نقد و بررسی دسته PS5 | نگاهی نزدیک به دوال‌سنس پلی‌استیشن 5

نقد و بررسی دسته PS5

احتمالاً موافق هستید که در دنیای گجت‌ها، در بسیاری مواقع، تغییر چشم‌گیری در نسل جدیدِ یک گجت نسبت به نسل پیشین صورت نمی‌گیرد، اما برندها چون به‌دنبال فروش محصول جدید هستند، مدام روی نسل جدید تبلیغ می‌کنند. خوشبختانه این ماجرا برای نسل نهم کنسول بازی سونی رخ نداد. پلی استیشن 5 واقعاً تغییرات زیادی پیدا کرده‌بود. طراحان و کارشناسان سونی بسیار روی کنسول جدید کار کردند و تغییرات زیادی در آن نسبت به کنسول قبلی به‌وجود آوردند. دامنه‌ی تغییرات به دسته هم رسیده‌است. اتفاقاً بهبودهایی که در دسته PS5 که نام دوال‌سنس را دارد صورت گرفته‌اند زیاد اند و تمرکز ما هم در این نوشتار روی همین‌هاست. در ادامه با هم مروری بر مشخصات دوال‌سنس خواهیم داشت و به همراه هم به بررسی دسته PS5 مشغول خواهیم شد.

دوال‌سنس

شاخص‌ترین مشخصات دسته PS5

1- فیدبک هپتیک

دریافت بازخورد حسی از بازی در دسته‌ها موردی نیست که مختصِ دوال‌سنس باشد، اما کارشناسان سونی این قضیه را برای دسته PS5 بسیار کارآمدتر کرده‌اند. مثلاً در نسل پیشین سونی در بازی «دث استرندینگ»، لرزش‌هایی که در دوال‌شاک 4 حس می‌شد به پیش‌بردن بازی کمک می‌کرد. در واقع بازخورد لمسی روی دسته نه فقط برای داشتنِ حس‌وحالی بهتر بلکه برای پیش‌بردن برخی مراحل بازی به‌درد می‌خورد، همین ماجرا با شدت بیش‌تری در دوال‌سنس یا دسته PS5 وجود دارد.

اوج فیدبک هپتیک یا بازخورد لمسی در دوال‌سنس و در پلی‌استیشن 5 را در بازی مشهور و رایگان این کنسول یعنی Astro’s Playroom تجربه خواهید کرد. در واقع این بازی نه‌تنها برای حس‌کردنِ بهتر فیدبک هپتیک، بلکه در کل برای غرق‌شدنِ بیش‌تر در ویژگی‌های جدید پلی‌استیشن نوعی ویترین محسوب می‌شود.

DualSense 8

راه‌رفتن روی سطوح مختلف در این بازی، کشیدنِ زه کمان و بسیاری موارد دیگر در بازی  Astro’s Playroom با بازخوردی قدرتمند در دسته همراه هستند. این بازخوردها – چنان‌که گفتم – نه‌تنها برای غرق‌شدنِ بیش‌تر در بازی به درد می‌خورند بلکه برای پیش‌رفتن در بازی هم مفید اند. اجازه دهید مثالی ملموس از همین بازی بزنم. در این بازی زمانی که موجودی بزرگ به Astro نزدیک می‌شود، گیمر می‌تواند بر اساس نوع و میزان لرزش دسته حدس بزند که این موجود بزرگ از چه سمتی و چگونه در حال نزدیک‌شدن به Astro است.

خود من زمانی که بازخوردی را با موتورهای قدرتمندِ دوال‌سنس دریافت می‌کنم بسیار لذت می‌برم. این قدرتمندتر شدنِ موتورهای لرزشی در دوال‎سنس به حسِ بازی‌کردن در محیطی چند بعدی بسیار کمک  می‌کند. وقتی بازخوردی قدرتمند را در دسته حس می‌کنید، انگار که درون محیط بازی قرار دهید و صرفاً با چشم بازی را نمی‌بینید، بلکه با دست به دنیای بازی ورود می‌کنید.

در بازی‌های ریسینگ هم این فیدبک هپتیک بسیار به کار می‌آید. به‌عنوان مثال، زمانی که در یک مسیر ناهموار با خودرو در حرکت هستید، وقتی خودروی روی موانع و دست‌اندازها می‌رود کاملاً در دسته PS5 این موضوع را حس می‌کنید و خیلی ملموس می‌فهمید که در مسیر حرکت‌تان در کدام قسمت‌ها با دست‌انداز رودررو بوده‌اید.

2- تریگرهای آداپتیو

تریگرهای آداپتیو تغییر شاخص دیگری در دوال‌سنس است. این تغییر هم در راستای همان فیدبک هپتیک است و برای غرق‌شدنِ بیش‌تر در بازی و داشتنِ حسی چند بعدی به کار می‌آید. مثلاً در بازی Astro’s Playroom شخصیت اصلی گاهی لباسی که دارای فنر است را به تن می‌کند و به‌واسطه‌ی این لباس از روی موانع می‌پرد. تریگرهای تطبیق‌پذیر یا آداپتیو این‌جا به کار می‌آیند که گاهی نیاز است بیش‌تر آن‌ها را فشار دهید. اصلاً در برخی مواقع حس می‌کنید که تریگرها محکم‌تر از قبل هستند و این دقیقاً معنی آداپتیو را می‌رسانَد، یعنی عملکرد و وضعیت تریگرها نسبت به موقعیتی که در بازی در آن هستید تطابق پیدا می‌کند.

نقد و بررسی دسته PS5

همچنین مثلاً در بازی‌هایی که نیاز به تیراندازی است، گاهی نیاز است که تریگرها در مرحله‌ی فشردن ماشه بیش‌ازپیش فشرده شوند تا ماشه به‌خوبی پرتاب شود.

خلاصه آن‌که R2 و L2 جذاب‌تر از قبل شده‌اند و بسته به این‌که در کدام بازی و در چه شرایطی هستید نیاز است که کم‌تر و بیش‌تر فشارشان دهید. این یعنی کنترل بیش‌تری روی بازی دارید و البته بیش‌تر غرق بازی خواهید شد. خوشبختانه – چنان‌که گفتم – طراحان سونی بسیار روی محصول آخرشان کار کرده‌اند و تغییراتی که هم در خود کنسول انجام داده‌اند و هم در دوال‌سنس، همه در راستای حسِ بهتر گیمر موقع بازی بوده‌اند.

3- میکروفن دسته PS5

تغییر شاخص دیگری که در دسته PS5 نسبت به دوال‌شاک 4 صورت گرفته تعبیه‌کردن میکروفن درون دوال‌سنس است. این میکروفن هم برای صحبت‌کردن با هم‌بازی‌ها در بازی‌های آنلاین کارآ است و هم آن‌که به‌وسیله‌ی آن می‌توان به خود کنسول دستور صوتی داد.

البته چنان‌که تریگرهای آداپتیو در نسل‌های بعدی بهبود خواهند یافت و ایرادهای فعلی‌شان برطرف خواهد شد، میکروفن هم قطعاً بهبود خواهد یافت. یکی از ایرادهای‌اش این است که چون طراحان سونی می‌دانسته‌اند که دسته از دهان گیمر فاصله دارد، میکروفن را قوی کرده‌اند، اما همین باعث شده که انواع صداهای مختلف که در محیط گیمر وجود دارند از طریق میکروفن به اسپیکر هم‌بازی‌ها برود و این چندان خوش‌آیند نیست. البته خوشبختانه امکان خاموش‌کردن میکروفن وجود دارد.

نقد و بررسی دسته PS5

4- پشتیبانی از صدای سه‌بعدی

آن‌ها که از داشتن هدست سه‌بعدیِ بی‌سیم محروم اند، خبر خوب برای‌شان در مورد دسته PS5 این است که روی این دسته جک هدفونی وجود دارد که می‌توان هدفونی سه‌بعدی را به‌واسطه‌ی این پورت به دسته متصل کرد و از صدای سه‌بعدی برای غرق‌شدنِ هرچه‌بیش‌تر در دنیای بازی‌ها بهره برد.

در واقع برخلاف ایکس‌باکس، در پلی استیشن 5 این امکان فراهم است که هر نوع هدفون سه‌بعدی را بتوان از طریق جک هدفون روی دوال‌سنس به دستگاه متصل کرد و از بازی لذت بیش‌تری برد.

شاخص‌ترین تغییرات دسته PS5 از لحاظ ظاهری

هرآن‌چه که تا کنون فهرست کردیم مربوط به درون دوال‌سنس بودند، اما اکنون می‌خواهیم مواردی که به ظاهر و طراحی دسته مربوط هستند را مرور کنیم.

نخستین موردی که فکر می‌کنم قطعاً باید به آن توجه کنیم دکمه‌ی Create است. این دکمه‌ی Create در واقع جایگزین Share در دوال‌شاک 4 شده، اما هم کارهای آن را انجام می‌دهد و هم قادر به انجام کارهایی بیش‌تر است.

نقد و بررسی دسته PS5

دکمه‌ی شِیر دکمه‌ای بود که به‌واسطه‌ی آن، گیمرها می‌توانستند عکس و فیلم از ویدئو بگیرند و با دیگر گیمرها به اشتراک بگذارند، اکنون به‌واسطه‌ی دکمه‌ی Create نه‌تنها می‌توان این کارها را انجام داد، بلکه این امکان را می‌دهد که بتوانید عکس یا ویدئو را در فرمت‌های گوناگون به اشتراک بگذارید. همچنین این دکمه امکان streaming را در سرویس‌های streaming برای گیمر فراهم ساخته‌است.

نکته‌ی دیگر آن‌که دوال‌سنس نسبت به دوال‌شاک 4 سنگین‌تر و بزرگ‌تر است و به‌همین‌دلیل بهتر در دست جای می‌گیرد. این یعنی هنگام دردست‌گرفتن دسته PS5 حس بهتری خواهید داشت و کم‌تر خسته خواهید شد. وزن دوال‌سنس 282 گرم است، درحالی‌که وزن دوال‌شاک 218 گرم است.

دوال‌سنس

نکته‌ی مثبت دیگر در مورد طراحی دوال‎سنس این است که قسمت زیرین این کنترلر طوری طراحی شده که از پلاستیکِ صاف نباشد تا به این وسیله اصطکاک میان دست گیمر و بدنه‌ی کنترلر افزایش یابد و بنابراین کنترلِ گیمر روی دسته بیش‌تر شود. همین ماجرا برای آنالوگ‌ها هم اتفاق افتاده و روکشی که دارای ناصافی‌هایی است به آن‌ها اضافه شده‌است.

افزون بر این موارد، فاصله‌ی دکمه‌های شولدر و تریگر بسیار کم‌تر شده تا دسترسی گیمر به این دکمه‌ها بیش‌تر شود. این تغییر در واقع به‌نوعی بازگشت به طراحی دسته‌های سونی در نسل‌های پیشین است.

در آخر آن‌که روی بدنه‌ی دوال‌سنس، پورت USB-C گنجانده‌اند که این خود از تغییرات شاخص محسوب می‌شود. خوشبختانه به‌واسطه‌ی این پورت، سریع‌تر می‌توان باتری دسته را شارژ کرد. خوشبختانه شارژدهی دسته هم بهتر شده و حدود 11 ساعت دوام می‌آوَرَد، تقریباً سه ساعت بیش‌‎تر نسبت به نسل قبل.

دوال‌سنس

سخن آخر

سعی شد در این نوشتار به‌صورت مختصر مروری بر ویژگی‌های شاخص دسته PS5 داشته‌باشیم. تلاش‌مان این بود که بررسی دسته PS5 را به‌‌صورتی انجام دهیم که کاملاً در قیاس با دسته‌ی نسل پیشین کنسول‌های سونی باشد. دیدیم که دسته‌ی جدید محصول سونی نه‌تنها از لحاظ ظاهری بلکه در باطن هم تغییرات زیادی را تجربه کرده‌است.

اگر تجربه‌ای جالب از دوال‎سنس دارید، لطفاً تجربه‌تان را با ما و کاربران در میان بگذارید.

همچنین بخوانید: بررسی PS5

منابع: reviews.org | ign | hackernoon

کلیدواژه : ps5
آرش شمسی
درباره ما
دیدگاه کاربران
2 دیدگاه
ارسال دیدگاه