علاقه مندان به تجهیزات شبیه سازی رانندگی به خوبی میدانند که فرمان بازی لاجیتک (Logitech) بهترین محصول برای تجربه مسابقات اتومبیلرانی است. مدل فرمان G25 لاجیتک زمانی که هشت سال پیش با یک فرمان 270 میلیمتری با روکش چرمی، مجموعهای از پدالهای فولادی ضد زنگ و یک واحد تعویض دنده جداگانه به قیمت 300 دلار وارد بازار شد، بسیاری را مجذوب خود کرد.
سه سال بعد، این شرکت آن مدل را با G27 جایگزین کرد که بر اساس G25 ساخته شده بود، اما ویژگیهای جدیدی مانند استفاده از چرخ دندههای مارپیچی به جای دندههای مستقیم را به ارمغان آورد که در نتیجه صدای کمتر و واکنش بهتر فرمان را به همراه داشت.
مدل G27 به دلیل دوام، بازخورد سریع و عملکرد دکمههای قابل تنظیم به خوبی شناخته شده است. از زمانی که لاجیتک برای اولین بار G27 را معرفی کرده بود، چند ماه پیش از معرفی جانشین آن غافلگیر نشدیم. از نظر فنی، دو جانشین وجود دارند، فرمان بازی لاجیتک G29 و G920 که با کامپیوترهای شخصی، پلی استیشن 3 و پلی استیشن 4 سازگار است.
لاجیتک میگوید که هر دو چرخ برای طول عمر ساخته شدهاند و فقط از مواد با کیفیت استفاده شده است، اگرچه باید گفت که G29 و G920 جدید به نظر میرسند یا صدا کاملاً متفاوتی با G27 ندارند. مشکلی که در خارج از دروازه وجود دارد، «تغییرگر نیروی محرکه» یا بهتر بگوییم فقدان آن است. این اکنون یک مورد اختیاری میباشد.
ممکن است برخی از شما فکر کنید که این کار خوب است، زیرا به هر حال میخواهید از دست و پا زدنهای شل و ول استفاده کنید، پس چرا برای چیزی که استفاده نمی کنید هزینه خواهید کرد؟ مسئله این است که G29 و G920 قیمت خرده فروشی پیشنهادی 400 دلار دارند و Drive Force Shifter با 60 دلار اضافی به فروش میرسد در حالی که G27 قدیمی این قطعه را در بسته 270 دلاری خود گنجانده است، بنابراین ارزش آن را دارد که در ادامه به آن توجه داشته باشید.
ویژگی فرمان بازی لاجیتک G920
همانطور که قبلاً اشاره کردیم، Logitech G920 Driving Force برای استفاده با Xbox One و PC طراحی شده است، البته ما به پشتیبانی از کامپیوتر شخصی علاقه مندیم. به استثنای تمام دکمههای جدید روی چرخ، G920 مشابه G27 بسیار قدیمیتر است. محفظه دنده فرمان تقریباً دقیقاً یکسان میباشد و سخت افزار داخل آن مانند چرخ دندههای مارپیچ، تا جایی که میتوانیم بگوییم یکسان است.
G27 دارای شش دکمه قرمز کوچک روی چرخ بود که دسترسی به آنها در زیر انگشت شست شما آسان نیست. فرمان بازی لاجیتک G920 تعداد دکمههای ارائه شده و موقعیت آنها را بهبود میبخشد. در سمت چپ چرخ، کاربران یک D-pad را پیدا میکنند که میتواند برای ناوبری مفید باشد، در حالی که در سمت مقابل، دکمههای Xbox A، B، X و Y وجود دارند که میتوانند روی کامپیوتر شخصی برای ناوبری و دستورات بازی نیز استفاده شوند.
خرید فرمان بازی لاجیتک Logitech G920 Driving Force
در زیر دکمههای Xbox یک دکمه منو به همراه یک دکمه سمت راست وجود داشته که بازیکنان میتوانند آزادانه آن را پیکربندی کنند. طرف مقابل دارای «دکمه مشاهده» و «دکمه چوب چپ» است و در حالی که از پیش تعریف شدهاند، گیمرها میتوانند عملکرد خود را سفارشی کنند. در پایین ما دکمه Xboxرا داریم و دوباره در کامپیوتر شخصی میتوان آن را طوری برنامه ریزی کرد که تقریباً هر کاری را انجام دهد.
بالای دکمه Xbox یک LED سفید روشن وجود داشته که به نظر ما آزاردهنده است و به نظر نمی رسد راهی برای غیرفعال کردن آن وجود داشته باشد. در نهایت پشت فرمان، پدالهای شل و ولی قرار دارند که باید برای تعویض دندهها به بالا و پایین استفاده شوند. جدای از چیدمان دکمه بهبود یافته، طراحی فیزیکی و ساخت چرخ نسبت به فرمان بازی لاجیتک G27 بهبود یافته است.
خرید فرمان بازی لاجیتک Logitech G923 Driving Force XBOX
چرخ با چرم واقعی پیچیده شده و دارای فلز مشکی آنودایز شده است که زیبا به نظر میرسد. چیزی که در G920 وجود ندارد، چراغهای تعویض دنده میباشند که به صورت استاندارد در G27 و به هر دلیلی در نسخه پلی استیشن، G29 وجود دارند. G920 فرمان قفل به قفل 900 درجه را ارائه میدهد که به این معنی است که میتوانید چرخ را دو و نیم بار بچرخانید که این همان درجه حرکت یک ماشین جاده ای استاندارد است.
البته میتوان درجه فرمان را برای بازیهایی مانند F1 2015 به قفل 360 درجه کاهش داد. برای طرفداران بازیهای رالی، لاجیتک یک نوار فرمان در نظر گرفته است که به عنوان یک نشانگر بصری عمل میکند. این به تعیین جهتی که چرخ از دید محیطی راننده نشان میدهد کمک مینماید. یک سیستم دو موتوره بازخورد نیروی دقیقی را ارائه میدهد که به شما این امکان را داده تا تایرهای خودرو را در هر پیچ و نوع زمین احساس کنید، دریفت زیر یا بیش از فرمان را حس نمایید و موارد دیگر.
سیستم پدال کف فولادی ضد زنگ، تقریباً مشابه پکیج G27 است، هرچند تغییرات کمیعمدتاً در پدال ترمز وجود دارند. لاجیتک میگوید پدال ترمز غیرخطی عملکرد سیستم ترمز حساس به فشار را تقلید میکند تا حس ترمز دقیقتری داشته باشد. تصور میکنم این احساس واقعیتری را هنگام رانندگی با یک خودروی F1 ارائه میکند که به نیروی پدال زیادی نیاز دارد.
با این حال، مگر اینکه واحد پدال کف را روی چیزی نصب کنید، این طرح در واقع آزاردهنده است. از آنجایی که شما باید به شدت فشار دهید، دستگاه فقط روی زمین میلغزد. زیر دستگاه چیزی برای گرفتن کف وجود ندارد و وجود یک پد لاستیکی بزرگ خوب بود. در پایان، متوجه شدم که باید از پدال کلاچ به عنوان استراحت استفاده کنم که برای F1 2015 آنقدرها هم بد نبود، اما برای سایر بازیهای مسابقه ای مانند Project CARS که دارای طیف وسیعی از GT است، ایده آل نیست.
ویژگی فرمان بازی لاجیتک G29
G29 Driving Force برای پلی استیشن 3 و پلی استیشن 4 و همچنین کامپیوترهای شخصی طراحی شده است، اگرچه در ابتدا لاجیتک مشخص نکرد که این چرخ روی کامپیوتر شخصی کار میکند. در مقایسه با G920، چرخ دقیقاً یکسان است، 260 میلی متر عرض، 270 میلی متر ارتفاع دارد و در چرم پیچیده شده است.
تمام سخت افزار داخلی نیز یکسان است، بنابراین سیستم چرخ دنده مارپیچی و بازخورد نیروی دو موتوره را دریافت میکنید. تفاوت اصلی را میتوان با نگاه کردن به دکمههای چرخ پیدا کرد. پد جهت، دکمههای چوب چپ و راست، دکمه منو و دکمههای مشاهده همچنان یکسان هستند. از نظر فنی، دکمههای Xbox A، B، X و Y نیز همینطور میباشند، اگرچه اکنون دکمههای PlayStation هستند. دکمه Xboxدر پایین G920 با آن LED سفید روشن آزاردهنده با یک سری دکمه جایگزین شده است.
خرید فرمان بازی لاجیتک Logitech G29 Driving Force
این دکمهها بهعنوان «اشتراک گذاری»، «گزینه» و «PS» برچسب گذاری شدهاند، در حالی که این به معنای کمی در کامپیوتر شخصی است که میتوان آنها را برای انجام هر عملکردی برنامه ریزی کرد. همچنین در G29 که در G920 وجود ندارد، یک صفحه انتخاب 24 نقطه ای و دکمههای +/- در جلوی چرخ وجود دارد. سپس چراغهای نشانگر LED وجود داشته که درست بالای مرکز چرخ قرار دارند.
این چراغها دقیقاً به شما میگویند که چه زمانی باید دنده را بالا یا پایین کنید و به شما این امکان را میدهند که حداکثر شتاب را حفظ نمایید بدون اینکه چشم خود را از مسیر دور کنید. به غیر از آن دکمههای اضافی و چراغهای تعویض، تنها تفاوت دیگر رنگ نوار فرمان میباشد که از خاکستری به آبی تغییر یافته است.
من شخصاً ظاهر فرمان بازی لاجیتک G920 را ترجیح میدهم اما احساس میکنم که G29 گزینهای با ارزشتر یبرای گیمرهای کامپیوتر شخصی است زیرا دکمههای بیشتر و مهمتر از آن چراغهای تعویض دنده را ارائه میدهد. سیستم پدال نصب شده روی زمین، دقیقاً یکسان است، بنابراین همان مشکلاتی که من در مورد پدال ترمز G920 داشتم، در مورد G29 نیز وجود داشت.
چیزی که در مورد G920 به آن اشاره نکردیم، سیستم مدیریت کابل در زیر محفظه چرخها است. لاجیتک امکان ذخیره مقدار زیادی کابل را در زیر محفظه چرخها فراهم کرده است و مسیرهای کابلی را برای کابل چرخ، کابل پدال، کابل شیفتر نوری و کابل برق فراهم مینماید. یکی دیگر از ویژگیهای مهم، سیستم نصب است که دارای هر دو گیرههای نصب سریع و همچنین نقاط نصب دائمی پیچ با استفاده از پیچهای M6X1میباشد. با فشار دادن و چرخاندن همزمان دستگیرههای گیره میتوان آنها را به ارتفاع مورد نیاز تنظیم کرد.
آنها مجهز به پسوند گیره هستند که برای میزهای ضخیمتر قابل برداشتن میباشند. میز اداری من کاملاً ضخیم و 55 میلی متر است و متأسفانه این بدان معنا بوده که G29یا G920 نمی توانند سریع نصب شوند زیرا آنها فقط تا 52 میلی متر را پشتیبانی میکنند.
محفظه چرخ از پلاستیک ساخته شده است و برای تقلید از جلوی یک کارت یا ماشین طراحی شده است. علیرغم طراحی کاملاً پلاستیکی، G29 و G920 به اندازه کافی محکم میباشند، اگرچه ما نگران گارانتی محدود دو ساله هستیم و به نظر ما چنین کالای گران قیمتی باید حداقل 5 سال گارانتی سه ساله داشته باشد.
راه اندازی و نرم افزار فرمان بازی لاجیتک
ظاهراً، اگر از G920 و G29 روی کنسول استفاده میکنید، فقط باید آنها را به برق وصل کرده و خاموش باشید. خوشبختانه، تنظیمات کامپیوتر شخصی تقریباً یکسان است، اگرچه برای کنترل کامل باید ابتدا نرم افزار بازی Logitech G را نصب کنید، نسخه 64 بیتی با وزن 90 مگابایت. قبل از دسترسی به نرم افزار، ابتدا باید همه چیز را وصل نمایید. این یک فرآیند نسبتا سریع و آسان است و همانطور که در مورد G29 اشاره کردیم، چرخ گزینههای مدیریت کابل خوبی را ارائه میدهد.
پدالها با استفاده از کانکتور RS-232 به چرخ متصل میشوند، در حالی که چرخ با استفاده از کانکتور USB 2.0 به کامپیوتر شخصی متصل شده و یک دوشاخه کوچک 5 ولت DC نیز برای تغذیه موتورهای دوگانه به چرخ متصل میشود. با اتصال همه کابلها و نصب چرخ روی میز یا موارد مشابه، زمان راه اندازی نرم افزار بازی Logitech فرا رسیده است.
همانطور که انتظار میرفت، نرم افزار لاجیتک عالی به نظر میرسد و بسیار بصری است. منوی اصلی تصویری از پدالها و چرخ را نشان میدهد که قسمتهای قابل تنظیم آن با رنگ آبی مشخص شدهاند. منوی چرخ امکان تنظیمات متعدد را فراهم میکند و شما میتوانید پروفایلهای تقریبا بی حد و حصری ایجاد نمایید.
همچنین میتوانید بازیهای کامپیوتر شخصی خود را اسکن کنید و آنهایی که میخواهید چرخ نیروی محرکه را برای آنها پیکربندی کنید، انتخاب نمایید. اگر این گزینه در بازی وجود نداشته باشد، حساسیت فرمان را نیز میتوان در اینجا تغییر داد. پدالها را نیز میتوان تغییر داد، اگرچه در بیشتر موارد نمیتوانیم تصور کنیم که گیمرها باید نیاز به تغییرات زیادی در اینجا داشته باشند.
عملکرد فرمان بازی لاجیتک
برای آزمایش، Project CARS، Dirt Rally و بازی مسابقهای مورد علاقه شخصی من، F1 2015 را معرفی کردیم. Project CARS دارای یک تنظیمات از پیش پیکربندی شده بود، بنابراین همه چیز نقشه برداری شده و برای خوشحالی من کاملاً کار میکرد. با این حال، من در واقع با F1 2015 شروع کردم که این یک اشتباه بود. راه اندازی هر دو G29 و G920 کمی دردسرساز بود.
پس از انجام این کار، انجام ترفندهای مورد نیاز بسیار آسان است، اگرچه من زمان زیادی را صرف انجام آنها کردم. اگرچه یک تنظیمات از پیش پیکربندی شده برای F1 2015 وجود دارد، اما این به درستی کار نمی کند و ما نتوانستیم از پدالهای پا به درستی استفاده کنیم. به دلایل عجیبی آنها به طور پیش فرض معکوس هستند، بنابراین ما مجبور شدیم یک پیکربندی سفارشی ایجاد کنیم و به صورت دستی آنها را معکوس نماییم تا به درستی کار کنند.
زمانی که این کار انجام شد، فرمان بازی لاجیتک G29 و G920 بسیار خوب کار کردند. بارگیری Dirt Rally دوباره باعث شد که ما با مشکلات بیشتری در پیکربندی مواجه شویم، اما دوباره، پس از نقشه برداری مجدد، توانستیم همه چیز را به درستی انجام دهیم. همانطور که انتظار میرفت، G29 و G920 تجربه رانندگی شگفت انگیز و واقعی را در بازیهایی که ما آزمایش کردیم ارائه کنند.
خرید فرمان بازی لاجیتک Logitech G923 Driving Force Playstation
F1 2015 بسیار سرگرم کننده بود و بدون توجه، اولین شب آزمایش، من را به ساعات اولیه صبح برد. جابجایی سریع از طریق دندهها با استفاده از پدالهای فولادی ضد زنگ و پس از آن دوباره به پایین برمیگردید، هرگز کهنه نمیشود. در موقعیت نادری که توانستم ردبول دنیل ریکاردو را وادار کنم تا در گوشهها کم فرمان شود، بازخورد روی نوارهای ریپل بسیار عالی بود.
شلاق زدن سیلوراستون به اطراف با سرعت بالا بسیار لذت بخش بود، اگرچه عبور مکرر از «Maggotts» ،«Becketts» و سپس «Chapel» یک تمرین بود. شیفترهای دست و پاگیر فلپی، حس خوب و معتبری دارند. اگر قبلاً هرگز از چرخ با آنها استفاده نکردهاید، کمی عادت میکنید، اما این بسیار سرگرم کننده است. شبیه سازهای رانندگی فوق العاده واقعی مانند Project CARS میتوانند بیشترین بهره را از G29 و G920 ببرند.
بیش فرمانی زیاد بود و حتی سطوح بازخورد با سرعت ماشین تغییر میکرد. احساس هدایت گشتاور در خودروهای دیفرانسیل جلو عالی بود. فیزیک چرخهای جلو در Project CARS باعث میشود که اتومبیلهای دیفرانسیل جلو سرگرم کننده و رضایت بخش باشند تا یاد بگیرند که در محدودیتهای خود رانندگی کنند و با چرخهای نیروی محرکه، آنها مانند زندگی واقعی، گشتاور را هدایت میکنند. موتورهای دوگانه بسیار قدرتمند هستند.
یک تجربه رانندگی هیجان انگیز با فرمان بازی لاجیتک
داشتن دکمههای بسیار آسان برای دسترسی، مطمئناً یکی از ویژگیهای فوق العاده چرخهای جدید نیروی محرکه لاجیتک میباشد و مطمئنا F1 2015 را بسیار آسانتر کرده است. برای مثال، درگیر کردن DRS سریع و آسان بود، در حالی که مواردی مانند نسبت سوخت و سوگیری ترمز نیز میتوانستند به سرعت در چرخ تنظیم شوند.
تنها مشکلاتی که ما با G29 و G920 داشتیم، پدالهای پا بودند که به اندازه کافی زمین را نمی گرفتند و این باعث میشد که پدال ترمز سفت و آزاردهنده باشد زیرا کل تنظیمات را از شما دور میکند. به عنوان یک گیمر کامپیوتر شخصی، ای کاش میتوانستم G29 و G920 را با هم ادغام کنم. من ظاهر G920 را ترجیح میدهم زیرا با برجستهترین رنگهای آبی کنار میرود اما بسیار ترجیح میدهم که G29 از چراغهای تعویض دنده استفاده کند.
اما بزرگترین مشکل G29 قیمت آن است. قیمت 400 دلار نسبت به G27 خود لاجیتک که ما معتقدیم دارای همان تجهیزات است، قیمتی معادل 250 دلار دارد و شامل تعویض دنده نیز میشود که این منطقی نیست. اضافه کردن شیفتر به هزینه G29 یا G920 و G27 بیش از 40 درصد، ارزانتر میشود.
دکمههای چرخهای G29 و G920 پیشرفت بزرگی هستند، اما ما از پدالهای پا چندان خوشمان نمیآید، بنابراین توجیه قیمت را سخت میکند. بدتر از آن، Thrustmaster T300 RS تسمه محور را میتوان با همان قیمت داشت و میتوان گفت چرخی با کیفیتتر است. T300 RS دارای تنظیمات پدال دوگانه میباشد، اما ما مشکلی با آن نداریم. به علاوه، میتوانید افزونه فوقالعاده Thrustmaster Ferrari F1 را تنها با 130 دلار دریافت کنید. گزینه دیگر Thrustmaster TX است که 300 دلار قیمت دارد و همچنین دارای تسمه با موتور بازخورد بدون جاروبک است.
همانطور که در مقدمه اشاره کردیم، Fanatec محصولات مسابقه ای درجه یکی نیز تولید میکند، اما از نظر طراحی و قیمت در سطح دیگری قرار دارند. به طور کلی، G29 و G920 بستههای مسابقهای فوق العادهای هستند که مطمئناً یک تجربه رانندگی هیجان انگیز را ارائه میکنند. اگر این چرخهای جدید بیش از 300 دلار قیمت نداشته باشند، ما همه چیز را در اختیار خواهیم داشت.
اگر لاجیتک به یک طراحی مبتنی بر کمربند ارتقاء داده شده بود، شیفتر استیک را 60 دلار اضافه نمی کرد و یک محصول برای گیمرهای ایکس باکس و پلی استیشن ایجاد نمی کرد، پس شاید میتوانستیم قیمت درخواستی 400 دلار را تحمل کنیم. همانطور که پیش میآید، ما فقط امیدواریم که فرمان بازی لاجیتک G29 و G920 به زودی بسیار ارزانتر شوند.
منبع: techspot.com
برای نوشتن دیدگاه باید وارد بشوید.