در بخش اول از تاریخچه کال اف دیوتی نگاهی به ورژنهای اولیهی این بازی فوقالعاده داشتیم و دیدیم که سریهای اول پیرامون جنگ جهانی بودند و بهیکباره اینفینیتی وارد آمد و بازی را حول قرن بیستویکم ساخت، اما نسخهی پنجم از بازی که در سال 2008 به بازار آمد و توسط تریآرک ساخته شد، بازگشتی بود به جنگ جهانی دوم. ورژن یا سری 6 از بازی کال اف دیوتی در سال 2009 به بازار عرضه شد و ادامهی مدرن وارفر بود که در سال 2007 عرضه شدهبود. با این بخش همراه باشید تا سَری به سریهای 2009 تا 2012 از بازی کال اف دیوتی بزنیم.
تاریخچه کال اف دیوتی [Call of duty]
6- کال اف دیوتی 6: مدرن وارفر 2
کال اف دیوتی 6 ادامهی کال اف دیوتی 4 بود، یعنی ادامهی نسخهی مدرن وارفر 2 که کلی از آن استقبال شد. اگر خاطرتان باشد گفتیم که اینفینیتی وارد در نسخهی 4 کال اف دیوتی از جنگ جهانی دوم بُرید و به سروقت دوران جدید آمد تا تجربهای جدید به گیمرهای دنبالکنندهی بازیهای ندای وظیفه ارائه کند. این بازی بسیار مورد تحسین قرار گرفت و به همین دلیل اینفینیتی وارد تصمیم گرفت دنبالهی آن را بسازد و اینچنین شد که کال اف دیوتی 6 با لقب جنگاوری نوین 2 یا مدرن وارفر 2 روانهی بازار شد.
اینفینیتی وارد زمانی که تصمیم گرفت نسخهی اول مدرن وارفر را بسازد، واقعاً ریسکی بزرگ کرد، اما هم سران اینفینیتی وارد و هم سران اکتیویژن با انتشار این نسخه نشان دادند که ریسکپذیر اند و البته بازار را هم بهخوبی میشناسند، چراکه این مدرن وارفر برای هر دوی این شرکتها سود زیادی داشت. همین رویه برای نسخهی 2 هم صورت گرفت و مدرن وارفر 2 هم بهشدت مورد استقبال هم گیمرها و هم منتقدین قرار گرفت، هرچند که بیشتر تمرکز روی کنسولها بود و اصلاً از همینجا بود که تمرکز اکتیویژن بیشتر روی کنسولها شد تا روی PC.
به هر صورت، کال اف دیوتی 6 یا جنگاوری نوین 2 داستان فوقالعادهای داشت و تقابل بیشترِ شرق با غرب یا بهتر است بگویم روسیه با آمریکا را نشان میداد. زاخائف که با کشتهشدناش گمان میرفت نیروهای ناسیونالیستیِ افراطی روسیه رو به افول میروند، جایگزینی تازه پیدا کردهبود، جایگزینی که از خود او افراطیتر بود و کینهای عمیق از غربیها داشت.
ماجرای این بازی در افغانستان آغاز میشود و رفتهرفته نبردها به سرزمینهای دیگر هم میرسند. گیمپلی بازی روانتر و با جزئیات بالاتر نسبت به نسخهی قبلی بودند و این البته مدیون موتور ایدبلوی پیشرفته بود که در آن زمان با نام ایدبلیو 4 به کار گرفته شده بود.
همچنین وضعیت بازیهای چندنفره که بهصورت آنلاین برگزار میشدند پیشرفت کردهبود. آن زمان خیلی گیمرها عادت به آنلاینبازیکردن نداشتند و این تجربهی آنلاینبازیکردنِ تیمی خیلی به دلشان مینشست، هرچند که هنوز هم در سال 2021 یکی از مزایای اصلی کال اف دیوتی امکان برگزاری مراحل کوآپ بهصورت آنلاین است.
این را هم اضافه کنم که شخصیت اصلی مدرن وارفر 2 شخصی به نام روچ است. این روچ عضوی از گروه 141 است که این گروه هم توسط ناتو برای مبارزه با نیروهای افراطی روسیه به آسیای مرکزی و خود روسیه اعزام شدهاست.
در آخر آنکه در این نسخه فروش پَچهای بازی درآمد زیادی برای اکتیویژن به همراه داشت.
همچنین ببینید: اکانت قانونی مدرن وارفر 2
7- کال اف دیوتی 7: بلک اپس [Black Ops]
اما تاریخچه کال اف دیوتی فقط شامل نسخههای اینفینیتی وارد نیست، بلکه در همین سالها است که بهنوعی رویهی یکیدرمیان اینفینیتی وارد و تریآرک شکل میگیرد. دیدیم که کالاف سال 2006 یا نسخهی 3 را تریآرک، کالاف سال 2007 را اینفینیتی وارد و کالاف سال 2008 را دوباره تریآرک توسعه داد. کال اف دیوتی 6 یا مدرن وارفر 2 که مربوط به سال 2009 است را اینفینیتی وارد توسعه داد و این بار کال اف دیوتی سال 2010 را تریآرک توسعه داد و نام آن را بلک اپس یا عملیات سیاه گذاشت. این ورژن دنبالهی کالاف نسخهی 5 یا جهان در جنگ بود.
این سری 7 از کالاف دیوتی یعنی بلک اپس برای اولین بار تریآرک را از فضای جنگ جهانی خارج کرد و به حدود دهه 60 قرن بیستم رساند، زمانیکه جنگ ویتنام و نبرد خلیج خوکها در گرفته بودند، اما مهمتر از اینها نبرد دیگری وجود داشت: جنگ سرد!
دههی 60 برای اروپا و آمریکا دههی فلسفههای بعد از جنگ، کتابهای ادبیِ سرخورده و اگزیستانسیالیستی و ظهور فلسفههای نئومارکسیستی است، اما بیش از همه این دهه را میتوان اوج جنگ سرد بین روسیه و کشورهای همخانوادهاش با آمریکای نئولیبرال دانست. جالب است که چون این بازی بلک اپس روی این دهه تمرکز کرده، چند تا از شخصیتهای شاخصِ این دهه از جمله کندی رییس جمهور آمریکا و فیدل کاسترو را هم در بازی میبینیم. حتی یکی از چهرههای شاخص سری قبل این بازی هم در بلک اپس دیده میشود، یعنی ویکتور رزنف.
در کل تریآرک همواره در طی همکاریاش با اکتیویژن برای ساخت نسخههای کال اف دیوتی کار سختی داشته، چراکه اینفینیتی وارد با بازیهای خفنی که برای اکتیویژن داشته توقع کاربران را بالا بردهاست. ولی خوشبختانه تریآرک همواره از پسِ مسئولیتِ سنگیناش برآمدهاست. باوجودیکه توقع گیمرهای کالاف دیوتی از بازی بهواسطهی مدرن وارفر 1 و 2 بالا رفتهبود، آنها آمدند و بازی را از فاز جنگ جهانی خارج کردند و به دههی 60 و 70 بردند و داستانی تازه نشان دادند.
مرحلهی زامبیها که در سری 5 سروکلهاش پیدا شدهبود و کُلی از آن استقبال شدهبود، در این بازی هم به کار گرفتهشدهبود و اتفاقاً جزئیات و جذابیت بیشتری داشت. در آخر اشاره کنم که تریآرک با موتور ایدبلیو 3 این بازی را ساختهبود، یک ورژن پایینتر از موتور ایدبلیو 4 که در ساخت سری 6 بازی کال اف دیوتی به کار اینفینیتی وارد آمدهبود.
8- کال اف دیوتی 8: مدرن وارفر 3 [Modern Warfare 3]
ترتیب یکی در میان اینفینیتی وارد و تریآرک باز هم رعایت میشود و این بار در سال 2011 اینفینیتی وارد دنبالهای بر مدرن وارفر 2 منتشر میکند، اما تفاوت اینجاست که اینفینیتی وارد با شرکت نوپایی به نام اسلجهمر گیمز همکاری میکند و همین شرکت در سالهای بعد بهصورت انحصاری و اختصاصی با اکتیویژن همکاری میکند و چند تا از بازیهای کال اف را میسازد.
به هر حال، مدرن وارفر 3 همچنان حول نبرد نیروهای افراطی روسیه با غربیها است، اما در این بازی داستان حساستر از قبل است و مکاروف نقشی مهمتر ایفا میکند و حتی با رییس جمهور روسیه دَر میافتد و دختر او را گروگان میگیرد تا هم از صلح او با آمریکا جلوگیری کند و هم این که ترغیباش کند که با بمب هستهای کشورهای اروپایی را زیر سلطه درآوَرَد. بهنوعی اینجا شاهد جنگ جهانی سوم هستیم و تقریباً مکاروف همان نقشی را در این جنگ ایفا میکند که هیتلر در جنگ جهانی دوم ایفا کرد.
تغییرات زیادی در گیمپلی بازی نسبت به نسخهی قبلی یعنی نسخهی مدرن وارفر 2 صورت نگرفتهبودند، اما بخش چندنفره تغییراتی دیدهبود که از جملهی آنها میشود به تغییر کیلاستریک به پوینتاستریک اشاره داشت تا دیگر بازیکن برای جمعکردن امتیاز حتماً به کشتن یا کیل نیاز نداشتهباشد.
همچنین بخشی در این بازی اضافه شده بود که در طی آن بازیکن باید بدون آنکه میمُرد با حجم بینهایتی از دشمنان مبارزه میکرد. این بخش تقریباً شبیه به بخش زامبی در بازیهای ساختهشده توسط تریآرک بود.
در کل این مدرن وارفر 3 باوجودیکه همچنان رضایتِ بخش اعظم گیمرها را جلب کرد، نشان داد که اینفینیتی وارد دیگر چندان برای جنگاوری نوین 3 حرفی برای گفتن ندارد و اینجا بود که داستان جنگاوری نوین تمام شد و این سهگانه به تاریخ پیوست، اما همچنان از این سهگانه میشود بهعنوان یکی از بهترین بازیهای تیراندازی اول شخص در تاریخ اشاره کرد. فراموش نکنیم که مدرن وارفر 1 و 2 رکوردهای زیادی را شکستند.
9- کال اف دیوتی 9: بلک اپس 2
اما کالاف دیوتی سال 2012 را تریآرک توسعه داد و اکتیویژن منتشر کرد و همانطور که خیلیها انتظار داشتند، این نسخهی 9 کال اف دیوتی دنبالهای برای بلک اپس 1 بود.
در این دوره و البته دقیقتر از حدود سال 2010 به بعد، کال اف دیوتی در چالش افتادهبود. خیلیها عامدانه یا نا عامدانه از بازی انتقاد میکردند. اینکه میگویم عامدانه به خاطر این است که در آن دوران بتلفیلد که همواره زیرِ کال اف دیوتی بود، رشد کردهبود و طرفداران بیشتری از قبل داشت و شاید خیلی از کسانی که در این دوران از کال اف دیوتی انتقاد میکردند در واقع سودی در رشد بتلفیلد داشتند.
به هر حال، هر چه که بود، در این دوران Call of Duty مورد حملهی منتقدان قرار گرفتهبود و عمدهی حملهی آنها هم به تکراریشدن بازی بود. در این شرایط باز هم تریآرک کار سختی در پیش داشت، اما نویسندگان داستان در تریآرک غوغا کردند و آمدند بازی را از دههی 60 میلادی که در بلک اپس قبلی بود، به دههی 80 و در بخشی دیگر به سال 2025 بردند. در واقع بلک اپس 3 شامل 2 بخش بود که اتفاقاً گیمر میتوانست میان آنها یکی را بهدلخواه انتخاب کند.
بخش اول در دههی 80 جذابیت کمتری نسبت به 2025 داشت، چراکه برای اولین بار در تاریخچه کال اف دیوتی بازی در دورانی جریان مییافت که در واقع «آینده» محسوب میشد. نویسندگان با بُردن بازی به سال 2025، طراحان را مجبور کردهبودند که اسلحههایی جدید طراحی کنند، اسلحههایی که قطعاً نسبت به اسلحههای سالهای دههی 60 میلادی پیشرفتهتر بودند و این چالشی بود سر راه طراحان و برنامهنویسان کالاف دیوتی.
بخش دههی 80 نشاندهندهی الکس میسون است که بهشکل مخفیانه با پسرش دیوید میسون زندگی میکند. جالب است که بخش دوم بازی یعنی بخش سال 2025 با محوریت همین دیوید شکل میگیرد، کسی که درصدد است بین چین و آمریکا جنگی سرد راه بیندازد، یعنی جنگ سرد 2 که بعد از جنگ سرد 1 بین شوروی و آمریکا رخ میدهد. در دههی 80 گیمر کنترل الکس میسون و فرانک وودز را در اختیار دارد و در 2025 کنترل دیوید میسون به گیمر داده میشود. میبینید که از 2003 که گیمر فقط کنترل یک سرباز را در اختیار داشت تا 2012 که کنترل شخص مهمی مثل دیوید میسون در اختیار گیمر قرار میگیرد، چقدر تفاوت ایجاد شدهاست.
نکتهی جالبی که در مورد بلک اپس 2 وجود دارد و یکی دیگر از نوآوریهای تریآرک برای این بازی محسوب میشود این است که در این بازی برخلاف نسخههای قبلی پایانی ثابت وجود ندارد. گیمر در بازیهای قبلی به هر حال مراحل ثابتی را طی میکرد و به پایانی مشخص میرسید، اما در کال اف دیوتی 9 چند پایان مختلف وجود دارند و این به دلیلِ این است که در این بازی گیمر میتواند در شرایط مختلف، تصمیمات گوناگونی بگیرد و هر تصمیم او پیامد متفاوتی نسبت به تصمیم دیگر دارد.
به بخش زامبی هم اشاره کنم. میدانید که در بازیهای قبلی کال اف دیوتی که توسط تریآرک ساخته شده بودند، بخش زامبی بسیار محبوب شدهبود و آنها هم با علم به این قضیه، برای بلک اپس 2 هم زامبیها را آوردهاند. این بار اما زامبیها مقداری متفاوت از گذشته ظاهر میشدند. در این بازی، مرحلهی بازیها مرحلهای چندنفره است و حتی امکان بازی کو آپ 8 نفره را هم فراهم میکند.
به دو نکتهی دیگر هم خیلی خلاصه اشاره کنم. نخست این که برخلاف سری قبلی از بازیهای ساختهشده توسط تریآرک در اینجا خبری از کیل استریک نیست بلکه تمرکز روی اسکور استریک است تا گیمر بیشتر امتیاز جمع کند بهجای این که بکشد، دوم این که Pick 10 در این بازی به کال اف دیوتی اضافه شد. این پیک 10 یعنی هر بازیکن 10 اسلات در اختیار داشت که از آنها برای اسلحه، نارنجک و … استفاده میکرد، اما هیچ محدودیتی برای پر کردن این 10 اسلات وجود نداشت و بازیکن میتوانست هر طور که خود میخواست این اسلاتها را پُر کند.
به هر حال، بازی بلک اپس 2 در تاریخچه کال اف دیوتی جایگاهی ویژه دارد و یکی از بهترین بازیهای سری کال اف دیوتی به حساب میآید، چرا که در اوج انتقادهایی که از بازیهای کالاف دیوتی میشد، این بازی آمد و با نوآوریهایی که داشت تا حد زیادی باعث کاهش انتقادها و افزایش دوبارهی تحسینها داشت.
سخن پایانی
اجازه دهید برای بازیهای کالاف دیوتی در سالهای 2013 به بعد به سروقت بخش سوم برویم و این بخش دوم از تاریخچه کال اف دیوتی را بیش از این طولانی نکنیم. بخشهای بعدی چون به دوران ما نزدیکتر هستند، جذابیت بیشتری هم دارند.
همچنین بخوانید: بخش اول تاریخچه کالاف
برای نوشتن دیدگاه باید وارد بشوید.