، بعید است که بتوانیم نتایج بهتری در خصوص رهگیری پرتو در کنسول PS5 Pro به دست آوریم، اما استفاده از تراشه جدید که RTهای بیشتری نسبت به مدل پایه پی اس ۵ داشته باشد، میتواند ما را امیدوار کند که در نهایت میتوانیم با خروجی 4K Native و فعال بودن قابلیت Ray Tracing، بتوانیم عناوین را روی نرخ ۶۰ فریم بر ثانیه نیز تجربه کنیم. هرچند که این احتمال هم میرود که در چنین شرایطی، بازیها نرخ ثبات پایداری روی ۶۰ فریم نداشته باشند، اما به طور کلی فضا خیلی بهتر از نرخ ۳۰ فریم بر ثانیه خواهد بود.
قابلیت دیگری که میخواهیم پیرامونش صحبت کنیم، چیزی به اسم Al-aided است که بعد از پدیدار شدن هوش مصنوعی، روی پلتفرم رایانههای شخصی طرفداران بسیار زیادی پیدا کرده و به مخاطب اجازه میدهد تا از بین مجموعهای از قابلیتها مثل DLSS 3.0 انودیا، FSR 3.0 شرکت AMD و XeSS اینتل یکی را انتخاب کنند. با توجه به همکاری مستقیم بین سونی و AMD، پس محصول بعدی یعنی PS5 Pro به احتمال زیاد از ارتقاء عمقی قابلیت FSR استفاده خواهد کرد. اگر این کنسول سرگرمی یک موتور اختصاصی هوش مصنوعی برای ارتقاء FSR داشته باشد، میتوانیم انتظار داشته باشیم که نتایج فنی بهتری رو آن ببینیم. همین موضوع به بازیهای آینده کمک میکند که وضوح بالاتری را بدون افت فریم احتمالی به دست آوریم.
در خصوص بحث حافظه، پلیاستیشن ۵ کنونی دارای ۱۶ گیگابایت رم پرسرعت مجهز به GDDR 5 است که به صورت پویا قدرت از پردازنده هستهای و پردازنده گرافیکی تغذیه میکند. ممکن است که مخاطبان با خودشان فکر کنند که برای اجرای بازیهای کنونی، داشتن ۱۶ گیگابایت رم بیش از اندازه کافی است، اما وقتی داریم در خصوص گرافیک بالا و نرخ فریم با ثبات حرف میزنیم، این اتفاق نمیافتد. یعنی به طور کلی فرض کنید که بخواهید بازی Cyberpunk 2077 را با وضوح تصویری 4K و نرخ ۶۰ فریم بر ثانیه با روشن بودن قابلیت Ray Tracing فعال کنید که همین موضوع میتواند روی سرعت رم ما تاثیر گذاشته و آن را کاهش دهد. به این ترتیب، کنسول PS5 Pro احتمالی ما در این زمینه هم ارتقاء حافظه نیز خواهد داشت.
این موضوع میتواند به شکل فزآیندهای پنهای باند حافظه را تقویت کند که درست با نمونه نسل پیشی خودش یعنی پلیاستیشن ۴ پرو یکسان خواهد بود. البته میتواند مقدار بیشتری حفاظه روی برد داشته باشد و بدون مصرف هم برای بعضی از کاربران باقی بماند که در اینجا سونی باید به خوبی تحقیقاتش را انجام داده و بر اساس نیاز مصرفکننده، کنسولی گرانتر از مدل پایه پلیاستیشن ۵ روانه بازار کند. چیزی که ما در این زمینه انتظار داریم، ۲۴ گیگابایت رم و قابلیت GDDR 6 است؛ پس با این اوصاف، تعجب نخواهیم کرد که اگر سونی در نهایت به افزایش پهنای باند حافظه کنسول PS5 Pro بپردازد.
در نهایت میخواهیم راجعبه مبحث ذخیرهسازی صحبت کنیم که بلای خانمانسوز بسیاری از کاربران شده و با توجه به افزایش حجم بازیها در نسل نهم، محصولات اغلب بیشتر از ۱۰۰ گیگابایت را به اشغال خودشان در میآورند. حتی SSD ظاهراً ۱ ترابایتی کنسول پلیاستیشن ۵ که در عمل ۸۲۵ گیگابایت در اختیار مخاطب قرار میداد نیز از همان روز اول محدود به نظر میرسید. به این ترتیب، داشتن فضای ذخیرهسازی داخلی روی کنسول میاننسلی سونی باید بزرگترین اولویت PS5 Pro باشد.
برای افضایش فضای PS5 از هارد اکتسرنال استفاده کنیم یا اینترنال؟
ما هم انتظار داریم که تیم تولیدکننده فضای ۲ ترابایتی را برای کنسول جدیدشان در نظر گرفته باشند که درست مثل مدل اولیه، هم قابلیت افزودن هارد اینترنال و هم اکسترنال وجود داشته باشد. در خصوص زمان بارگذاری بازیها به خاطر استفاده از PCI e 4.0 هاردهای SSD تعبیه شده در کنسولهای نسل نهم، مشکل خاصی برای ما به وجود نیاورد؛ بنابراین انتظار بهبودی در این زمینه نداریم و همینکه تیم سازنده فضای ابتدایی ذخیرهسازی را به میزان قابل توجهای افزایش داده باشد، برای مخاطبان کفایت خواهد کرد.
فلسفه کلی کمپانی ژاپنی سونی با بهروزکردن محصولات سختافزاری خود این بود که به مشتریان یک گزینه ارتقایی مکرر نسبت به سختافزار پایه داده باشد. اینطور میتوان گفت که کمپانیها به نوعی زحمت میکشند که مدل کنسولهای خودشان را مثل بازیکنان پلتفرم رایانههای شخصی ارتقاء دهند و به دست علاقهمندان برسانند. این کار به صورت خودجوش توسط مخاطبان امکانپذیر نیست و حتماً کمپانی سازنده باید دستگاه خودش را ارتقاء دهد. اگر تمام مشخصات ذکر شده در این مقاله را به فرض درست در نظر بگیریم، کنسول PS5 Pro دستگاهی خواهد بود که میتواند وضوح تصویری 4K Native و واقعی به همراه نرخ ۶۰ فریم بر ثانیه با ثبات را ارائه کند و به نظرمان این همان خواسته نهایی بازیکنان خواهد بود.
با توجه به پایان این مقاله، میخواهیم کمی هم در خصوص قیمت احتمالی با شما صحبت کنیم. در نسل گذشته صنعت بازیهای ویدیویی، پلیاستیشن ۴ اسلیم که مدل بهروز شده و البته کوچکتر شده پلیاستیشن ۴ فت بود، با قیمت ۲۹۹ دلار در بازارهای جهانی به فروش میرسید و با عرضه جهانی پلیاستیشن ۴ پرو، نسخه آخر با قیمت ۳۹۹ دلار در دسترس قرار گرفت. اگر همین فرمول را بخواهیم برای کنسولهای نسل کنونی در نظر بگیریم، کنسول PS5 Pro قیمتی بیشتری نسبت به مدل پایه دارد که خودش جای تامل دارد.
نکته گیجکنندهای که در اینجا وجود دارد، آن است که فعلاً دو مدل از کنسول پلیاستیشن ۵ در بازارهای جهانی که یکی از آنها مدل استاندارد با درایو دیسک جامد و دیگری هم مدل دیجیتالی است عرضه شده و هنوز نمیدانیم که مبنای قیمتی سونی، کنسول ۴۹۹ دلاری استاندارد یا ۳۹۹ دلاری دیجیتال است. با این حال، اگر مبنا را مدل استاندارد در نظر بگیریم، طولی نمیکشد که حتی قیمت PS5 Pro را بین ۶۰۰ تا ۷۰۰ دلار پیشبینی کنیم.
در ماه سپتامبر سال ۲۰۲۲ یعنی درست یک سال پیش، گزارشهایی وجود داشت که سونی در حال کار روی یک مدل جدید کنسول پلیاستیشن ۵ است که با قابلیت دیسک درایو جداشدنی عرضه خواهد شد. اگر بخواهیم این شایعه را جدی بگیریم، گنجاندن درایو دیسک در کنسول جدید چندان منطقی نخواهد بود زمانی که میتوانید قیمت را کاهش دهید و به طبع سختافزار را ارتقاء دهید، پس مشتری بسیار زیادتری خواهید داشت.
حتی میتوان اینطور تصور کرد که کنسول PS5 Pro بدون درایو فیزیکی دیسک عرضه شود، اما محفظهای داشته باشد که اگر دوست داشته باشید، درایو جامدش را به صورت جداگانه و با عنوان «لوازم جانبی» خریداری کنید. با این حساب، خیلی از مخاطبان مجبور نمیشوند تا برای قابلیتی که دوست ندارند، پول اضافی پرداخت کنند؛ مخصوصاً اینکه بیشتر حجم فروش بازیها به صورت دیجیتالی است و بازار بازیهای فیزیکی دیگر رونق سابق را ندارد.
اگر چنین برنامهای پیادهسازی شود، میتوانیم حتی قیمت ۴۹۹ دلاری را برای کنسول پلیاستیشن ۵ پرو در نظر داشته باشیم و از طرفی هم احتمال خیلی زیاد کمپانی سونی در سال آینده قیمت پایه کنسولهای اولیه خودشان از صنعت نسل نهم را پایینتر هم میبرد. با این حال، مدیران شرکت حتی میتوانند چنین آپشنهایی را انتخاب نکنند و کنسولی بسیار ویژه با قیمت استثنایی حداقل ۵۹۹ دلاری روانه بازار کنند با توجه به اینکه تاریخ قیمتهای نجومی برای این کنسولهای میاننسلی را به ما نشان میدهد، پس نباید دلتان را به ایده اول خوش کنید و باید خودتان را برای قیمتهای ۶۰۰- ۷۰۰ دلاری آماده کرده و البته در عوض تجربهای نوین داشته باشید.
در انتها باید دوباره تکرار کنیم که تمام مباحث توضیح داده شده در این خبر به صورت حدس و گمان بوده و هنوز هیچ چیز توسط سونی تا این لحظه تایید یا تکذیب نشده است. اصلاً شاید ما با چیزی به اسم PS5 Pro روبهرو نباشیم و سونی فقط به مدل اسلیم و مدل تازه دیسک جداشوند اکتفاء کند و تمام ارتقاءهایی که توضیح دادهایم را برای کنسول پلیاستیشن ۶ در نظر گرفته باشد. با این حال هنوز هم خیلی از مخاطبان امیدوارند که یک سیستم سرگرمی هیولا معرفی شود که بازیها را با وضوح تصویر 8K هم اجرا کند، اما از لحاظ فنی و تجاری چنین چیزی در نسل نهم به وقوع نمیپیوندد. خیلی از مخاطبان صعنت بازیهای ویدیویی به سختی از نمایشگرهای 4K استفاده میکنند، بنابراین عده بسیار کمی هستند که نمایشگرهای 8K داشته باشند و منتظر تجربه عناوین با این وضوح باشند.
۱۵ بازی نسل گذشته که همچنان گرافیک بالایی برای تجربه دارند
در هر صورت، طرفداران باید حداقل یک سال دیگر منتظر بمانند که ببینید آیا میتوانند چنین سختافزار زرق و برق داری را در اختیار داشته باشند یا خیر؟ ما قطعاً هیجانزده هستیم تا ببینیم که شرکت فناوری غول ژاپنی یعنی سونی چه برنامههایی برای آینده دارد، بنابراین تمام لوازمهای جانبی و کنسولهایی که روانه بازار کرده و قصد عرضه هم داشته باشد را میتوانید به صورت ویژه با ضمانت بهترین قیمت از فروشگاه دراگون شاپ خریداری کرده و تجربه خرید خودتان را با ما به اشتراک بگذارید.
لینک منبع: Gamingbolt
برای نوشتن دیدگاه باید وارد بشوید.