مقاله | فراز و نشیب‌های رویداد E3 در طول سال‌های گذشته

E3

احتمالاً تا امروز، خبر تعطیلی رویداد سالانه E3 به گوشتان رسیده و اگر حتی کوچک‌ترین خاطره‌ای با این رویداد داشته باشید، می‌دانید که نبود آن چه غم بزرگی است. در این مقاله از فروشگاه دراگون شاپ، یاد و خاطره آن همایش جهانی که صنعت بازی‌های ویدیویی را برای سال‌ها تکان داد، یکبار برای همیشه زنده می‌کنیم.

خب بالاخره اتفاق افتاد و آخرین نفس‌های E3 به پایان اجتناب ناپذیر خود رسیده است. اکنون در خصوص رویدادی صحبت می‌کنیم که زمانی تمام و کمال توجهات به واسطه آن به صنعت بازی‌های ویدیویی، سرگرمی و دنیای بازی‌سازی بود. رویدادی که همه رسانه و همه افرادی که عاشق بازی‌های ویدیویی بوده‌اند برای آن دست می‌زدند. این همایش مشخصاً در چند سال اخیر آخرین قدم‌های خود را پشت سر گذاشته بود و پس از چند تلاش شکست خورده برای احیای خود، متأسفانه آخرین نفس خود را کشید و برای همیشه از دنیای ما خارج شد و حالا این ما هستیم که می‌توانیم با خاطرات خوبمان، نام او را برای سال‌ها زنده نگه داشته و بخشی از داستان‌های شب تا صبح بیدار ماندنمان برای تماشای کنفرانس شرکت موردعلاقه‌مان را به نسل‌های بعدی منتقل کنیم.

علاقه‌مند به تجربه بازی Prince of Persia: Lost the Crown هستید؟ همین حالا می‌توانید اکانت ظرفیتی یا دیسک فیزیکی آن را به صورت مستقیم با ضمانت بهترین قیمت و ارسال سریع با شیوه‌های پرداختی نقد و اقساط از فروشگاه دراگون شاپ خریداری کنید

انجمن نرم‌افزار سرگرمی و  انجمن تجاری اصلی ایالات متحده برای بازی‌ها و همچنین سازمان برگزارکننده رویداد E3 اخیراً اعلام کرد که این همایش سالانه به طور رسمی و برای همیشه لغو شده است. این موضوع به آن معنی است که تلاش ناموفق برای برگزار کردن یک رویداد موفق تا سال جاری، آخرین تلاش بود و هیچ وقت فکرش را نمی‌کردیم که چنین روزی را (حداقل به همین زودی‌ها) مشاهده کنیم.

از بسیاری جهات، برای هر کسی که در این چند سال اخیر حتی کوچکترین توجهی داشته است، برگزاری مراسم ترحیم برای E3 اجتناب ناپذیر است، اما درک اینکه چرا این رویداد به حاشیه رفته و چرا ضرورت وجود آن کاهش یافته بود، مورد قابل پیش‌بینی و قابل بحث است. به طور قابل توجهی در مدت زمان کوتاهی که به پایان عمر کنسول‌های نسل هشتم منجر شد، سخت است که به بیست و چند سالی که این همایش ستون ثابت و همیشه حاضر صنعت بازی بود نگاه نکنیم و حداقل اندکی از آن غمگین باشیم که چگونه تمام فرصت‌ها برای احیاء آن هدر رفته است.

E3

حتی زمانی که در سال ۱۹۹۵ اولین رویداد خود را آغاز کرد، برای همه مشخص بود که E3 فوراً به بزرگترین همایش صنعت بازی تبدیل شده است. از اعلام تاریخی سونی در مورد قیمت اصلی و تاریخ عرضه پلی استیشن، لحظه‌ای که برای همیشه به عنوان یکی از نمادین‌ترین لحظات صنعت در نظر گرفته می‌شود، تا سایه سگا که نه یک بازی، بلکه یک کنسول کامل به شکل Sega Saturn را رونمایی کرد ( که البته یک تصمیم بود که برای آن سال‌های گذشته احمقانه به نظر می‌رسید)، در همان سال اول، E3 میزبان برخی از مهم‌ترین لحظات برتر صنعت بازی‌سازی و سرگرمی بود که تا به حال شاهد آن بوده‌ایم و همچنان محل برگزاری چنین لحظات و اعلامیه‌هایی برای سال‌ها بود. سال‌هایی که به هر حال آینده جامعه گیمرها را تشکیل می‌داد و در نهایت برهه‌ای که اکنون در آن وجود داریم، همان آینده‌ای است که بیش از ۲۰ سال پیش توسط این رویداد ترسیم شده بود!

لیستی از لحظات فراموش نشدنی که در E3 هیجانات زیادی را برای عموم مردم به ارمغان آورد، فهرستی بی پایان است. از حضور کیانو ریوز روی صحنه کنفرانس ایکس باکس به واسطه بازی Cyberpunk 2077 گرفته تا اعلامیه پیتر مور که Grand Theft Auto 4 را برای ایکس باکس ۳۶۰ با خالکوبی روی بازوی خود اعلام کرد. از غافلگیری‌های برنامه ریزی شده تماشایی مانند رونمایی از Final Fantasy 7 Remake، God of War و Resident Evil 7 تا رونمایی‌ها سونی (Sony) و مایکروسافت (Microsoft) از کنسول‌های پلی‌استیشن ۴ و ایکس باکس وان که سراسر کل کل بود و همچنین کنسول‌های دستی در طول سال‌های مختلف که اکنون به واسطه آن معرفی‌های جذاب، ما را به نینتندو سوییچ رسانده‌اند. از نمایش‌های عالی بازی‌هایی که همیشه به یاد داریم، مانند Metal Gear Solid 2: Sons of Liberty و Fallout 4، تا نمایش‌های فاجعه‌باری که در حافظه باقی می‌مانند، البته اگر دلایل اشتباهی داشته باشند. مانند Wii Music و The Legend of Zelda: Skyward Sword.

برای تجربه این بازی نیاز به کنسول‌های خانگی یا رایانه‌های شخصی دارید؟ همین حالا می‌توانید مدل‌های مختلفی از پلی‌استیشن، ایکس باکس یا کیس‌های اسمبل شده دراگون شاپ را با ضمانت بهترین قیمت و ارسال سریع به سراسر کشور با شیوه‌های پرداختی نقد و اقساط خریداری کنید

Reggie Fils-Aime خود را به صنعت معرفی می کند، Super Smash Bros. Brawl نمایش را در رقابت با Solid Snake می‌دزدد و یکی از نقاط طلایی دوران کاری E3 می‌شود، سخنرانی کوین باتلر به عنوان نقطه برجسته در کنفرانس مطبوعاتی کسل کننده سونی که درخشید، مایکروسافت خود را با رونمایی از کنسول Xbox One به طرز تکان دهنده ای ضعیف می‌کند. نمایش‌های فاجعه‌بار معروف استودیوی بازی‌سازی کونامی (Konami) در سال ۲۰۱۰، اجراهای سالانه Just Dance یوبی‌سافت که دیگر حال بازیکنان را داشت بهم می‌زد، سونی با ویدیوی آموزشی خود در مورد اشتراک‌گذاری بازی‌های دست دوم از مایکروسافت آتو می‌گیرد، «گیم‌پلی» بحث‌برانگیز Killzone 2 ارائه می‌شود، مایکروسافت مجموعه‌ای از خریدهای استودیویی را برای زمین زدن سونی اعلام می‌کند. این فهرست را می‌توانید در مورد تمام لحظات E3 در طول سال‌ها که تا این لحظه روی سنگ حک شده‌اند، ادامه دهید.

در مرود این عناوین که عنوان کرده‌ام اشتباه نکنید. زمانی که E3 برگزار شد، در طول یک هفته، این تنها چیزی بود که کل صنعت بازی‌سازی و سرگرمی به آن نگاه می‌کرد. رزومه آن تا حدی بالا رفته بود که حتی می‌توانست به راحتی مراسم‌هایی چون گلدن گلوب یا اسکار را کنار بزند و زمانی که اینطور نبود، همچنان مدام در پس‌زمینه اخبار رسانه‌های بزرگ جلوه می‌کرد. همیشه چیزی وجود داشت که کل مراسم موردنظرمان را به حاشیه ببرد؛ یا همیشه چیزی وجود داشت که به خاطر وجودش کل زحمات‌ تیم‌های سازنده از یاد می‌رفت. ماه‌ها و ماه‌ها قبل از نمایشگاه‌های سالانه، گمانه‌زنی‌ها و شایعات و پرسش‌ها بیش از حد به راه می‌افتد. چه بازی های جدیدی معرفی خواهند شد؟ چه تریلرهای گیم پلی برجسته خواهند بود؟ چه سخت‌افزار و کنسول جدیدی را می‌توانیم منتظر باشیم؟ کدام شرکت در انجام یک سری اشتباهات شرم آور (روی استیج زنده) از خود در آینده شرمسار می‌شود؟ بنابراین اغلب، E3 نقطه کانونی بسیاری از گفتگوهای مهم (و غیره) مربوط به بازی‌ها بود در محتواهای صوتی، ویدیویی، متنی و گفتگوهای روزمره گیمرها در زندگی واقعی بود.

برای مطالعه بیشتر | گیم لیست – ۱۵ بازی تک نفره فوق‌العاده سال ۲۰۲۳ میلادی که تجربه نکرده‌اید

اما البته سال های اخیر کاملا متفاوت ظاهر شد. در حالی که چرخش ناگهانی ثروت E3 منفی شد و به گونه‌ای، مسئولان برگزارکننده را شوکه کرد، وقتی به تعداد مشکلاتی که در این سقوط نقش داشته اند نگاه می کنید، این شگفتی کم کم به درک تبدیل می شود. ESA (سازمان برگزار کننده این رویداد) خود شخصاً بسیار مسئول آن بوده است. از تصمیم نادرست خود برای باز کردن نمایشگاه تجاری به روی عموم، ایجاد کابوس‌های سازمانی و مدیریتی تا هزینه‌های گزافی که برای داشتن غرفه‌ها، مسئولان برگزار کننده از استودیوهای کوچک و بزرگ، ناشران و کمپانی‌های غولی مانند مایکروسافت و سونی درخواست می‌کرد، چیزی بود که باعث شد با گذشت زمان، تعدادی از شرکت‌ها از نمایشگاه به طور سالانه دور شوند. اصلا مهم نیست، در سال ۲۰۱۹، سازمان ESA حتی به طور تصادفی یک سند ناامن منتشر کرد که حاوی اطلاعات خصوصی هزاران مطبوعات و افراد تاثیرگذاری بود که در این رویداد شرکت کرده بودند که نمادی از تمام کمبودهای سازمانی ناامیدکننده بود که با گذشت زمان با شیوع روزافزون E3 مواجه شده بود.

در واقع، سال ۲۰۱۸ آخرین باری بود که ما یک E3 واقعی و مناسب داشتیم، جایی که همه شرکت‌های بزرگ در یک رویداد تجاری واقعی و زنده حضور داشتند. در سال ۲۰۱۹، سونی تایید کرد که برای اولین بار در تاریخ این همایش، در حالی که سال بعد، جف کیلی (که تا زمانی که E3 وجود داشت با ESA کار می‌کرد) تأیید کرد که از نقش خود نیز کناره‌گیری می‌کند. دیگر در این رویداد حضور نخواهد داشت. جف کیلی به ساخت، تولید، و میزبانی رویداد جدیدی به اسم Summer Game Fest ادامه داد، که همراه با رویدادهای سالانه Gamescom Opening Night Live و The Game Awards او، همچنین نقش مهمی در کنار زدن این رویداد موردنظر ما داشت.

E3

در همین حال، در سال ۲۰۲۰ میلادی، اوضاع فقط بدتر شد. مدت کوتاهی پس از تایید سونی مبنی بر حذف مجدد این رویداد برای شرکت در آن، اعلام شد که E3 2020 به طور کلی لغو شده است. با توجه به شرایط آن سال، جایی که کل جهان به طور کلی با همه‌گیری ویروس منحوس COVID-19 دست و پنجه نرم می‌کرد، لغو کلی‌ آن تعجب‌آور نبود. اما زمانی که E3 در سال ۲۰۲۱ بازگشت، این کار را به شکلی بسیار ضعیف انجام داد. تداوم تأثیر همه‌گیری به این معنا بود که E3 2021 باید به عنوان یک رویداد فقط دیجیتالی بازمی‌گشت و به سرعت برای همه مشخص شد که در بیشتر موارد، شرکت‌هایی که در آن شرکت می‌کردند در واقع چیز زیادی برای نشان دادن نداشتند؛ یا اینکه آنها E3 2021 را مرحله ای مناسب برای نشان دادن آن چیزها نمی‌دیدند.

و از آن به بعد؟ هنوز سراشیبی بیشتر بود. E3 2022 هرگز به مرحله اجرا نرسید و وقتی لغو شد، برای اکثریت مردم تعجب آور نبود. با این حال، سال بعد قرار بود احیای این رویداد باشد، با شراکت ESA با ReedPop یعنی شرکتی که برای رویدادهای PAX، رویدادهای Comic-Con و موارد دیگر به عنوان میزبان شناخته شده است، کمکی می‌خواست شکل بگیرد تا این رویداد به عنوان یک همایش فیزیکی و حضوری بازگردانده شود؛ اما این مسیر هم هرگز به آن مسیری که فکرش را می‌کردیم منتهی نشد. در آن زمان، سهام رویداد موردنظر ما به قدری پایین آمده بود که وقتی E3 2023 نیز به طور رسمی لغو شد، اکثر ما شاهد نزدیک شدن مرگ آن به فاصله یک مایلی خود شده بودیم.

از کنسول پلی‌استیشن ۵ استفاده می‌کنی اما نمی‌دونی که چه لوازم‌های جانبی براش تهیه کنی؟ این فهرست از لوازم‌های جانبی دراگون شاپ رو ببین و همین حالا سطح کنسولت رو ارتقاء بده

این که صنعت بازی‌سازی و سرگمی واقعاً فقدان آن را به هیچ وجه ملموس و مادی احساس نکرده بود، به E3 کمکی نکرد که هیچ، بلکه دیگر کسی برای تماشای یا حضور در آن شوق و ذوق خاصی را نداشت. در واقع در غیاب آن، صنعت ما رشد کرد و با مدل هایی سازگار شد که همانطور که مشخص است، بسیار کارآمدتر و مقرون به صرفه بودند. در سال ۲۰۱۹، زمانی که سونی اعلام کرد که در این رویداد شرکت نخواهد کرد، رئیس وقت پلی استیشن، شان لیدن به طور عمومی اهمیت آن را زیر سوال برد و این سوال را مطرح کرد که چرا شرکت ها نمی‌توانند فقط رویدادهای مخصوص خود را برگزار کنند؟ البته این کاری بود که نینتندو از سال ۲۰۱۱ انجام می‌داد، در حالی که کمپانی بزرگ الکترونیک آرتز یا همان EA خودمان که به عنوان ناشر بازی‌های بزرگی چون Star Wars، Battlefield و FIFA شناخته می‌شود نیز از حضور در E3 کناره گیری کرد تا مدیران این شرکت آمریکایی هم بتوانند با توصیه‌های سونی، رویداد مخصوص به خودشان را برگزار کنند. از آن زمان، به طور قابل توجهی رویدادهای اختصاصی رواج یافته، به طوری که شرکت‌هایی مانند سونی، مایکروسافت، کپکام، یوبیسافت و بسیاری دیگر ترجیح می‌دهند که به جای پرداخت مبالغ ناپسند و زیاد برای حضور ضعیف در رویدادهایی که دیگر کیفیت سابق را ندارند، میزبان نمایشگاه‌ها و استریم‌های پخش زنده خود باشند. رویدادهای این چنینی عنوان شده اکنون به یک مدل باستانی ارجحیت داده می‌شوند و اکنون فقط مراسم‌هایی حائز اهمیت هستند که واقعا در آن خبرهایی رخ دهد. به خاطر همین است که جف کیلی به عنوان مجری مراسم‌هایی چون Summer Game fest، Gamescom Opening Night live و The Game Awards از قبل برنامه حضور شرکت‌ها را در این رویدادها را به صورت عمومی اعلام می‌کند تا مخاطبان هیجان‌ داشته باشند.

E3

در سال ۱۹۹۵، E3 با ظهور پلی استیشن و حذف سگا آغاز شد. و در طول چند سال گذشته، آن را با قلع و قمع خود به پایان رسیده است. برای بیش از دو دهه، این رویداد چهره صنعت بود، چه خوب و چه بد، بنابراین مرگ آن به عنوان یک خبر غم انگیز برای همه دست اندرکاران است. با این حال، متأسفانه، نگاه کردن به اینکه اوضاع در چند سال گذشته چگونه پیش رفته است، واقعاً شگفت‌انگیز نبوده است. شما مخاطبان عزیز می‌توانید هم اکنون بازی‌های موردنظر خودتان را به صورت فیزیکی یا اکانت دیجیتالی با ضمانت بهترین قیمت و ارسال سریع از فروشگاه دراگون شاپ خریداری کرده و تجربه خرید یا بازی خودتان را با ما و سایر بازیکنان به اشتراک بگذارید.

استریمر هستید یا به دنبال ضبط اولین محتوای خود می‌گردید؟ فهرست محصولات دراگون شاپ در این زمینه را مشاهده کرده و بهترین لوازم را برای شروعی قدرتمند و تاثیرگذار خریداری کنید

نظر شما در خصوص این مقاله چیست؟ آیا تا کنون لحظات به یاد ماندنی از رویداد E3 در ذهن خودتان نگه‌ داشته‌اید؟ در صورت مثبت بودن جوابتان، فکر می‌کنید که بزرگ‌ترین لحظه این رویداد مربوط به کدام بازی یا کدام کنسول از کمپانی‌های بزرگ بوده است؟ نظرات خود را با ما به اشتراک گذاشته و سایر اخبار و مقالات مرتبط با حوزه بازی‌های ویدیویی را از طریق صفحه اصلی پیگیری و مطالعه کنید.

لینک منبع: Gaming Bolt

علی جلیلی
درباره ما
ارسال دیدگاه