تغییرات بزرگی در اینتل (Intel) در راه هستند. علاوه بر سرمایه گذاریهای عظیم، این شرکت در حال ایجاد تغییراتی در مدل اصلی کسب و کار خود است. اینتل به طور فزایندهای خود را نه تنها به عنوان یک تولید کننده فناوری بلکه به عنوان ارائه دهنده خدمات ریخته گری شخص ثالث (Third Party Foundry Services) میبیند.
برخی از ایدههای این شرکت واقعاً میتوانند بازار سنتی پردازنده (CPU) را تکان دهد. «باب برنان» معاون مهندسی راه حلهای مشتری در خدمات ریخته گری اینتل، ایدههای واقعاً بزرگی را در بحث مطرح کرد. اینتل قرار است پردازندههای سفارشی را برای مشتریان خود طراحی کند که امکان ادغام معماری هسته x86 خود را با هستههای CPU اختیاری ARM و RISC-V یا شاید حتی IPهای دیگر فراهم میکند.
ما میدانیم اینتل که میلیاردها دلار برای افزایش ظرفیت تولید خود هزینه میکند و بهتر است اینتل با این نوع سفارشات، خدمات 24 ساعته و 7 روز هفته اجرا کند. ما «Intel's 12th Gen Alder Lake» را به عنوان یک معماری ترکیبی میشناسیم. این مهم چیزی است که هستههای بزرگ و کوچک را شامل میشود اما گنجاندن چیپ لتهایی که شامل مجموعه دستورالعملهای کاملاً متفاوتی هستند، حرکت بزرگی است که اینتل آن را انجام خواهد داد.
به طور کلی، این مهم به منظور رشد تجارت ویفر و بسته بندی اشاره دارد زیرا IFS (خدمات ریخته گری اینتل) در تلاش است تا یک کارخانه ریخته گری عالی برای جهان باشد. این نشان میدهد که چگونه اینتل متعهد به رشد تجارت ریخته گری خود است. برای چندین دهه، معماری x86 به تعداد انگشت شماری از شرکتها مجوز داده است. خود اینتل و AMD تا حد زیادی شناخته شدهترین شرکتها در این زمینه هستند.
ظاهراً اینتل آماده مجوز معماری x86 به سایر شرکتهاست. به نظر میرسد که در حال حاضر، حداقل به صورت عمومی، جزئیاتی وجود ندارند اما این مهم نشانه دیگری است که اینتل قصد دارد به سمت یک مدل تجاری ترکیبی حرکت کند. باید دید که چنین CPU هیبریدی چه شکلی میتواند داشته باشد. این چیزی است که احتمالاً در فضای سازمانی بسیار خاص با برنامههای کاربردی مفید خواهد بود. اما امکاناتی برای گیمینگ نیز وجود دارند. روشی که پردازندههای گرافیکی عملکرد اختصاصی ردیابی پرتو یا هستههای هوش مصنوعی را ادغام میکنند، این امکان وجود دارد انتظارات را برآورده کند.
x86 یک معماری قدیمی است اما شاید یک هسته کارآمد ARM یا RISC برای گیمینگ بسیار کارآمدتری باشد. فناوری همیشه در حال پیشرفت است و بازیها یک عامل پر اهمیت در آن هستند. در سالهای آینده، CPUهایی که ما میشناسیم، ممکن است کاملاً متفاوت از عملکرد فعلیشان به نظر برسند.
برای نوشتن دیدگاه باید وارد بشوید.