دستگاه تعویض دنده یا شیفتر لاجیتک یک افزونه است که معمولاً با فرمان و پدال ترکیب میشود، اگرچه میتوان از آن با تنظیمات دیگری نیز استفاده کرد. اما آیا واقعاً شیفتر برای یک صندلی گیمینگ مسابقهای ریسینگ ضروری است؟ این تعویض دنده یک قطعه خوب برای راه اندازی G29/G920 است اما قطعاً ضروری نیست. اما در بهترین حالت برای تجربه شبیه ساز رانندگی پیشنهاد میکنیم که مجموعه فرمان و پدال خود را با دنده ترکیب کنید. در این مقاله به نقد و بررسی دستگاه تعویض دنده لاجیتک Logitech Driving Force Shifter میپردازیم.
معرفی دستگاه تعویض دنده لاجیتک
دنده لاجیتک Driving Force یک افزودنی محبوب است که معمولاً با مجموعه پدالها و فرمان G29/G920 از برند لاجیتک همراه میشود تا تجربه رانندگی را به اوج خود برساند. این دنده یک شیفتر دستی با شش دنده جلو و یک دنده عقب است. این تعویض دنده به گونهای طراحی شده است که به رانندگان این امکان را میدهد تا بازیهای مسابقهای مورد علاقه خود را با گیربکس دستی و بدون نیاز به استفاده از دکمهها انجام دهند.
دستگاه تعویض دنده لاجیتک نسبتاً کوچک است و به گونهای طراحی شده که برای اکثر پایههای مسابقهای ریسینگ مناسب باشد. شیفتر از پلاستیک ساخته شده است اما روکش چرمی دارد. به طور کلی، کیفیت تعویض دنده لاجیتک بالاست و دوام طولانی مدت را تضمین میکند.
بدیهی است که شیفتر در مقایسه با سایر دستگاههای موجود در بازار بسیار مقرون به صرفه است. گزینههای مشابه دیگری مانند Thrustmaster با قیمتهای بالایی عرضه میشوند. این دنده مزایای خاص خود را دارد اما ما معتقدیم که مخصوصاً برای مبتدیان، لازم نیست آنقدر پول برای تعویض دنده خرج کنید. اما به دلیل قیمت پایینش، لاجیتک مزیت قیمتی را برای محصول خود در نظر گرفته است.
ما شیفتر را خریدیم زیرا همیشه آرزو داشتیم بتوانیم یک ماشین کامل در اتاق نشیمن خود داشته باشیم تا همه بازیهای مورد علاقه خود را انجام دهیم؛ انگار واقعاً در حال رانندگی ماشین هستیم. از آنجایی که ما به رانندگی دستی عادت داریم، احساس میکردیم که به یک تعویض دنده کامل و مجهز نیاز داریم. دستگاه تعویض دنده لاجیتک گزینهای منطقی به نظر میرسد و انتظارات شما را به خوبی برآورده کرده است.
خرید دستگاه تعویض دنده لاجیتک Logitech Driving Force Shifter
ویژگیهای دستگاه تعویض دنده لاجیتک
این شیفتر ظاهر و احساس بسیار خوبی دارد و به خوبی با پدال و فرمان G29 مطابقت دارد. به راحتی به فرمان متصل میشود. فقط برای انجام این کار به یک کابل نیاز دارید. این دستگاه به کاهش تعداد کابلها کمک کرده و تنظیمات ریسینگ را مرتب میکند. استفاده از آن واقع بینانه به نظر میرسد و مواد استفاده شده تضمین میکنند که بیش از حد ارزان نیست اما در عوض احساس فرمان و پدالها را تکمیل میکند.
ما از یک صندلی مسابقهای ریسینگ نسبتاً ارزانی استفاده میکنیم که با یک بازوی جداشدنی که متناسب با شیفترهای خارجی است، عرضه میشود. چند پیچ در آن وجود دارند که با سوراخهای پایین شیفتر مطابقت داشته و این به محکم نگه داشتن آن در جای خود کمک میکند. اگرچه شیفتر یک گیره پیچی روی آن دارد اما ما آن را به اندازه کافی ایمن ندیدیم و بنابراین قطعاً توصیه میکنیم یک پایه سازگار برای خود تهیه کنید.
اما جدا از زیبایی شناسی و تنظیمات، شیفتر نیز بسیار خوب عمل کرده و از الگوی H با شش دنده جلو و عقب راندن به پایین تبعیت میکند. اما در بازیهای مسابقهای به ندرت از دنده عقب استفاده خواهید کرد. تغییرات بسیار کوتاه به نظر میرسند که برای مسابقات سریع ایده آل هستند و امکان انتقال سریع و روان بین دندهها را فراهم میکنند.
شیفتر به خوبی بین دندهها و به حالت نول میچسبد، اگرچه در ابتدا کمی تمرین لازم بود تا حس آن را به دست بیاوریم. بدیهی است که برای به دست آوردن اثر کامل گیربکس دستی به پدال کلاچ نیاز دارید و ما دریافتیم که به طور کلی یک تجربه تعویض دنده نسبتا واقعی را ارائه میدهد.
به یکی از نقاط ضعف اصلی شیفتر اشاره میکنیم و آن پایداری آن است. تعویض دنده در مسابقه به حرکات کاملاً سریع و تیز شیفتر نیاز دارد و این به این معناست که شما نیروی مناسبی را به خود شیفتر وارد خواهید کرد. بنابراین، به شیفتری نیاز دارید که وقتی میخواهید دنده را عوض کنید، حرکت نکند یا تکان نخورد. با تنظیمات فعلی شیفتر از طریق پایه پیچ میشود.
همچنین از طریق گیرههای تعبیه شده به بازوی پایه متصل میشود اما قطعاً این موارد برای ایجاد احساس ایمن کافی نیستند. ما متوجه شدیم که وقتی دندهها را عوض میکنیم و شیفتر را زیاد جابجا میکنیم به تنظیم دائمی نیاز داریم. ما متوجه شدیم که سوراخهای پیچ در پایین دنده وجود دارند و با استفاده از اینها این مشکل به طور کامل برطرف شد.
اگر قصد دارید دنده را به میز جلوی خود ببندید، تنها گزینه شما این است که از دو گیره در جلوی شیفتر و گیره پیچ زیر آن استفاده کنید. ما فکر میکنیم که با گذشت زمان ثابت میشود که این کافی نیست و نیاز به تنظیمات بیشتری دارد. بنابراین، ما قطعاً توصیه میکنیم پایهای برای این شیفتر تهیه کنید.
تنها نقطه ضعف واقعی دیگر شیفتر این است که آنطور که فکر میکردیم مفید نیست. ما ترکیبی از چند بازی مسابقهای را تجربه کردیم و متوجه شدیم که برای آنهایی که بیشتر وقتمان را روی آنها میگذرانیم، به ندرت نیازی به استفاده از شیفتر داریم.
به عنوان مثال، در بازیهایی مانند Gran Turismo Sport و Project Cars 2 یا در واقع در مسابقات اتومبیلرانی شبیه ساز مانند iRacing، مسابقه با سرعت بالا مستلزم تعویض سریع دنده نسبتاً دائمی است و پدالهای شیفتر روی فرمان، تعویض بسیار سریعتری نسبت به تعویض دنده دارند. بسیاری از ورزشهای موتوری خودروهایی با شیفترهای پدال را انتخاب میکنند.
ما متوجه شدیم که تعویض دنده فقط در برخی موارد خاص مفید است، برای مثال در حال بازی با یک مسابقه دهنده به سبک آرکید میتواند عالی باشد. ثابت شد که شیفتر برای استفاده در بازیهای سبک جهان باز لذت بخشتر است. این موضوع فقط ترجیح شخصی ما بود اما فکر میکنیم یک افزونه عالی برای کسانی است که مسابقههای آرکید را ترجیح میدهند.
این دنده برای مسابقات اتومبیلرانی simcade کمتر قابل استفاده بود، به این خاطر که فقط 6 دنده در جلو دارد. اگر در حال مسابقه دادن با یک ماشین با عملکرد بالا هستید، اغلب متوجه خواهید شد که آنها دارای 7 دنده هستند، بنابراین نمیتوانید تنها با این شیفتر به سرعت مورد نظر خود برسید و برای انتقال نهایی باید ازویژگیهای دیگر فرمان استفاده کنید. این موضوع میتواند نکته مهمی باشد که قبل از خرید آن باید در نظر بگیرید.
کلام آخر
ما فکر میکنیم دستگاه تعویض دنده لاجیتک یک افزونه خوب برای G29/G920 است اما وسیله ضروری نیست. اگر واقعاً میخواهید بازیهای مسابقهای را با استفاده از گیربکس دستی کامل انجام دهید، این محصول خرید خوبی است اما حتی اگر فقط به دنبال لذت بردن از دنده هستید و خیلی نگران عملی بودن آن نیستید، باز هم این محصول ارزش سرمایه گذاری را دارد.
منبع: flowracers.com
برای نوشتن دیدگاه باید وارد بشوید.