بر اساس گزارشهای منتشر شده، استودیو بازیسازی پیرانها بایتس (Piranha Bytes)، سازنده مجموعه بازیهای محبوب Gothic و Elex، پس از ۲۷ سال فعالیت تعطیل شده است.
این خبر شوکهکننده که توسط منابع نزدیک به استودیو تأیید شده، پایانی غمانگیز برای یکی از قدیمیترین و محبوبترین استودیوهای بازیسازی آلمان رقم زده است. استودیوی پیرانها بایتس که در سال ۱۹۹۷ تاسیس شد، با ساخت مجموعه بازیهای نقشآفرینی Gothic شهرت جهانی پیدا کرد. این استودیو همچنین مجموعههای Risen و اخیراً Elex را نیز توسعه داد که هر کدام طرفداران خاص خود را داشتند. تعطیلی این استودیو ضربهای سنگین به صنعت بازیسازی آلمان و طرفداران بازیهای نقشآفرینی محسوب میشود.
گزارشها حاکی از آن است که تمامی ۳۲ کارمند استودیو بازیسازی پیرانها بایتس از کار بیکار شدهاند. این تصمیم ظاهراً توسط شرکت مادر آنها یعنی امبرسر گروپ (Embracer Group) گرفته شده است. امبرسر گروپ که در سالهای اخیر چندین استودیو و ناشر بازی را خریداری کرده بود، اخیراً با مشکلات مالی مواجه شده و در حال بازسازی ساختار شرکت و کاهش هزینهها است.
یکی از دلایل احتمالی تعطیلی استودیو بازیسازی پیرانها بایتس، عملکرد تجاری نه چندان موفق آخرین بازی این استودیو، یعنی Elex II، بوده است. این بازی که در سال ۲۰۲۲ منتشر شد، علیرغم داشتن طرفداران وفادار، نتوانست انتظارات فروش را برآورده کند. به نظر میرسد که این عملکرد ضعیف، در کنار سیاستهای جدید امبرسر گروپ برای کاهش هزینهها، منجر به تصمیم نهایی برای تعطیلی استودیو شده است.
تعطیلی این استودیوی خوش ذوق و با استعداد، سوالات زیادی را درباره آینده فرنچایزهای تیم سازنده ایجاد کرده است. هنوز مشخص نیست که حقوق مالکیت معنوی بازیهایی مانند Gothic، Risen و Elex چه سرنوشتی پیدا خواهند کرد. برخی از کارشناسان صنعت بازی احتمال میدهند که شرکت مادر آنها یعنی امبرسر گروپ ممکن است این حقوق را به فروش برساند یا به یکی دیگر از استودیوهای زیرمجموعه خود واگذار کند.
واکنشها به این خبر در جامعه گیمینگ بسیار منفی بوده است. بسیاری از بازیکنان و منتقدان، استودیو بازیسازی پیرانها بایتس را به عنوان یکی از معدود استودیوهایی میشناختند که همچنان به ساخت بازیهای نقشآفرینی سنتی و چالشبرانگیز متعهد بود. تعطیلی این استودیو میتواند به معنای از دست رفتن یک صدای خلاق و منحصر به فرد در صنعت بازیهای ویدیویی باشد.
برخی از کارکنان سابق پیرانها بایتس در شبکههای اجتماعی به این خبر واکنش نشان دادهاند. آنها ضمن ابراز ناراحتی از این اتفاق، از تجربیات خود در این استودیو و همکاری با تیمی خلاق و متعهد صحبت کردهاند. بسیاری از آنها امیدوارند که بتوانند در سایر استودیوهای بازیسازی به کار خود ادامه دهند.
این اتفاق همچنین بحثهایی را درباره پایداری استودیوهای مستقل و خطرات ادغام با شرکتهای بزرگتر ایجاد کرده است. برخی معتقدند که خرید استودیو بازیسازی پیرانها بایتس توسط شرکت امبرسر گروپ در نهایت به ضرر این استودیو تمام شد و استقلال خلاقانه آن را محدود کرد.
در حالی که جزئیات بیشتری درباره دلایل دقیق تعطیلی پیرانها بایتس و سرنوشت پروژههای در دست ساخت آن منتشر نشده است، این اتفاق یادآور شرایط دشوار و رقابتی صنعت بازی است. حتی استودیوهایی با سابقه طولانی و طرفداران وفادار نیز میتوانند قربانی تغییرات سریع بازار و تصمیمات شرکتهای بزرگتر شوند.
در پایان، تعطیلی این استودیوی خلاق نه تنها پایانی بر یک تیم سازنده محبوب است، بلکه پایانی بر یک عصر در تاریخ بازیهای نقشآفرینی نیز محسوب میشود. بسیاری از بازیبازها امیدوارند که میراث این استودیو به نوعی حفظ شود و روح بازیهایی مانند Gothic و Elex در آثار آینده سایر سازندگان زنده بماند.
شما مخاطبان عزیز میتوانید هم اکنون بازیهای موردنظر خودتان را به صورت فیزیکی یا اکانت دیجیتالی با ضمانت بهترین قیمت و ارسال سریع از دراگون شاپ خریداری کرده و تجربه خرید یا بازی خودتان را با ما و سایر بازیکنان به اشتراک بگذارید.
نظر شما در خصوص این خبر چیست؟ آیا شما هم یکی از علاقهمندان به بازیهای نقشآفرینی کلاسیکی بودهاید که توسط این استودیوی خلاق و خوش ذوق تولید میشد؟ آیا شما هم توانستید در روز اول انتشار به تجربه بازی Elex II بپردازید؟ در صورت مثبت بودن نظرات، آیا تجربه این بازی را به سایر دوستان خود و مخاطبان همراه فروشگاه پیشنهاد میکنید؟ نظرات خود را با ما به اشتراک گذاشته و سایر اخبار و مقالات مرتبط با حوزه بازیهای ویدیویی را از طریق صفحه اصلی پیگیری و مطالعه کنید.
منبع: Gaming Bolt
برای نوشتن دیدگاه باید وارد بشوید.