کمتر محصولی در دنیای تکنولوژی پیش از آن که عرضه شود کلی ماجرا و حاشیه پیراموناش به وجود میآیند. یکی از این محصولات اندک، پلی استیشن 5 یا PS5 است. ماهها پیش از عرضهاش ماجراها بسیار بود و هر بار خبری میآمد و هر بار وبسایتی گمانهزنیای در مورد این ویژگیاش، آن ویژگیاش، این قسمت از طراحیاش یا آن قسمت از طراحیاش ارائه میداد؛ اما دستآخر ماجراها تمام شدند و PS5 عرضه شد. طراحی PS5 نخستین موردی بود که بحثهای بسیار برانگیخت. ژاپنیها مدلی را برای طراحی پلی استیشن 5 درنظرگرفتند که کمتر در دههی اخیر استفاده میشد، یعنی مدل پیچیده و غیرمینیمال. در ادامه در مورد طراحی پلی استیشن 5، ویژگیهای سختافزاری و نرمافزاریاش و موارد این قبیل صحبت خواهیم کرد. با بررسی PS5 همراهِ دراگونشاپ باشید.
بررسی PS5 | بررسی پلی استیشن 5
1- غولپیکرِ پیچیدهیِ متفاوت
نیازی نیست که از رسمِ رایج پیروی نکنیم و بنابراین بررسی PS5 را از طراحیاش آغاز میکنیم. چنانکه گفتم، طراحی پلی استیشن 5 جنجالها و بحثهای بسیار را باعث شد. در دورانی هستیم که هم در طراحی گوشی، هم در طراحی تبلت، هم در طراحی اسمارتواچ و کنسول بازی، از طراحی مینیمال استفاده میشود – البته عمدتاً -، اما طراحان سونی حرکتی جسورانه انجام دادند و طراحیای پیچیده و البته خلاقانه برای پی اس 5 استفاده کردند، طراحیای که بهنظرمن، بسیار جذاب و زیباست، هرچند که کم نیستند کسانی که هیچ موافق طراحیِ اینشکلی نیستند و همان طراحیِ مینیمال و ساده را میپسندند، طراحیای که رقیب اصلی سونی به کار گرفت.
فارغ از بحثهای اینچنینی، نخستین عنصری که در طراحی پی اس 5 خودنمایی میکند بزرگی است. کسانی که با نسل هشتم کنسولهای بازی سونی خو گرفتهبودند، بهیکباره با اندازهی تقریباً دوبرابریِ PS5 نسبت به PS4 پرو مواجه شدند.
قسمت اعظم بدنه رنگی سفید دارد و قسمت میانی که همچون قسمتهای پشتورو طراحیای منحنی دارد، رنگاش مشکی است. تلفیق مشکی و سفید زیباست، اما دو نکتهی منفی دراینبین وجود دارد.
نخست آنکه این رنگِ سفیدِ یکدستِ پشتورو قابلیتِ کثیفشدن دارد، آن هم زیاد و شدید، دوم آنکه قسمتِ مشکیِ بدنه قابلیت پذیرش اثرانگشت دارد، این قسمت هم زیاد و شدید. البته خوشبختانه قسمتهای سفید قابلجداشدن هستند و میتوان بهصورت جداگانه تمیزشان کرد.
فارغ از اینها، برای ایستادهنگاهداشتنِ این کنسول بزرگ میتوان از استند یا پایهای که درون جعبهی دستگاه قرار دارد استفاده کرد. برای استفاده از این پایه، باید کنسول را با پیچ به پایه وصل کنید که البته کار سادهای است. این نکته را هم اضافه کنم که برای قراردادن کنسول در حالت افقی هم باید از پایه استفاده کرد. مشکلی برای استفاده در پایه – چه در حالت عمودی و چه در حالت افقی – وجود ندارد، اما واقعاً ترجیح خود من و البته بهاحتمالِ زیاد ترجیح شما هم این بود که طراحی بهشکلی بود که میشد کنسول را بدون نیاز به پایه روی میز، زمین یا هر جای دیگر قرار داد.
در قسمت جلوییِ کنسول، دو پورت USB-C و USB-A قرار داده شدهاند تا دسترسی هرچهآسان باشد. در کنار آنها کلیدهای پاور و ایجکت قرار داده شدهاند. پورتهای USB3.0 و HDMI هم در قسمت پشتی بدنه قرار دادهشدهاند.
در کل طراحی پی اس 5 بهشکلی است که دوستداشتن یا دوستنداشتناش تا حد بسیار زیادی به سلیقه بستگی دارد.
2- قدرتمندِ سریع
در بررسی PS5 – افزون بر طراحی – موردی که بسیار اهمیت دارد بررسی سختافزار است. در عنوان آوردهام: قدرتمندِ سریع. سختافزار PS5 نهتنها قدرتمندتر از نسل پیشین بلکه سریعتر است. هم عملکرد CPU، هم GPU و هم SSD بسیار بهتر از قبل است. اوضاع نسبت به نسل پیشین چنان بهتر شده که بسیاری از وبلاگنویسان خارجی اصلاً قیاس پلی استیشن 5 با پلی استیشن 4 و پلی استیشن 4 پرو را مسخره دانستهاند. پردازندهی اصلی کنسول جدید سونی پردازنده 8 هستهای ذن 2 با فرکانس 3.5 گیگاهرتزی است. برای پردازش گرافیکی هم از معماری RDNA2 بهره گرفته شده و حاصل کار 10.28 ترافلاپس شده که بهشدت نسبت به نسل پیشین افزایش داشتهاست.
حافظهی ذخیرهسازی از نوع SSD است که نسبت به نسل پیشین مقداری کاهش داشته و از 1 ترابایت به 825 گیگابایت رسیدهاست که البته چنانکه میدانید مقداری هم از این 825 گیگابایت در دسترس نیست.
کارشناسان سونی و در رأس آنها “مارک سرنی”، درصدد بودهاند که پیشرفتی که PS4 نسبت به PS3 از لحاظ رزولوشن اجرا داشت را در PS5 ادامه دهند. میدانید که PS3 بازیها را با رزولوشن اچدی اجرا میکرد و وقتی که به سروقت PS4 آمدیم شاهد اجرای بازیها با رزوشولن فولاچدی بودیم، امروز اما دیگر کمتر کسی به رزولوشن کمتر از 4K اهمیت میدهد و خوشبختانه در PS5 بازیها با رزولوشن 4K و با نرخ 60 فریمبرثانیه اجرا میشوند تا لذتی بیشتر را به همراه داشتهباشند.
در بالا اشاره کردم که با بهرهگرفتن از معماری RDNA2 در پردازش گرافیکی و البته ذن 2 در پردازش کلی اوضاع بسیار بهتر از قبل شدهاست. توان پردازشی 10.28 ترافلاپس در قیاس با 4.2 ترافلاپس در پی اس 4 پرو بسیار شاخص است. این ارقام روی کاغذ بسیار عالی اند، اما خوشبختانه در عمل هم اوضاع بسیار متفاوت از پیش شدهاست.
همچنین بهلطف بهکارگیری SSD پیشرفته در PS5، سرعت انتقال دادهها به پردازندهها بسیار بیشتر شدهاست، بهنحویکه درحالحاضر در پی اس 5 سرعت انتقال دادههای غیرفشرده به 5.5 گیگابایت بر ثانیه رسیدهاست، رقمی که قطعاً خیرهکننده است. تازه اگر دادهها فشرده شوند این سرعت بیشتر هم میشود.
در کل تغییراتی که در قسمت سختافزاری صورت گرفتهاند، تغییراتی ظاهری و برای رفعتکلیف نبودهاند. متأسفانه گاه میبینیم که در دنیای گجتها، بهاجبار و برای فروش بیشتر، نسلی جدید معرفی میشود اما چون ایدهای برای تغییر آن نسبت به نسل پیشین ندارند تغییراتی سطحی روی نسل پیشین انجام میدهند و آن را بهعنوان محصول جدید روانهی بازار میکنند، اما خوشبختانه اوضاع برای ژاپنیها اینگونه نبوده و انصافاً هم در قسمت طراحی، هم در قسمت سختافزار و هم البته در دوالسنس تغییراتی دادهاند که بسیار چشمگیر اند.
3- دیگر نکات
جز طراحی و سختافزار، باید سری هم به رابطکاربری و البته دوالسنس بزنیم. اجازه دهید نکتهوار بگویم که شاخصترین موارد مربوط به این دو کدام اند، چون احتمال زیاد تجربهی کار با پی اس 5 را دارید و هم میدانید که وضعیت دوالسنس چگونه است و هم وضعیت رابط کاربری:
- فروشگاه پلیاستیشن در PS5 دیگر همچون قبل نیست. قبلاً فروشگاه اپلیکیشنی مجزا بود، اما اکنون در منوی اصلی و کنار بازیها میتوان به فروشگاه دسترسی داشت که قطعاً وضعیتی بهتر است. اگر خاطرتان باشد در پلی استیشن 4 منویی در سمت چپ بود که جدیدترین بازیها، تخفیفها و موارد اینقبیل را در خود داشت، این منو از حالت تکهتکه خارج شده و کاملاً یکی شده و تمامی موارد را در زیر هم نمایش میدهد.
- تبهای بازیها و اپلیکیشنها جدا از هم شدهاند و بنابراین در قسمت سمتِ چپ، بالا، باید یکی را انتخاب کنید. همچنین هنگامیکه بخواهید بازیای را انتخاب کنید، تصویر زمینه بهصورت با کیفیت تصویرِ بازیای میشود که در حال انتخاباش هستید که این مورد برای من بسیار جذاب بود.
- در پلی استیشن 5، این امکان فراهم شده که بازیهای متعدد را بهواسطهی پلتفرمشان فیلتر کنید. یعنی میتوانید از میان بازیهایی که مربوط به پلی3، پلی4 و پلی5 هستند یک مورد را انتخاب کنید. این هم از تغییرات مثبتیست که در رابطکاربری صورت گرفتهاست.
- تغییر دیگری که رابطکاربری پلی استیشن 5 نسبت به نسل پیشین تجربه کرده، جابهجا شدن عملکرد دکمهی پلی استیشن است. قبلاً اگر دکمه را فشار میداد منوی اصلی با میشد و اگر آن را نگه میداشتید منوی کناری، اما حالا اوضاع فرق کرده و با فشردن دکمه منوی کناری باز میشود و با نگهداشتناش منوی اصلی. این تغییر را من درک نکردم، شاید از آن کارهاست که کارشناسان با ایدهی بازاریابان انجام میدهند که مثلاً گسترهی تغییر نسل جدید یک گجت را نسبت به نسل پیشین افزایش دهند.
- به سروقت دوالسنس برویم. کنترلر مقداری سنگینتر شده اما انگار واقعاً روی ابعادش بهشدت کار شدهاست. اگر عادت به دستههای پی اس 4 کردهباشید، که احتمالاً کردهاید، نخستین بار که کنترلر پی اس 5 را در دست میگیرید کاملاً تغییر را حس میکنید. کنترلر PS5 خیلی راحت در دست جای میگیرد و باوجودیکه وزن بیشتری نسبت به قبل دارد، ساعتها که آن را در دست داشتهباشید حس خستگی نمیکنید.
- چینش دکمههای دوالسنس تفاوتی با دوالشاک 4 نکردهاست، اما نوع و سایز دکمهها مقداری تغییر کرده و خوشبختانه این تغییر مثبت بودهاست. کنترلر PS5 دارای دکمههای L1 و R1 بزرگتری است و همچنین فاصلهی این دکمهها با L2 و R2 کمتر شده و این قطعاً تجربهی بهتری را به همراه دارد. این نکته را هم اضافه کنم که پورت Micro USB در دوالشاک جایاش را به پورت USB-C دادهاست. همچنین دکمههای L2 و R2 یا همان تریگرها مقداری بزرگتر شدهاند و این هم تغییری مثبت بودهاست.
- خوشبختانه دوالسنس دارای میکروفن است و این یعنی زمانیکه با پلی استیشن 5 بازی میکنید، مجبور به استفاده از هدست نیستید. باز هم خوشبختانه دکمهی قطع میکروفن هم جلوی دستتان است و بنابراین اگر بخواهید بدون صدا بازی کنید امکاناش بهخوبی فراهم است. صدای خروجی را هم میتوان با همین دکمه قطع کرد، البته این بار بهجای فشردناش باید آن را برای چند ثانیه نگه دارید.
- کارشناسان سونی تمرکزی ویژه روی تریگرها داشتهاند و عملکردشان را هم بهتر کردهاند و هم کارآمدتر. میزان فشردن آنها در بازیهای مختلف بسیار تأثیرگذارتر شده و همچنین تأثیری که این دکمهها در شرایط مختلف بازی میپذیرند بیشتر شدهاست. مثلاً وقتی که با خودرو به دیوار برخورد میکنید، واکنش تریگر بسیار محسوس و البته جذاب است، یا وقتی که در Astro’s Playroom زهِ کمان را میکشید، واکنش تریگرها بهشکلی است که انگار کمان را در دست دارید. در کل این بازی جدید سونی یعنی Astro's Playroom از بهترین بازیها برای سنجش تغییرات کنترلر است. این بازی نهتنها تغییرات تریگرها بلکه تغییرات موتور لرزش هپتیک را هم بهخوبی به نمایش میگذارد. خوشبختانه دقت و قدرت لرزش در دسته افزایش یافتهاست. در این بازی بر حسب اینکه روی چه سطحی قدم میزنید لرزشی متفاوت را در دسته حس میکنید، لرزشی که قطعاً لذتی بیشتر از قبل را برایتان به همراه دارد.
- در آخر باید به این نکتهی مثبت اشاره کنم که درحالیکه قدرت پردازشی پلی استیشن 5 نسبت به نسل پیشین بسیار افزایش یافته، هم میزان صدای دستگاه و هم میزان گرما کاهش چشمگیری داشتهاند. البته گرما درحالحاضر از سه طرف از دستگاه خارج میشود، اما این قضیه هیچ مشکلی ندارد، مهم نتیجهی کار است که گرمای بسیار کمتر نسبت به قبل است. صدای فن هم در سنگینترین بازیها کم است و در کل اوضاع بسیار بهتر از قبل شدهاست.
سخن پایانی
به همراه هم به بررسی PS5 پرداختیم و دیدیم که تقریباً در تمامی عناصر کنسول نسبت به نسل پیشین پیشرفت صورت گرفتهاست و این یعنی طراحان و کارشناسان سونی اهمیتی ویژه برای کاربران کنسولهایشان قائل شدهاند. لطفاً اگر تجربهای مثبت یا منفی از کار با PS5 دارید تجربهتان را با ما و کاربران در میان بگذارید.
در آخر گفتنی است که فروشگاه تخصصی دراگونشاپ، عرضهکنندهی محصولات گیمینگ، امکان خرید آنلاین PS5 را فراهم کردهاست. برای دیدن قیمت PS5 و جزئیات خرید اینترنتی آن، از لینک زیر استفاده کنید:
برای نوشتن دیدگاه باید وارد بشوید.