
دکتر گرگ زشاک، همبنیانگذار استودیو BioWare، در مصاحبهای با پادکست My Perfect Console فاش کرد که یک تصمیم اشتباه از سوی مایکروسافت موجب شد تا بازی Jade Empire نتواند به یک مجموعه موفق تبدیل شود.
این بازی که در آوریل ۲۰۰۵ برای کنسول Xbox و PC منتشر شد، یک عنوان نقشآفرینی با تم آسیای شرقی بود. زشاک در این مصاحبه گفت:
مایکروسافت به ما توصیه کرد که بازی را در انتهای عمر کنسول منتشر کنیم که این بدترین پیشنهاد ممکن بود.
او معتقد است اگر این بازی با فاصله زمانی بیشتری از عرضه کنسول Xbox 360 منتشر میشد، میتوانست از پتانسیل گرافیکی بالاتری برخوردار باشد و شانس تبدیل شدن به یک فرنچایز موفق را پیدا کند.
این افشاگری با توجه به رابطه نزدیک BioWare با مایکروسافت در آن زمان اهمیت بیشتری پیدا میکند. بایوور پیش از آن بازی موفق Star Wars: Knights of the Old Republic را برای Xbox توسعه داده بود.
در بخش دیگری از مصاحبه، زشاک به برنامهریزیهای جاهطلبانهاش برای تصاحب Electronic Arts اشاره کرد و توضیح داد که موفقیت بازی Star Wars: The Old Republic میتوانست منجر به این تصاحب شود.
او همچنین انتقاداتی به رویکرد شرکتهای بزرگ بازیسازی داشت و گفت:
این شرکتها بیشتر به دنبال بهرهبرداری از داراییهای فکری موجود هستند تا خلق آثار جدید.
افشای این حقیقتها نشان میدهد که تصمیمات تجاری میتوانند بر سرنوشت بازیها و استودیوهای بازیسازی تأثیرگذار باشند. Jade Empire اگر در زمان مناسبتری عرضه میشد، میتوانست سرنوشتی متفاوت داشته باشد.
برای نوشتن دیدگاه باید وارد بشوید.